Gå til innhold

Vurderer E39 520, noen med erfaringer eller tips?

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bil i løpet av våren/sommeren siden jeg er ferdig i militæret til sommeren. Ser stort sett etter biler mellom 50 og 80 000, og ser noen BMW 520 fra 96 eller 97 som går for rundt 80 000. Er derfor ute etter om noen har erfaringer med disse bilene? Noen barnesykdommer? Holder bilene bra kvalitet, og hvordan er de å holde i drift? Tenker på om det er veldig dyre biler å ha. Hvordan er bensinforbruket på 520i med manuel gir? Regner med det er gode og komfortable biler? Holder de lenger, eller er det dumt å kjøpe en som ligger rundt 200 000 km? Tenker på slik som denne eller denne.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gode biler og en 520i med manuelt gir holder i massevis. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe 520i (M52B20) med automat. Denne blir for lat. E39 bilene har generelt god kvalitet og fremstår etter min mening som kvalitetsbiler. Mercedes Benz W210 henger f.eks langt etter E39. Rust er heller ikke store problemet på sedanmodellene. Husk at når bilene har rullet 170-200 000km blir det slitedeler som må byttes. Jeg måtte bytte mye slitedeler på ca 180 000km på min forrige E39 520i. Kle den med noen flotte felger, så har du en knakandes god bil.. ;) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n solgte sin e39 for et par mnd. siden. Han hadde ikke store problemer med den i de 6 årene han hadde den bilen.

Men det sies at vannpumpen skal skiftes for hver 100 000 om jeg ikke husker feil. Var noe med at den ble så varm at noe kunne smelte, sann den i fungerte skikkelig. Deretter kunne toppen ryke. Husker ikke helt hva som var sagt nå i farta.

Om du i tilfelle skal vaske bilen din i vaskehall, vil jeg anbefale å ikke bruke underspyling. Sensoren til abs og traction control røyk to ganger p.g.a. dette. De koster vel rundt tusenlappen å skifte.

1984 Volvo 360 2.0

1993 BMW 318is

1991 MB 190E 2.3 Sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha manuelt gir uansett, automat for bli når jeg er gammel hvis noen gang. Vaskehall brukes heller ikke, så det er ikke noe problem. Så ligger såpass høyt som 0,8 - 0,9 til vanlig ja. Er jo en rimelig stor bil, så er vel ikke så rart da. Hvor mye bruker de på vanlig langkjøring da? Veldig dyre slitedeler og sånt til disse bilene?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kjempegodt bilvalg. Jeg kjøpte meg en 1997 mod 520ia sedan for noen måneder siden, og er kjempefornøyd med den!

Barnesykdommer er jeg ikke sikker på selv, men har lagt merke til at øvre del av b-stolpen på dørene ofte har antydning av rust.

Svæææært god kvalitet! Ikke hatt noen problemer med den hittils.

Men jeg må ærlig innrømme at den er tørstere enn de andre bilene jeg har hatt. Første dagen testa jeg litt akselerasjon og slikt. Gjennomsnittsforbruket lå på sjokkerende 1,97 liter på mila. Nå har jeg ett forbruk på ca. 1,34. Ligger vell på rundt 0,8 på langkjøring. Men jeg tror også alt dette påvirkes av min kjørestil og det at det er automat. Jeg kjører ikke økonomisk, mye bykjøring, pluss at klimaanlegget står på hele tiden. :\

Gode og komfortable biler? JAAAAA! Setter denne på mellom Mercedes E200 og Opel Signum på komfort siden. :D

Kilometerstand har vel svært lite å si hvis bilen er godt vedlikeholdt? :rolleyes:

Men IKKE undervurder E39 med steptronic! Det er behagelig, samtidig som du kan få manuelt eller sportsgir når du ønsker det. :D Og den er iallefall ikke lat til originalbil å være! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha manuelt gir uansett, automat for bli når jeg er gammel hvis noen gang. Vaskehall brukes heller ikke, så det er ikke noe problem. Så ligger såpass høyt som 0,8 - 0,9 til vanlig ja. Er jo en rimelig stor bil, så er vel ikke så rart da. Hvor mye bruker de på vanlig langkjøring da? Veldig dyre slitedeler og sånt til disse bilene?

Kjøpte min første E39 i fjor høst og er kjempefornøyd. Bruker nok desverre litt suppe ja. Mulig det er jeg som dagdrømmer (mareritt?), men syns bilen min har begynte å bruke enda mer nå som Bergen har fått sine første døgn med kuldegrader denne vinteren.

Priser på deler er langt fra skremmende. Måtte ta en runde og kjøpe litt nye deler da bilen skulle eu-godkjennes og det var helt greie priser, org BMW:)

- BMW 520i

x VW Golf II - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider