Gå til innhold

VW1300T: Volvo 242 L - "Sleeper Project"

Ranger emnet


VW1300T

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 1978 modell Volvo 242 L våren 2005. Har siden den gang gjort noen oppgraderinger på bilen.

 

Bilen har fått 17" felger, et noe mer sporty understell og en ny motor. Den gamle motoren fikk prøvd seg på banekjøring på Arctic Circle Raceway to helger i 2005 da Sommertreff fant sted. Det ble da 2:16.2 som bestetid. Har ikke målt rundetid med den nyemotoren, men med en effektdobbling bør den bli noe bedre. Får se i løpet av sesongen 2007.

 

OBS: Mange av bildene er av dårlig kvalitet og lav oppløsning.

 

Dette er noen bilder av utgangspunktet:

v242_01_small.jpg v242_03_small.jpg v242_04_small.jpg

(Klikk på bildene for å se større utgave.)

 

Første modifisering som ble gjort var å polere topplokket:

v242_motor002_small.jpg v242_motor001_small.jpg v242_motor004_small.jpg v242_motor003_small.jpg

Dette Var mest for å prøve seg litt fram og var en enkel overflate å prøve på.

 

Dette er bilen med nye felger:

volvo242_01.jpg

 

Motorrommet med den gamle B19A'en:

volvo242_03.jpg

Har i kun gjort kosmetiske endringer så langt, foruten byttet luftfilter.

 

Denne modifiseringen måtte til for å få senkesettet godkjent pga. forspenning av fjærene (e.l.):

spacer01.jpg

 

Etter å ha prøvd bilen på bane (Arctic Circle Raceway) med den gamle B19A'en to ganger, var det dags for å finne en noe kraftigere motor. Valget ble en B23ET fra Volvo 740 Turbo. Det var fortsatt viktig å holde kostnadene nede som student. Ellers skulle ombyggingen godkjennes og bilen skulle være kjørbar også til normalt bruk. Siden dette var mitt første motorbytte fikk jeg god hjelp underveis... og vi klarte det på en drøy uke! Tusen takk gutter og jente!

 

Noen bilder av B23ET'en (lav oppløsning):

b23et_lores01.jpgb23et_lores02.jpgb23et_lores03.jpg

 

Da va eksosen i hus:

jt3_240_1.jpg

 

Intercooler (600x300x76mm):

ic02.jpg

 

3" silikonslanger:

ic03.jpg

 

Boostcontroller:

ic04.jpg

 

Oljekjøler, dumpventil, filter til veivhusventilasjon og noen slangeklemmer:

oilcoolerandmore.jpg

 

Radiator:

radiator.jpg

 

 

Motorbyttet:

 

motorbytte_01.jpg

Den gode gamle B19A'en, før arbeidet begynner.

 

motorbytte_02.jpg

Gammelmotoren er kommet ut.

 

motorbytte_03.jpg

Tomt motorrom..

 

motorbytte_04.jpg

Nymotoren

 

motorbytte_05.jpg

Motorrommet klargjøres for ny motor.

 

motorbytte_08.jpg

Blir bra dette. Stor intercooler mellom lyktene..

 

motorbytte_09.jpg

Nymotoren er omsider kommet inn.

 

motorbytte_11.jpg

Ting begynner å komme på plass, men det mangler et rør.

 

motorbytte_12.jpg

Enkelte deler måtte spesiallages. Som f.eks. dette røret fra intercooleren og til innsuget.

Først tapes det sammen slik det skal stå før sveisingen begynner.

 

motorbytte_13.jpg

Ferdig fabrikert rør. Ikke de fineste sveisene eller ideelle vinkler med tanke på luftstrøm/flow. En midlertidig løsning som kanskje blir værende der en stund.

 

motorbytte_14.jpg

Det begynner å nærme seg ferdig, bare noen detaljer gjenstår.

 

Litt mer oppdatert liste over hva jeg har på bilen og hva som er tenkt men mangler.

 

Motor:

V - B23ET

X - 531 topp - portet++

X - Datasprut (etter hvert)

V - Boostcontroller

V - Intercooler

V - Dumpventil

V - Konfilter

V - Oljefilteradapter (ikke montert)

V - Oljekjøler (ikke montert)

 

Effekt:

V - ca. 180 gamp på bakhjulan :win

 

Girkasse / drivverk:

X - Getrag 262 ?

V - Diff.brems (lamell)

X - Truetrack sperre (etter hvert)

V - Clutch

 

Chassi:

V - Gule Koni

V - Lesjöfors senkefjærer

 

Bremser:

X - Ventilerte skiver (m.m.)

 

Felger & dekk:

V - 17" felger med 215/40-17 dekk

X - 16" eller 17" felger til drifting / banekjøring

 

Interiør:

V - Bøtteseter med 3-punktseler (lånt inntil videre)

X - 6-punktseler

X - Bur

V - Sportsratt

V - Turteller med shift-light

V - Diverse målere for trykk og temperaturer

 

V = Montert i bilen

V = I hus, men ikke montert i bilen

X = Ikke handlet inn eller bestemt

ArcticRacing.net

 

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har også tro på at det kan bli bra, men det går noe langsomt fram for tiden. Har lyst til å bygge prosjektet videre opp mot drifting og banekjøring, men den skal fortsatt være godkjent for gate så jeg må vel begrense meg litt!

 

Har lakkert rørene til intercooleren og gjort noen småting ellers på bilen siden de siste bildene ble tatt. Får prøve å ta et nytt bilde av motorrommet snart.

 

Ellers ligger det noen nye lykter som venter på montering. Det gjør jo også oljekjøleren og boostcontrolleren så jeg har da litt å gjøre før jeg er fri for deler.. Har hørt at en boostcontroller skal gjøre stor forandring.. Gleder meg til å se hvor mye tidligere ladetrykket kommer når den er montert.

ArcticRacing.net

 

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser bra ut, fin bil :) lyst til å røpe pris på den boostcontrollern eller ? :D

Den var ikke så dyr.. ca. 500 kroner. Får sikkert både tak i billigere og bedre, men tror den holder til mitt bruk (omkring 0,8-1,2 bar).

ArcticRacing.net

 

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor får du tidligere trykk ved montering av boost controller?

Slik jeg har forstått det gjør boostcontrolleren slik at wastegaten er helt stengt fram til innstilt trykk og først ved ønsket trykk åpner wastegaten. I stedet for at wastegaten åpner litt og litt ettersom trykket øker. Kan selvfølgelig være jeg som har missforstått helt da.. :eek:

ArcticRacing.net

 

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wastegaten reguleres jo av aquatoren din, som er stilt inn på et gitt trykk.

og skal du regulere den må det gjøres andre ting en boost controller.

Det du kan oppnå er et jevnere trykk oppover, og at trykket står der et skal stå om aquatoren din er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det har egentlig skjedd ganske lite her i det siste, men kommer med noen nye bilder nå.

 

Motoren har fått lakkerte IC-rør i samme fargekode som bilen.

v242_motor005.jpg

v242_motor006.jpg

 

Dumpventilen er montert på nytt.

dump01.jpg

 

Boostcontrolleren er montert.

boostcontroller01.jpg

boostcontroller02.jpg

 

Montering av boostcontrolleren resulterte i et fast trykk over et bredere turtallsregister enn tidligere. Om dette ble oppnådd tidligere enn før monteringen er usikkert, men trykket var jevnt på topp ved pådrag.

 

Oljekjøleren er også klar til montering nå.

oilcoolerparts04.jpg

ArcticRacing.net

 

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wastegaten reguleres jo av aquatoren din, som er stilt inn på et gitt trykk.

og skal du regulere den må det gjøres andre ting en boost controller.

Det du kan oppnå er et jevnere trykk oppover, og at trykket står der et skal stå om aquatoren din er sliten.

 

pga at wg består av belg og fær vil denne ikke holde 100% tett for så å åpne ved et vist trykk.. den vil lekke ut litt eksos etterhvert som trykket kommer. Med boostkontroleren er det riktig som erik sier.. den holder stengt helt til forhånsinnstillt trykk. og dermer bygges tryket raskere. så du kan på en måte si at du får tidligere ladetrykk. overtrykket begyner ikke tidligere. men man får et høyere ladetrykk på et lavere turtall. Ladetrykkskurven blir brattere altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår