Gå til innhold

Hvilken olje,merke/tykkelse til min tikkende 1.3L?

Ranger emnet


fred_stian

Anbefalte innlegg

Golfen har begynt å tikke litt stygt nå når vinteren kom, så jeg regner med at det er pga. olja som er på den nå (tror den ble kjøpt på elkjøp en gang...)

 

Så hvilket merke og hvordan tykkelse burde jeg ha på motoroljen? Har hørt at det er noen merker som fungerer bedre for golf enn andre, men husker ikke navnet på den.

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkingen din kommer høyst sannsynlig fra ventilløfterene!

Kjøp olje med viskositet 5W-40 eller 5W-50, Mobil1 5W-50 er blant de beste.

På Europris selger de Fina First 5W-40, en bra olje til kr. 50,-/liter :)

Husk å skifte filter i samme slengen.

Om tikkingen fortsetter etterpå må du skifte ventilløfterene dine, en rask og enkel jobb, må kun av med kammen. Går ut i fra at du har hydrauliske løftere siden tikkingen kom med kulden (motor etter 1985-86).

 

Selger de olje på Elkjøp? I såfall ville jeg ikke ha kjøpt den ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med min 1.8 liter... dro på mekonomen bare for å kjøpe olje egentlig, men så sa han at han hadde et genialt produkt som hjalp til å smøre ting slik at det sluttet å tikke, han hadde visst personlig erfaring med det.

 

Blir spennende å prøve, har ikke orket enda fordi været er så uendelig DÅRLIG her i sør :P Og jeg har ikke garasje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp olje med viskositet 5W-40 eller 5W-50, Mobil1 5W-50 er blant de beste.

På Europris selger de Fina First 5W-40, en bra olje til kr. 50,-/liter :)

Husk å skifte filter i samme slengen.

 

Forrige eieren av min bil har visstnok brukt denne, jeg skiftet til noe juggel fra felleskjøpet fordi jeg trodde jeg skulle være lur, men da fikk jeg tikking på kald motor, måtte bare bytte tilbake igjen, så jeg kan anbefale Fina oljen:)

 

 

Selger de olje på Elkjøp? I såfall ville jeg ikke ha kjøpt den ;)

 

Må være tastaturolje eller musefett de selger der:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eieren av min bil har visstnok brukt denne, jeg skiftet til noe juggel fra felleskjøpet fordi jeg trodde jeg skulle være lur, men da fikk jeg tikking på kald motor, måtte bare bytte tilbake igjen, så jeg kan anbefale Fina oljen:)

 

 

 

 

Må være tastaturolje eller musefett de selger der:D

 

Haha... Jeg må ha vært helt i andre tanker når jeg skrev elkjøp, mente selvfølgelig felleskjøpet, er jo nesten det samme da.... ehhhhhh... :roll:

 

 

Da skal jeg prøve denne fina oljen, siden jeg vet at det ikke er ventil løfterne for de trodde jeg det var når det var en alvorlig feil med den forrige motoren min, men endte opp med å bytte hele motoren og ventil løfterne! Fant forresten aldri ut hva som var med den motoren...

 

 

 

Takker for alle svar, kommer med tilbakemeldinger etter at olje bytte har blitt gjort! :)

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkingen din kommer høyst sannsynlig fra ventilløfterene!

Kjøp olje med viskositet 5W-40 eller 5W-50, Mobil1 5W-50 er blant de beste.

På Europris selger de Fina First 5W-40, en bra olje til kr. 50,-/liter :)

Husk å skifte filter i samme slengen.

Om tikkingen fortsetter etterpå må du skifte ventilløfterene dine, en rask og enkel jobb, må kun av med kammen. Går ut i fra at du har hydrauliske løftere siden tikkingen kom med kulden (motor etter 1985-86).

 

Selger de olje på Elkjøp? I såfall ville jeg ikke ha kjøpt den ;)

 

 

Hvorfor så tynn olje?

 

I både instruksjonsboken, og i haynes manualer står det vel anbefalt 15w-40 el 20w-50. Selv har jeg alltid fyllt enten Valvoline Turbo V 15w-40/ VR1-Racing 20w-50 på bensiner motorene, og Valvoline Maxlife 10w-40 på dieslene mine. Har aldri hatt noe tikking av noe slag, bortsett fra på mekaniske løftere som ikke har vært justert på 50k+km.

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inne ett litt dumt spørsmål her jeg.

 

Hvor mye har det å si at du blander forex. Fina olje med Mobil1 olje, har dette noe si? Har ikke peiling på hvilken olje som er på min å må snart fylle etter, men gidder ikke skifte før til sommeren.

-Mercedes E320 Coupe `94 (Prosjekt/Bruksbil)

-Mercedes 200D Sedan `91 (Bruksbil)

-Mercedes E200 Sedan `93 (Delebil)

-Mercedes 300D Sedan `76 (Prosjekt)

-Mercedes 300DT Wagon `83 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inne ett litt dumt spørsmål her jeg.

 

Hvor mye har det å si at du blander forex. Fina olje med Mobil1 olje, har dette noe si? Har ikke peiling på hvilken olje som er på min å må snart fylle etter, men gidder ikke skifte før til sommeren.

 

Ikke bland forskjellige oljetyper eller merker!

 

 

Må være tastaturolje eller musefett de selger der:D

Den var god ;) Selges ikke "musefett" på erotiske forretninger også? ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så tynn olje?

 

I både instruksjonsboken, og i haynes manualer står det vel anbefalt 15w-40 el 20w-50. Selv har jeg alltid fyllt enten Valvoline Turbo V 15w-40/ VR1-Racing 20w-50 på bensiner motorene, og Valvoline Maxlife 10w-40 på dieslene mine. Har aldri hatt noe tikking av noe slag, bortsett fra på mekaniske løftere som ikke har vært justert på 50k+km.

 

Jo, så tynn olje for å unngå tikking ved middels slitte ventilløftere eller halvveis igjenkoksede oljekanaler i toppen. Oljentrykket i toppen er da på et akseptabelt nivå like etter oppstart på kald motor.

Jeg har prøvd Valvoline Turbo V og kan på det sterkeste fraråde alle med hydrauliske løftere å bruke denne oljen. Har en 4l-kanne stående som gis bort til den som tør å helle det på motoren sin ;)

Like viktig som bra smøreevne i oljen er bra renseeffekt slik at oljekanaler ikke tettes av koks og/eller avleiringer (LES: Shell Helix :puke: )

Racingoljer skal ikke brukes på motorer som brukes til dagligdags kjøring, den er beregnet på høy varme og store påkjenninger i korte perioder, så som banekjøring. Etterpå skal oljen skiftes umiddebart.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår