Gå til innhold

Min 1977 Audi 100 LS

Ranger emnet

Spangen

Anbefalte innlegg

Jeg var oppe i Heidal i Gudbrandsdalen og hentet en Audi 100 LS, 77-modell i går. Bilen har stått siden 1994, men startet utrolig nok allikevel ganske greit etter litt bruk av startgass og påfyll av en skvett bensin. Oppstart viste seg å avdekke en bensinpumpe som lekker som en sil, men det burde det være mulig å gjøre noe med. I morgen står en ordentlig grundig utvendig vask for tur.

Den er da litt spesiell - det er en 2-dørs, noe som er særdeles sjeldent. Videre har den en 2-liters firer (samme motor som i VW LT og Porsche 924) på 115 hk og 4-trinns manuell girkasse. Blå av farge med brunt interiør. Ganske lite rust. Lakken er relativt bra, men en og annen "parkeringsbulk" er det dessverre. Interiøret er ikke særlig pent, men fikk med bl.a. et annet dashbord som ser ganske bra ut. Er nok fremdeles mulig å redde.. ;)

Her er det noen bilder fra den kvelden jeg var oppe og så på den. Bedre bilder kommer når jeg har fått vasket "gliset".. ;)

DSC00271.jpg

DSC00269.jpg

DSC00270.jpg

DSC00268.jpg

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde turen kommet til utvendig vask. Har dessverre ingen ordentlig støvsuger, så innvendig får jeg ta etterhvert. Noe positivt er at bensinlekkasjen bare forsvant av seg selv. Kanskje en gammel og tørr pakning som har blitt våt igjen og begynt å tette?

Her er bildene, før jeg gjorde noe:

DSC00280.jpg

DSC00279.jpg

Så var det tid for å vaske, og etter utallige omganger med høytrykk, såpe, svamp og børste endte jeg opp med dette:

DSC00278.jpg

DSC00277.jpg

DSC00276.jpg

DSC00274.jpg

DSC00275.jpg

DSC00273.jpg

Og så et bilde til av interiøret, etter at jeg dro av setetrekket ihvertfall av førersetet. Jeg fikk med et sprekkfritt dashbord, så når det blir byttet og tepper og seter får seg en skikkelig grundig rens kan det begynne å ligne noe igjen..

DSC00272.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke noe sånn voldsomme greier, men om det skal gjøres noe utseendemessig blir det ihvertfall tidsriktig og kun originalt med unntak av understell og hjul.. ;)

Førsteprioritet er å få det mekaniske på plass og få tatt den lille rusten som er ihvertfall. Den starter og er forsåvidt kjørbar, men er nok litt som bør ses over.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo bra ut etter du har fått vasket den!

Angående rensing av interiøret:

Lei deg maskin på YC i Elverum og plukk ut seter, slik at du kommer til på teppet og i kriker og kroker. Leie av maskina koster 100 kroner for ei helg, pluss rensevæske rundt 150 kroner.

Anbefales på det sterkeste, veldig effektivt. Du vil bli sjokkert over å se hvor møkkete vannet i maskina blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider