Gå til innhold

Levin GT - Corolla KE20 (Pnut) - Gjøres om til ulv.

Ranger emnet


Levin GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for kommentarer.

Før motoren var klar til å settes i bilen måtte også bilen få litt oppgraderinger for at dette skulle virke.....

Nye motorfester måtte lages for at motoren skulle passe.

En tut måtte lages på bensintanken for å så montere EFI bensinpumpe.

Nye 8mm bensinrør ble lagt,retur-rør måtte også legges opp......

Batteriet ble flyttet til bagasjerommet kun for å få plass til det store KN filteret forran.

Jeg bygget også om fra wire clutch til hydraulisk clutch.

roy05.jpg

 

Da motoren var ferdig bygget på stativ,koblet jeg på en T-50 girkasse.

Dette er en 5-trinns kasse fra 82 corolla GT.

Jeg brukte et 3T-GTE svinghjul som er lettere og større enn det originale, og brukte et 225mm Centerforce dual friction clutch set med fjæret senter.(pucker på ene siden,og hel lamell på andre siden)

 

Så var ting klart for å heise den opp i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da motor og gir var kommet i bilen måtte girkasse feste lages,eksos måtte lages,trykkrør måtte lages,mellomaksling måtte forkortes og ellers mye tilpassninger med slanger,rør og ledninger.

 

roy15.jpg

 

En aluminium intercooler ble tilpasset og montert i fronten av bilen og der ble laget 2,5" trykkrør mellom turbo-intercooler-inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppstart var det en uke med justeringer av bensintrykk,register,tenning,tomgang og blandingsforhold.....

Den ble forsiktig innkjørt uten ladetrykk i noen dager før jeg tilpasset og monterte en volvo turbo vacuumklokke på fordeleren for å få lav nok tenning ved ladetrykk....Originalt ville det vært 36 grader på fullt,og det er altfor mye til å kjøre ladetrykk på..roy13.jpg

Ved bytte av vacuumklokken ble tenningen senket ned til ca 18 grader på ett kilo ladetrykk,så no var det trygt å begynne å lade.......

 

Jeg begynte med 0,4 bar.......Kjørte noen dager med det.....Motoren funket fint.

Så økte jeg til 0,6 bar........No begynte det virkelig å flytte på seg....Merket at bilen er lett.....Motor fungerte helt fint uten noe problem.

Så økte jeg til 0,8 bar.....Bilen gikk skikkelig godt.....Ingen problemer, ingen fusk og går fortsatt rikt på blandingen...

roy08.jpg

 

Kjører i dag på 1 Bar turbotrykk,bilen går hysterisk godt.......Til tider kan det føles som om at forhjulene ikke er nedi på tørt føre

Motoren skal uten problemer tåle 1,6 bar,så det vil nok bli økt litt til sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal bli målt på rulle til sommeren.......

Dette oppsettet har en del bedre oppgraderinger enn hva en kammerat av meg har på sin like motor og han hadde måling på 197 hk på 1 Bar,så det vil ikke forundre meg at det bor ca 220-230 hk i denne motoren i dag på 1 Bar....

Jeg skal øke til ca 1,3-1,4bar til våren,noe som vil gi ca 250 hk i denne........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget pen bil, og rått bygge. Skikkelig understell og diff så blir dette helt værst :D Men kan tenke meg den er skikkelig morro og kjøre nå og :D

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer......

Ja,jeg bygget om til hydraulisk clutch med å bruke clutch sylider,utløser sylinder og pedal fra en TE71,man kan sikkert også bruke KE70 eller andre typer.....

 

250hk på T-50 kassen ja,.......Da tynes den til siste dråpe, bør ikke herjes med, men jeg tror den holder lenge for eg får hjulspinn på høyeste moment og da forsvinner mye utav momentet fra drivverket,men jeg kjører med den til den ryker,og da setter jeg på en W-55 el W-58..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår