Gå til innhold

Katalysator og tbi

Ranger emnet


stepside

Anbefalte innlegg

På tross av hva noen påstår så tror jeg ikke det er så lett å få noen fart på hestekreftene med et 350 tbi system.

De som har prøvd (altså de som ikke bare drømmer) sier at noe særlig over 250 er det meget vanskelig (umulig) å komme.

 

Faktisk så sier mange (som også har prøvd) at headers er litt opphauset, det blir ikke så mye ekstra hestekrefter med bare å skifte headers, man må ta hele kjeden....(akurat som du skriver).

 

Bytte til større dyser på et tbi system vil ikke gi noe som helst annet en dårligere bensinforbruk, men man kan programere om ecm:en å da kan det gi en del mer hester.

 

den beste løsningen er fex et holley ram-jet pakke, den kan til passes absolutt alle motor forandringer via en pc. Koster 30.000 men da er det komplett!

 

Jeg sattser på å renovere toppene, kanskje hele motoren slik at jeg får tilbake de opprinnelige 210 hestene, et nytt eksos dobbelt 3" eksosanleg og ingen katalysator (eu-test....hva er det :-)

K&N eller noe lignede luftfilter å kanskje en ny (orginal) brenslepumpe. Dette gir kanskje en 25-35 hester i beste fall. SÅ får vi se hva som skjer men jeg sier som deg....det er i fremtiden (men ikke så lenge til................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer selvsagt an på hva man legger i motoren, men hvis man bare vil, er det ikke problem å komme over 250hk på en 350TBI. PowerPack kittet fra Banks som jeg vurderer gav en effektøkning (på bakhjulene) på 45.6hk/65ft/lbs på testbilen de brukte - en 1995 std. cab 1/2 tonns pickup med 350TBI og 3.73 utveksling. Dette settet består som sagt av headers, y-pipe, cat-back (m/potte selvsagt), K&N og RamAir. Kombinerer du da dette med en bra kompressor, er du fort oppe i 300+ på bakhjula - med ca. 30-35,000 mindre på konto... :) Så - jo, det går an - men helt klart - man får nok mer effekt for pengene ved å gå forgasserveien, men så er jo spørsmålet om man har lyst til å være litt annerledes da! Jeg synes jo det er litt kult.

 

Ellers er selvsagt Holley's Ram-Jet en knall-løsning, men så er det jo top-of-the-line også! Andre (og stortsett en del rimeligere) muligheter er jo MiniRam, StealthRam, SuperRam, tilpasse LT1 oppsett, eller et std TPI oppsett med edelbrock innsug, større runners, større dyser og porta plenum etc.

 

 

Terje,

Synes tilbudet var rimelig bra jeg. Alt var jo bra deler også, uten at jeg har noe direkte kjennskap til Lunati's kammer da - så jeg hadde kanskje gått for en CompCam, men det er bare fordi jeg har hatt bra resultat med dem før.

Dere får sikkert litt bedre pris om dere er flere som kjøper.

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der Banks saken ser litt "jålete ut". De har ikke en gang publisert testen (da må man fylle ut et sjema.....).

Det blir sikkert billigere å bygge et 3" selv (mange norske eksosfirmaer gjør dette billig) Kanskje en borla potte å så hvorfor ikke gjøre som beskrevet her når det gjelder luft:

http://www.thirdgen.org/newdesign/tech/ultimatetbi.shtml

 

Gjetter prisen havner på det halve å efektøkningen på mer realistiske 20-25 hester(i beste fall :-).

46 hester som banks sier det er en efektøkning på mer en 20%. Min erfarenhet med å åpne eksosanlegg er på 5-6% (har bare erfarenhet fra tung mc). Kanskje lkan katalysatoren bjøre like mye......?

 

banks minner misstenklig om "dekaltrimning". :-)

 

Jeg tror jeg sattser på enkelt (eller kanskje dobbelt) "selvbygget 3" og noe i stil med borla potter.............katalysatoren skal jeg nokk fjerne (den er jo mer eller mindre borte allerede nå (rust :-)

 

Fant en firma som prøver å gjøre noe seriøst (?) med tbi:en omprogrammering av ecm:en, nye injectorer og ny tbi-enhet...... koster 800$ dette skal gi 330hester på en goodwrench performance motor (vortec topper 0.50 kam....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm....Banks er faktisk en av de virkelig gode gamle traverne. Deres Turbo-oppsett er velkjent og eksos-systemene er av top-klasse. Spør på noen av de aktive trucks forumene om Banks eksos systemer, så sier de bare at har du $$$$ så er det meget bra saker. Er vel liiiitt drøyt å kalle dem decal-trimmere bare for at ikke testene ligger på nett :)

 

Jeg kontaktet dem forresten via websidene deres for en tid siden og spurte om de ville shippe et anlegg til Norge - da fikk jeg beskjed om de shippet uansett hvor man befant seg. Få dager etter kom det uoppfordret en brosjyre i posten på det spesifikke anlegget jeg hadde forespurt om - og et par uker etter det Ringte en av dem fra usa for å si at de var behjelpelig hvis jeg hadde flere spørsmål. Ikke mange firma der borte tar internasjonale kunder (eller lokale for den saks skyld) så seriøst.

 

Anleggene deres er rustfrie, headersene har varmeskjold etc. etc. etc...de er bare meget vel gjennomført.

Testen var en vanlig dyno-test (rullende landevei) med resultater før og etter anlegget var installert. Før: 151.9hk/259.3tq Etter: 197.5hk/324.1tq. (på bakhjula selvsagt)

 

Når det gjelder eksosanlegg laget i norge, så er iallefall min erfaring begredelig. Fikk laget et dobbelt 2.5" anlegg hos Svendsen(?) - og passformen var så elendig at for å få det til å passe noenlunde måtte rørene kappes i 14 biter og sveises sammen på nytt. Flere andre jeg kjenner har hatt samme opplevelse. Jeg bannet iallefall på at jeg aldri mer skulle kjøpe eksosanlegg til amcars lokalt mer. Installerte komplett Edelbrock anlegg på Camaron som jeg har nå, og det var bare å smekke opp - og resultatet var veldig bra.

Kan godt hende at de lokale heltene har blitt bedre med åra da - det vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall ikke tenkt å prøve :)

 

 

Høres sikkert ut som jeg er selger for Banks eller noe :D - men jeg har bare stor sans for produktene og servicen deres. Vi har jo alle full anledning til å tro og mene hva man vil - og personlig tror jeg Banks er nesten så langt fra en "decal-trimme" sjappe som man kommer..men hey - jeg har da tatt feil før!

 

PS! Har du vurdert en High-flow kat, bare sånn for å passere kontrollen? Hadde veldig bra resultat med det på Camaron. Har forresten en ny Catco high-flow kat sittende i kjellern :D Regner med å bruke den på Tahoe'n når jeg bytter eksos.

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banks er sikker bra men det jeg (noe) i tvil er om ikke et rør er et rør?

GM headersen er av mange regnet for å hva ganske bra og det finnes jo mange heders ferdig på lager i norge fra mange velkjente firmaer.

Skal du importere noe slikt blir ikke det dyrt? Har du fått et pris.

 

Helt enig med deg om Svensens (bestillte hos Steinar Stolen) jeg tror de var laget hos noen som het svendsens......Katastrofe passet ikke i det heletatta å jeg ble skjelt ut når jeg tokk direkte kontakt med dem, men jeg fikk tilbake pengene......Gikk til et litet firma på økern i oslo...jeg har glemt navnet, vesentlig rimeligere å de gjorde et perfekt jobb! Snakket også med en fyr på CI i fredrikstad som laget eksosanlegg jeg har også hørt at sverre kahrs bruker noen som ligger rette i nærheten av ham.....

 

jeg sier ikke at du har feil om banks, jeg håper at du har rett! men 46 hester....... det tviler jeg på....men morro hadde det vart hvis du har rett :-)

 

om du tar sjansen å prøver, hvis du får et bra pris kunde vi kanskje slå oss sammen slik at vi kanskje fikk ned prisen enda mer, kanskje noe å spare på frakt?....jeg har en c1500 90 5.7tbi?

 

Vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med cat:en. Hvis jeg får laget et eget 3" kunde man jo lage et system der man fjernet cat:en etter eu:en. Har hørt mye dårlig om high flow cat:ene men dette er bare noe jeg har hørt. Kjørte en stund med bare cat:en.....fint lyd....:-)

Hvis man kjøper banks er cat:en et problem.......her er det jo ingen catalysator...

 

Men det beste er hvis man har en eu tester som ikke tester co:en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert Raka Rör AB i Sverige mht nytt eksosanlegg?

De er bra på pris, har en egenutviklet potte som sender eksosen i en spiral istedefor "frem og tilbake" eller rett igjennom.

 

Teknologien er egenlig ikke noe hokus-pokus. Den er brukt endel allerede på racinganlegg til MC. Fordelen er at det bråker vesentlig mindre enn ei typisk effektpotte, samtidig som det skal gi mer effekt enn potter der eksosen på snu inne i potta. De har lagt ut flere tester på hjemmesida si:

http://www.rakaror.o.se/

 

Forøvrig har også jeg hørt mye rart om Svendsen Eksos.

 

Et litt annet spørsmål: Når man diskuterer trimming av Chevrolet's 350 motorer er det aldri mer snakk om 2- kontra 4- boltet blokk. Hvorfor ikke?

Vil f.eks en stroket 2 boltet blokk være like dritsikker og tåle like mye som en stroket 4-boltet blokk?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vart MYE snakk opp gjenom årene om 2 kontra 4 boltet blokk.

4 boltet er selfølgelig det beste, men hvis du holder deg nedenfor 450 hester er det ingen forskjell.

Mange sier at du kan trimme en 2 bolt langt mer en det.

 

Jeg har konkludert med at jeg har en to bolt så da bruker jeg den. hvis jeg skulle kjøpe noe nytt hadde jeg kjøpt 4 bolt prisforskjellen er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye prat om det, ja. Men de siste årene virker det som om dette temaet har stilnet noe. Kanskje fordi de færreste virkelig trimmer over 450hp?

På brukte CSB motorer synes jeg prisene har ligget merkbart høyere for 4-bolt enn for 2-bolt blokker. Eller er det jeg som tar feil?

 

Hot rod prosjektet mitt er godkjent med CSB. Siden motoren ikke er kjøpt ennå, anbefaler du at jeg leter opp en 4-bolt blokk når jeg først skal kjøpe?

vanlige 2-bolt blokker vokser jo på trær...

 

Kan aldri tenke med at motoren ender opp med over 450hkr.

 

Har på litt sikt sett for meg et strokerkit som hever effekten til ca 350hp+.

Å slippe å bytte blokk senere forenkler endel ovenfor biltilsynet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he....

 

Ringte på en slik "pakke" som stod i amcar hadde gått 57000miles han skulle ha 24k.kr det synes jeg var en god pris.......

men jeg har lyst å lære meg dette litt mer fra grunn, derfor river jeg ned hele tbi motoren og "orginalrenoverer" (eller noe i den stilen........)

 

Men du er jo "tbi-trollbunden" sa noen drømmer :-)

Jeg har jo ikke fått noen tbi-trim linker fra deg :-(

her er en link til noen som faktisk sier at man kan trimme en tbi motor helt opp til 330 hester

 

http://www.cfm-tech.com

 

ser dette ikke bra ut? Observer her er det snakk om vortec topper og 0.50 lyft på camen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går litt fort her, såg ikke hot rods post.

 

Alle jeg har snakket (og som kan dette, ikke bare mener) sier 2 bolt.

 

Men hvis man skal bygge en 383 stroker sier fler 4 bolt.

Skal du ikke trimme til 400+ hester ser jeg ingen som helst grunn til å kjøpe en firbult blokk.

 

383 synes å ha blitt mektig populært i det siste (?). Bunndrag er knallviktig men trenger jeg mer i en 350 motor?

 

En bok om dette som har vart til stor nytte for meg er Chevy high performance "small-block buildups. Her er det en mengde dynokjørte byggen.

 

Her er det mange eksempeler på at til og med 400+ motorer beholder dreiemomentet langt ned i turtallsområdet.

 

Mange fine byggebeskrivelser i denne boken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken du viser til er jo for båtmotorer, nå er det ikke slik at en motor er en motor, bil og båt motorere er bygge forskjellig så å lese tall utfra den siden blir litt feil. En båtmotor er bygger for dreiemoment fra begynnelsen og turtallet stopper som regel på 4500 derfor blir alle tall galt i forhold til en bilmotor. Båtmotor er også laget for et gjevnt turtall og er krafiger bygget i alle slitedeler. Nok om det. Bil er bil og det er det vi snakker om. her er noen adr å kikke på.

http://www.chevy-350-engines.com/chevy-engine-250.html

http://www.jagsthatrun.com/

http://www.gmgoodwrench.com/parts/performance_catalog_dl.htm

http://www.sporttruckdirect.com/dropspecials.html

http://www.dallasexportsales.com/383390SB.htm

http://www.fuelinjection.com/portinj.html

http://www.goingfaster.com/spo/modthel03.html

p://www.chevyhiperformance.com/howto/97458/

http://www.chevythunder.com/index.html

Sånn nå har du litt å kikke på utover kvelden og natta, så kan du si i fra så skal du få 50 nye sider:D

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese litt da cabbers.

 

Et klikk vekk finner du denne siden:

 

http://www.cfm-tech.com/GM_tbi_tuning_tips.htm

 

her finner du en alldeles utmerkt side om 02 sensorer forklart slik at til og med jeg skjønner det meste!

 

her finner du også alle deler til vortech 330 tbi motoren. her kan man altså kjøpe de deler du har postet om :-)

 

 

Takk for linkene noen var jo riktigt bra som fex denne!

(http://www.goingfaster.com/spo/modthel03.html)

 

mer en halvparten virket ikke :-)

 

Send meg alle linker du bare kan.....takker å tar imot alt jeg kan få, høst nå å pickisen går i hi på fredag tror jeg.

 

Jeg må nokk gi deg en del rett i det du har skrevet.....i vart fall delvis :-) tbi opp til en 3-350hester ser ut til å hva mulig men ikke uten en heftig cam (vell, ganske heftig) og et par bra topper so vortec (vortec er jo nevnt i fler av dine linker også)

 

du må ta en bedre titt på

 

http://www.cfm-tech.com/GM_tbi_tuning_tips.htm

 

denne firma skreddersyr chipper til tbi system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer vel at et par tre av de ikke virker, men de virker hvis du trykker vidre på den linken du kommer til når de sier at siden ikke fins.

 

Jeg arrangerer OKTOBERFEST iOSLO denne og neste helg så nå må jeg konsentrere meg om markesog festmester jobben. Ta en titt på denne siden http://www.oktoberfest.no

 

Bare kom å ta en ØL da vel. Sender dere en fårespørsel til meg via email adressen på siden vår skal dere få en godt tilbud til bake.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår