Gå til innhold

Selge eller skifte motor på 242 veteranbil hvis den er registrert som "verneverdig"

Ranger emnet

Orginal

Anbefalte innlegg

Er det dumt å registrere min (nå svenske) 242 Dl -76 som "verneverdig" på kontrollstasjonen? Hvis jeg gjør det er det f.eks. ikke lov å sette in en B23 motor (ser de på EU kontrollen forskjell på B21 och B23?). Allternativet er å betalen 2000 kr till Volvo Norge for noen tåpelige dokumenter om bremser osv. og dessuten borre et hull i skjermen for blinklys. (som ikke 240 årsmodell -75, -76 rostet mye allerede.... Det blir heller ikke lov at bruke bilen som bruksbil til jobb osv. Å andre siden er vel de som er intressert i en gammel volvo opptatt av att det skal vare orginal. Såg føresten på finn.no at noen ville ha 35000 kr for en 244 L -75 som gått 300000 km er det vanligt pris i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det ikke er orginalt blinkelys på skjermen så trenger du heller ikke å montere det... se bare på 83-84 turboene de hadde heller ikke blinkelys på skjermene.... hvis du har en b21e så vil de ikke kunne se forskjelllen så fort, men hvis det er en b21a så ser de det med en gang. min feil... hvis begge er b23a og b21a så ser de ikke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxis; veteranbil? Hvilken kontrollstasjon? Er du sikker på at det ikke står noe om at du ikke har lov å endre på motor etc? Hvis ikke møtte du en bra fyr på kontrollstasjon. Det gjorde ikke jeg... Egentligen må du dokumentere at bremser, styring, avgass, beltefester, støy oppfyllte norske krav det året bilen var ny i Sverige (Volvo Norge vill ha 2000 kr for de dokumenten)

Hvor kjøpte du og hvordan monterte du blinklys på skjermen? Med Volvo orginal sideblinklys fra 1984-1993 240 må jeg ta opp ett stort hull i skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxis; veteranbil? Hvilken kontrollstasjon? Er du sikker på at det ikke står noe om at du ikke har lov å endre på motor etc? Hvis ikke møtte du en bra fyr på kontrollstasjon. Det gjorde ikke jeg... Egentligen må du dokumentere at bremser, styring, avgass, beltefester, støy oppfyllte norske krav det året bilen var ny i Sverige (Volvo Norge vill ha 2000 kr for de dokumenten)

Hvor kjøpte du og hvordan monterte du blinklys på skjermen? Med Volvo orginal sideblinklys fra 1984-1993 240 må jeg ta opp ett stort hull i skjermen.

ang skjerm så bytter du til en med hull i. så bytter du om når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veteran volvo 242 ja.Viste den her oppe i trøndelag.

På samme kontrollen fikk jeg skrevet inn i vognkortet at bilen var godkjent senket,godkjent med 8,5x18"hjul med 225/35 dekk+ utbyttet ratt.

meeeeeeeeeeeen,jeg måtte montere sideblinklys.:partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxis: Hvor kjøpte du sideblinklys? Med Volvo orginal 1984-1993 må jeg lage et stort hull for lampehuset i skjermen. Bedre med den modellen som monteredes av Volvos lokale forhandlere i Norge på 70-talet. Då blir den også "Norge orginal". Må jeg ta hull for lampehuset med det blinklyset eller holder det med tre små hull før skruer og kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxis: Hvor kjøpte du sideblinklys? Med Volvo orginal 1984-1993 må jeg lage et stort hull for lampehuset i skjermen. Bedre med den modellen som monteredes av Volvos lokale forhandlere i Norge på 70-talet. Då blir den også "Norge orginal". Må jeg ta hull for lampehuset med det blinklyset eller holder det med tre små hull før skruer og kabel?

En gang plukka jeg bort lista på framskjermen og satte blinklyset der kun for å få det godkjent.3 små hull som du sier ja.

Når bilen var godkjent plukka jeg bort blinklyset og satte på plass lista.:blah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider