Gå til innhold

hva er hastigheten til drifterne i breisladden (absolutt hastighet og hjulhastighet)?

Ranger emnet


Gjest 426hemi

Anbefalte innlegg

Lurer som sagt på hva slags hastighet folk typisk har i breisladdsvingen på rudskogen??

 

Tenker på de som ligger bredt gjennom hele svingen, hva slags hastighet har dere relativt til "bakken", og hva viser speedometeret, dvs hastighet på bakhjula?

 

Og hvilket gir bruker dere?

 

Lurer fordi jeg skal kjøpe ny utveksling til bakakselen, og det er ikke umulig at jeg kommer meg utpå rudskogen på baudatreff eller lignende :) ( ønsker da å ha en "rudskogen - sladdevennlig" utveksling)

 

Bilen jeg skal bruke har mellom 200-230 hk på bakhjula hvis det er til hjelp.

Regner med hjulRADIUS ca 30 cm, altså rulleomkrets ca 2 meter...

I tillegg har andregiret mitt ca 1,67 i utveksling og jeg kommer til å satse på andregiret gjennom svingen hvis jeg kommer meg utpå der.

 

Noen tips om utveksling da?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pudding klarte det med pugen sin på 120hk eller noe og slitte dekk så går det vel greit med 230hk? Spørs på sjåføren og bilen.

 

Kadetten min kommer til å ha ca 180hk på 900kg. Blir ca samme specs som ae86'ene fra japan, bare litt mer nm. Så skulle tro det funker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på de tallene der, Erik?

 

Tror det blir vanskelig å velge utveksling basert på slike tall uansett. Trikset for å få røyk etc. er jo å ha pulver nok til å kjøre et høyere gir enn hva som egentlig er riktig.

 

Når det er sagt så kjører de aller fleste 3. gir fra depotlangsiden og gjennom hele langsvingen. Da havner man litt i kjelleren med de fleste biler akkurat når man tar fatt på langsvingen, men får bra med fart på hjula på vei ut. Målet er turtallssperra på 3. gir, hvilket vel tilsvarer rundt 160km/t eller mer på en Nissan 200SX. Utgangshastigheten varierer nok litt, men jeg tror ikke det er så mange andre enn kanskje Kenneth som er i nærheten av 120km/t.

 

200hk er i minste laget med mindre du har en veldig lett bil, og du vil neppe klare den med standard 3. gir. Så gå for en utveksling som gir deg enten et langt andregir eller kort tredjegir...

 

PS. Med Jun-bilen puttet Kenneth først fjerde, så femte på vei ut av svingen. Hadde vel over 200 på bakhjula i det han rettet opp bilen... ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på de tallene der, Erik?

 

Tror det blir vanskelig å velge utveksling basert på slike tall uansett. Trikset for å få røyk etc. er jo å ha pulver nok til å kjøre et høyere gir enn hva som egentlig er riktig.

 

Når det er sagt så kjører de aller fleste 3. gir fra depotlangsiden og gjennom hele langsvingen. Da havner man litt i kjelleren med de fleste biler akkurat når man tar fatt på langsvingen, men får bra med fart på hjula på vei ut. Målet er turtallssperra på 3. gir, hvilket vel tilsvarer rundt 160km/t eller mer på en Nissan 200SX. Utgangshastigheten varierer nok litt, men jeg tror ikke det er så mange andre enn kanskje Kenneth som er i nærheten av 120km/t.

 

200hk er i minste laget med mindre du har en veldig lett bil, og du vil neppe klare den med standard 3. gir. Så gå for en utveksling som gir deg enten et langt andregir eller kort tredjegir...

 

PS. Med Jun-bilen puttet Kenneth først fjerde, så femte på vei ut av svingen. Hadde vel over 200 på bakhjula i det han rettet opp bilen... ;)

Der var Fredrik jo, nei er ikke 100000% sikker på svara, men utifra hva jeg har sett og erfart har ikke folk mer en 150 på metret, reell fart er jeg ikke sikker på.

 

brandmo har vel 3gir og turtalsperra på vei ut.

Ja jeg vet at kenneth putta 5 gir med jun motoren, SYKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke stort mer enn 250hk, og bilen min er ikke av letteste slaget :P Går greit med 3gir hele veien der, men kommer ikke opp på turtallsperren før enden av svingen.. ligger vel på 130kmt elns i hjulspinn og ca 70kmt i fart kanskje? ikke sikker jeg :P

-+- Drift Fury -+-

Volvo740

Bmw e30 320 M5 motor

Mercedes 190e V8 (nye prosjektet)

-+- Drift Fury-+-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en E30, og der treffer jeg såvidt turtallssperra i tredjegir i enden av langsvingen. I henhold til http://www.unixnerd.demon.co.uk/revs.html skal jeg ha da ganske nøyaktig 150km/t på bakhjula. Je ganer ikke hva reell hastighet er, annet enn at den er veldig mye lavere. :)

 

På min bil tror jeg en 5.14-utveksling elns hadde vært gunstig, for tredje og fjerde er mye tettere enn andre og tredje. Sånn generelt er det vel lurt å ha en "sportskasse" med ganske langt første og forholdsvis tette gir. På en turbomotor, derimot, er det vel ofte et ganske bredt register og mye moment, så der er det vel ikke vits med altfor tette gir..?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brandmo hadde ikke noe særlig mer en 230 hk i den blå han røykla hele langsvingen med...

 

Jupp. Men det mange glemmer er at det er stooor forskjell på turbo vs. sugemotor. En turbomotor har en helt annen momentkurve. Hester egentlig ikke å så interessant, ettersom det ikke er toppeffekten som avgjør når man skal legge ut en bil i sladd på 3-4000 rpm. Da er det momentet som avgjør. Og en trimmet sugemotor krever mer turtall enn en japsemotor med turbo ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Men det mange glemmer er at det er stooor forskjell på turbo vs. sugemotor. En turbomotor har en helt annen momentkurve. Hester egentlig ikke å så interessant, ettersom det ikke er toppeffekten som avgjør når man skal legge ut en bil i sladd på 3-4000 rpm. Da er det momentet som avgjør. Og en trimmet sugemotor krever mer turtall enn en japsemotor med turbo ;)

 

Men 426Hemi har ikke nevnt hvilken bil han skal ha ;) Og de færreste gidder å koste på penger for å få 230 sugehester i en vanlig motor. Har han en 426 Hemi vel og merke, er det vel vanskelig å trimme ned til 230 hester for den saks skyld ;)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke stort mer enn 250hk, og bilen min er ikke av letteste slaget :P Går greit med 3gir hele veien der, men kommer ikke opp på turtallsperren før enden av svingen.. ligger vel på 130kmt elns i hjulspinn og ca 70kmt i fart kanskje? ikke sikker jeg :P

 

Det der er interessant for meg, da jeg vipper mellom to utvekslinger som gir meg teoretisk fart på hjula på enten 106 eller 117 km/t i andre gir.

Da jeg ikke har mye erfaring (dog noe) med "å ligge bredt", langt mindre å drifte, kommer jeg til å havne blant de mest amatørmessige av de utpå banen der. Jeg må øve meg ganske mye mer på lukkede plasser o.l. før jeg har sjans på hele langsvingen...

Så hvis tallene dine stemmer, vurderer jeg den som gir 106km/t på 6000 rpm.

 

For å spørre på en annen måte: hvor lav hastighet går det an å ha og samtidig ligge bredt (med mye røyk) gjennom svingen?

Er det noen som klarer å ha ca 50km/t og ligge bredt med feks bakhjulshastighet lik 100 km/t ??

 

Og "hvor mye for fort" bør bakhjula snurre???

 

 

 

 

Men 426Hemi har ikke nevnt hvilken bil han skal ha ;) Og de færreste gidder å koste på penger for å få 230 sugehester i en vanlig motor. Har han en 426 Hemi vel og merke, er det vel vanskelig å trimme ned til 230 hester for den saks skyld ;)

 

Neida, har da en langt dårligere motor, hehe.

 

Det er en 318 (5,2 liter) som er vassa opp etter mange av kunstens regler (bilen en gammel dodge). Ønsker å ta bilen på rullende landevei nå til sesongen, og er ganske sikker på at det er MINST 200 bakhjulshester.

Motoren burde ha litt moment pga kubikken...

 

Til opplysning om bilens "potensiale": har kjørt 9,73 @ 120 i sluttfart på 201 metern, det med gamle BF goodrich dekk og kasse som er uggen å få fra 1 til annet gir (amerikansk vet dere :D :D ) Gateslicks og en skikkelig kasse, så hadde jeg klart å komme et sekund ned, er jeg sikker på.

NB: bilen veier drøyt 1600 kg med fører!!!

 

 

TAKK FOR ALLE SVAR!! :D det er jeg kjempeglad for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår