Gå til innhold

Sub i hattehylle, lurt?

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Tenkte å kanskje sette 2x12 i en plate av mdf, denne plata skal være festet til en plate hvor jeg beholder bare rammen. Denne plata med bare ramme skal jeg bytte ut med hattehylla. Basselemtene vil være i en 23-45 graders vinkel, dette er avhengig av hvor stor monteringsdybden er. Basskassen vil til slutt ta en del av bagasjen bak.

 

Noe ala det jeg tenkte:

basskasse.jpg

 

Men her kommer spm'et, blir for mye bass lyd i forhold til selve ristinga? (skal bruke to 12W7)

 

Og hvordan blir det for dem som sitter bak når man tenker på blåsing eller luft forskyvning fra elementene?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en såkalt "free-air"-løsning, og da bør elementet være beregnet for det. Høy Xmax og Qts >0.6 er blant noen av kjennetegnene på et element som vil kunne fungere i en slik løsning. I tillegg må det være DØNN tett mellom bagasjerommet og kupèen for å få det hele til å spille optimalt.

 

Hvorfor "ødelegge" potensialet i et så godt element med en løsning som kanskje bare fungerer sånn passe? Mulig du vil synes det spiller bra, helt til du sammenlikner med en godt konstruert kasse...

 

EDIT: oi, der leste jeg ikke godt nok! Dersom dette er ment å være en "normal" kasse, bare med en litt unormal form vil jeg tro dette kan spille meget bra. Sannsynligvis vil du få bassen ordentlig inn i kupèen, og også høre mindre til eventuelle ristelyder fra bagasjerommet. Hvordan det blir for baksetepassasjerene? De vil høre MYE bass ettersom de sitter med hodet kloss inntil. Men det blir ikke mer blåselyder av denne løsningen enn ei kasse plassert i bagasjerommet...

 

Bare ikke spør meg om å konstruere kassa, jeg strekker meg maks til litt bøybar MDF/kryssfinèr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RiZlA, sfh og EMMA folket her inne har nok erfaring med dette.

Sjøl har jeg kun hørt en bil med denne løsningen, men lyden var det iallfall ikke noe å si på, det spilte høyt og rent :)

 

Dem i baksetet driter man i om en har godlyd sjøl, del ut ørmuffor, hehe :D

Neida, du kan jo fade ned subene ved behov vettu ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si at subber i hatthylla er den beste løsningen (overhodet) i en bil, da seff biler som har stål i hatthylla og i seterygg..utenom i hatthylla er en annen morsom løsning når man tar vekk baksetet og setter opp en vegg/kasse rett bak framsetene.

har du bassen i hatthylla, enten det er lukket kasse eller bassrefleks vil man få absolutt all lyd/bass fra elementa inne i bilen. setter man subben i seterygg eller spesielt gjennom skiluka vil lyden forsvinne nesten helt når man får 5 personer i bilen og armlenet tetter hullet.

i de bilene jeg har hatt subber i hylla har det funket helt toppers, og jeg skal gjøre det i min bmw..(igjen) kommer an på hvilken bil man har så har man plass til alt fra en eller flere 8", eller en 10" eller to, kansje tre...12" kan bli litt vanskelig å plassere men skal gå i noen biler..problemet som kommer om det er trangt bak i der, er å få skrudd de fast..hehe...

i en bil som feks golf, eller alle med løs/papp hylle og nedfellbare seter er det like greit å sette subbene bakover..men det gir oki lyd/bass uansett om elementa peker bakover, oppover eller sideveien. elementa fremover i slike biler gir oftest dårligst resultat, ihvertfall mindre bass. men står de heelt bak kan det bli oki, hvertfall i de bilene jeg har prøvd det i.

og en bil med vegg har som oftest bare et poeng..spille høyest mulig.. enten det er spl konk, eller høyest i gata, med ekstremt kraftig dypbass. og gode element har en lei tendens til å tåle ekstremt mye i store kasser med tilsvarende stor(e) port(er) ;) gjelder også for "for normale folk med normale subber" til daglig bruk..i spacesaver kasser (som vi i `norden` bygger mest av,pga små biler..) vil et element kansje tåle mindre enn i en stor portet kasse..og ofte mindre enn hva subben er oppgitt til å tåle..

 

ikke minst : sikkerhet foran lyd..så sørg for at alt er festet på en sikker måte....ikke særlig gøy når et par w7 på 20kg+ løsner...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en kasse hvor du skrur subbene inni før du setter kassen inn underfra og opp. Så kan du eventuelt ha en pynteplate der som hattehylla egentlig skal være for og dekke over skruehull og det sikkert gedigne hullet som blir i hattehylla etter at du har kuttet i stålet for og få plass til kassa.

 

Det skal hvertfall jeg gjøre ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal kutte vekk stålet helt slik at jeg kan sveise alt på igjen etter på, slik at det blir som ingenting har skjedd hvis jeg vil ha med anlegget når jeg selger bilen. ;)

 

edit: hvis du leste over så skal jeg erstatte stålet i hattehylla med en mdf plate som er en del av basskassa. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært med på å montere 12" sub i hattehylle, og da med freeairløsning, altså uten kasse. Og det spillte utrolig bra, både dypt og rent, ikke for mye og ikke for lite.. Men vi var sikkert veldig heldig med åssen type sub det var også..

 

Bygger du kasse under er jo dette helt topp.. Er nok flere som ville gjort dette hadde det ikke vært for jobben med å gjøre det, med tanke på at det ofte er mye drit i veien under hattehylla som gjør jobben "vanskelig"..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt endel på dette selv, så blir så jeg tar bort hatthylla i bilen og setter subbene å bassportene opp der hatthylla skulle vært. Regner med at det da blir ett mye bedre trykk?

 

Bilen vi snakker om http://www.pagenstecher.de/cars/311_2.jpg

 

Som dere ser så er det helt åpent fra bagasjerommet å inn i kupèn.

 

Så med 2 pioneer SPL 3004 subber så skal det vel bli meget bra trykk, håper jeg værtfall!

 

Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt endel på dette selv, så blir så jeg tar bort hatthylla i bilen og setter subbene å bassportene opp der hatthylla skulle vært. Regner med at det da blir ett mye bedre trykk?

 

Bilen vi snakker om http://www.pagenstecher.de/cars/311_2.jpg

 

Som dere ser så er det helt åpent fra bagasjerommet å inn i kupèn.

 

Så med 2 pioneer SPL 3004 subber så skal det vel bli meget bra trykk, håper jeg værtfall!

 

Eller hva tror dere?

 

Der så man ikke stort du...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår