Gå til innhold

Porting av topplokk, bortkastede penger???

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

hmmmm.... vet ikke om jeg forstod alt her men....

 

Slik jeg forstod det så vil man med porting forstørre hullet som luften flyter gjennom inn i motoren og i innsugingsfasen så vil det kanskje flyte mer luft inn i motoren. Denne luften vil ikke ha samme fart inn i motoren siden trykket ikke blir det samme da omtrent samme mengde luft skal inn i motoren gjennom en større åpning.

Problemet oppstår ved at sylinderen mettes med luft for fort slik at noe begynner å flyte ut igjen.

 

Uten porting vil trykket inn i sylinderen være større og luften vil dermed ha en større hastighet inn i sylinderen. Her fylles sylinderen opp saktere og man unngår lekkasjen andre veien i tusendelene før slusene lukkes.

 

Ergo så har man mer luft tilgjengelig for forbrenning når pluggen gnister til ved en uportet topp enn en portet.

 

Men... dette må da være tilfellet hvis man bare porter motoren og ikke gjør noe mer. Ser jo for meg at turbo/kompressor gjør nytten enda bedre på en portet motor. Da suges det ikke bare men man trykker jo på fra andre siden i tillegg.

Men med cam-bytte da. De fleste racing-camer lar vel ventilene stå oppe litt lenger enn normalt men det burde jo gi større muligheter for lekkasje på slutten av innsugingen ... ?? :confused:

 

 

Var nå iallefall det som surret av tanker i hodet mitt i første omgang...

 

any thougths ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Uten å engang ha lest dette her, så kan jeg no si at det å porte en utrimmet motor har lite for seg, derimot en trimmet, og da særlig sugemotorer, så har det MYE for seg....

Porte, ja selvfølgelig, men hvor mye skal man øke diameteren på innsugskanalene? Mulig størst ikke er best allikevel?

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Porte, ja selvfølgelig, men hvor mye skal man øke diameteren på innsugskanalene? Mulig størst ikke er best allikevel?

 

 

Hvor mye du porter kommer an på trimmen, alt skal jo stå i stil til hverandre, det er svært viktig når du trimmer. F.eks har det ikke noe for seg å ha monster porting, hvis du kjører original gasser\eksos\kompresjon osv, hvis du derimot har en kvass kam, 4 gassere, HP luftfilter, grenrør, 11 i kompresjon osv, så vil du helst ha større insugskanaler.

 

Dette fordi det eneste som får en dreiemomentskurve til å gå nedover er nettopp det at motoren ikke klarer å ta til seg nok luft!

 

Går vi videre til mer porting osv, så har det seg slik at desto mer "air flow" du har, desto mer hester får man på høye omdreininger, men man mister en del på lavere omdreininger, og deste mer du porter, desto mindre moment har du på lave RPM..

 

Å porte er en måte å gjøre det på, og jo mer du tar, jo mer får du, særlig på høye omdreininger.. Tar man derimot for mye, så går man løs på kreftene på lave turtall, noe som er lite ønskelig for en gatebil..

 

Eksosen bør helst ikke portes for mye dersom man kjøper eksos tilpasset motoren, da disse (bør) være tilpasset etter original "porting"..

 

Tror jeg skal lese dette du har her, se hva som står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen kveld for tung lesning, men jeg prøver..

 

Noe jeg ikke helt forstod, det var jo det at disse "pro tuners" karan som har portet topper i alle år på "gamle måten" må da ha merket at portingen deres ga mindre effekt!??! Eller gadd de kasnkje ikke å benkkjøre motorene?

 

Videre så er det jo svært godt kjent at mer fart vil gi mer effekt, dette er jo bla teorien bak flere ventiler pr sylinder istedet for 2 store..

 

Videre så brukes jo kammen til å få fart på insugingsgassene da, man bruker ofte en tidlig åpnende insugsventil og sent lukkende eksosventil, da "drar" eksosen insugsluften inn i motoren. Man taper på lave RPM, men tjener klart på høyere omdreininger..

 

Man kan tjene dette tilbake igjen og, men nå var det porting, ikke akm vi snakket om..

 

Jeg står på mitt jeg, generelt sett iallefall, så er masse porting bare bra...

 

Men det var en svært interesang idè, må tenke mer på den der!

 

Men jeg lurer på om det kansje bare er på hans kjære motorsykler det virker... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak som slo meg var dette han sa om at når stempelet går opp igjen, vil en sent lukkende insugsventil føre til at luften blir trykkt opp i forgasseren igjen og gi negative svingninger der osv, og da får du portingen rett i tryne igjen..

 

Svært interesangt, men for det første så får du denne effekten uansett, om den blir 30 % kraftigere, så tror jeg ikke man taper på det sammenlignet med hva man har å TJENE på at man suger inn mer, videre så stiller man jo inn forgasseren med denne effekten til stede, så der kompanseres det vel? Så jeg tror egentlig ikke det er tilfelle.. Eller hva?

 

 

 

Videre sier han :

 

Using the race analogy, if you increase the Port Velocity, by making the port smaller, the intake cycle "race" starts out slower, gains momentum and makes a tremendous charge on the "last lap" to overtake the high flow port and win the "race".

 

Skal vi tro dette da? Har virkelig trimmere som har brukt titusenvis av timer med effektmålinger osv tatt helt feil, og portingen bare har hvert tull?

 

Nei, jeg har mitt vitenskapelige forsøk, og det er at når man puster gjenom et lite sugerør, så blir man kvalt, mens gjennom et lite vannrør kan man faktisk puste litt..

 

Videre, når dette da har mindre fart, så slår det jo og mindre tilbake til forgasseren og dobbelt-blandes med bensin, så jeg tror mindre å mindre for hvert ord jeg skriver jeg..

 

Men nå kan dere nå kommentere meg, så kan vi se om jeg har rett eller tar feil..

 

PS- Sikkert noe tull her da jeg er ganske trøtt nå, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfRallye

Jeg har tro på store innsugskanaler og (viktig) kammer som er tilpasset motoren. Tenker mest på turbo jeg da. Men riktige kammer er like viktig på sugemotorer.

 

Alt må stå i stil for å få bra resultat, f.eks så er det ikke mye å tjene på høykompresjon stempler, massiv porting, store gassere, enorme grenrør uten potter som bråker som ett ondt år, og en original kam... Alt må stå i stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Robert. Alt må såt i stil når man bygger/trimmer en motor må alt passe sammen. Uansett blir det alltid et kompromiss hvor du vil ha momentet. Det er ikke mulig å få masse moment på lave turtall og samtidig på høye turtall. Vet en hva man driver med kan ma få et veldig fint og bredt register. Porting er en egen vitenskap og man bør være forsiktig før man begynner å hogge ut kanalene. Det er fort gjort å drite seg ut og ende opp med en port som fløder dårligere en originalt. Det som kanskje ser bra ut behøver ikke nødvendigvis være det. Snakk med så mange som mulig og prøv å få tak på så mange bilder som mulig før du begir deg ut på porting som innebærer mere en utjevning av støpe merker og match-porting. Men dersom du vet hva du driver med er et ikke noe som betaler seg bedre en et godt portet topplokk. Selfølgelig matchet til resten av motoren.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår