Gå til innhold

parallell koble vanlig syrebatteri og gelèbatteri, er det fy fy?

Ranger emnet


cossiehovland

Anbefalte innlegg

Det er en stor fare for at "batteriene utlader hverandre" , i og med at konvensjonelle batterier ikke er særlig glad i å bli utladet så altfor mange ganger ryker dette fort.

 

si det til de som har hatt batterier blandet i flere år uten problemer...

samme gjelder i og for seg meg også (har blandet batterier i flere år).

er ikke noen fare å blande abtterier så lenge begger er i god stand og har ok hvilespenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil. (så sant det ene batteriet ikke er så dårlig at det utlader det andre da, vel og merke. men dette skjer ikke helt plutselig om begge batteriene er i ok stand og har ca lik hvilespenning).

hadde det derimot vært seriekobling av batterier det var snakk om, hadde jeg vært mer enig.

 

blir det samme som om du trekker 2 kabler i parallell til en forsterker. en 2mm og en 20mm. 2mm kabelen, selv om den er svakere, vil ikke svekke 20mm kabelen, men legge seg til så det blir som en 22mm kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nå gjort aalt annet enn å seriekoble to ulike batteri...

 

jeg hadde et varta 65Ah batteri i front og et sønnak 110Ah i bagasjen.. de ble brukt paralellkoblet pga et lite behov for litt strøm. men begge batteriene ble ødelagt over en periode på ca.5-6mnd, fra de var nye.

de dagene/kveldene jeg ikke koblet de fra hverandre opplevde jeg at noen ganger var bilen tom for strøm om morgenen eller senere dagen etter.

nå har jeg et vanlig blybatteri på 115Ah og 50mm2 kabel til alt mulig, også mellom dynamo~starter~chassi~batteri etc etc.. og er godt fornøgd med batteri/strøm-kapasitet. 90A dynamo med ganske stabil 14.5V ladding hjelper greit nå om vinteren.. ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nå gjort aalt annet enn å seriekoble to ulike batteri...

 

jeg hadde et varta 65Ah batteri i front og et sønnak 110Ah i bagasjen.. de ble brukt paralellkoblet pga et lite behov for litt strøm. men begge batteriene ble ødelagt over en periode på ca.5-6mnd, fra de var nye.

de dagene/kveldene jeg ikke koblet de fra hverandre opplevde jeg at noen ganger var bilen tom for strøm om morgenen eller senere dagen etter.

nå har jeg et vanlig blybatteri på 115Ah og 50mm2 kabel til alt mulig, også mellom dynamo~starter~chassi~batteri etc etc.. og er godt fornøgd med batteri/strøm-kapasitet. 90A dynamo med ganske stabil 14.5V ladding hjelper greit nå om vinteren.. ;)

 

Riktig. Nå er jeg litt på tynn is, men jeg mener at grunnen er: To ulike batterier. Ulik indre motstand. Ved ulik indre motstand, vil dynamoen lade mere til det ene batteriet (det med lavest indre motstand) en det andre. Jeg vil også tro at det batteriet med minst indre motstand vil "lades opp" av det med størst indre motstand.

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Oddesy anbefaler å bruke skillerele, også på like batterier. Et skillerele kobler batteriene i fra hverandre, når dynamoen ikke lader, så det kan kanskje hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvor får jeg kjøpt slike skille rele? biltema? :P men da bør det helst være like batterier en parallellkobler da om du ikke har ett slikt rele...

 

Skillerele koster såpas mye at du nesten kan kjøpe et batteri til, som er likt det du har. Jeg har personlig hatt skillerele en gang, og aldrig mer. Men du får kjøpt det hos de aller fleste stereohandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det trenger ikke å vere et skile rele til 500,- eller 1500,-... i london/uk fann vi ut at det er jo igrunnen bare å finne et stort nok "lys-rele" som takler minimum Ampere fra dynamo.

og fann jo noen, husker ikke fra hvor men det funker jo greit det ;) jeg mekket litt i en eldre vw diesel og såg at feks rele til gløding er 70A..samme plassering av poler, men mye bredere enn, som et vanlig lys-rele.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår