Hot Rod Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Da har jeg kjøpt baksete til Astroen og skal bygge den om fra varebil til personbil. Noen påstår at det ikke går an å få godkjent Astroen med 3 punkts belte på høyre sitteplass i baksetet. Man må ha kun magebelter på midtre og høyre plass fordi høyre plass krever at snella monteres i taket. E-merkede belter er ikke godkjent for snellemonteirng i taket, mens originalbeltene på Astroen med snella i taket ikke er E-merkede. De Astroene som har originale 3 pkts belter på høyre side i baksetet er minibusser som ikke har krav til belter og dermed får behodle sine ikke-E-merkede originalbelter. Er dette korrekt? Kan jeg ikke feste snella på høyresiden i gulvet eller langt nede på karosseriet og bøylen i taket? Tilgangen forbi baksetet og bak til bagasjerommet blir selvsagt ikke bra da, men det er ikke så viktig, siden jeg har kun en bakseterad. Liker ikke de magebeltene. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Såvidt meg bekjent forsvant kravet til E-merking av belter og lys 01.01.05 Det stemmer at det tidligere ikke var krav til e-merking av belter i minibuss. Da jeg regga ned min E350 fra minibuss til personbil under 3500kg for ganske nøyaktig to år siden kunne jeg beholde de originale beltene fordi kravet til E-merking av belter og lys var akkurat falt bort. Da var dette enda så nytt at fyren på BT enda ikke hadde fått med seg dette (?) eller bare likte å krangle, for jeg måtte diskutere og forklare dette minst tre ganger før han skjønnte at han hadde feil... Edit: Finner ikke noen referanse i øyeblikket med det sto en notis i AMCAR for ca 2 år siden. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Takker for info. Har i tillegg fått info om hvordan man fester universalsnella godkjent i taket, så da er problemet løst håper jeg. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Stemmer at E-merke kravet er borte. Orginalseler skal godkjennes dersom de har dobbel sperreordning som det så fint heter. Sist jeg satt seter i en 95Transport kikket biltilsynsfyren bare inn vinduene og sa alt var ok.Var ikke inne i bilen engang. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjørnS Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 hva er dobbel sperreordning? ......måtte jobbe innih....med seler til min astro i 2001 når eg reg til 6 seter. Men eg sveiste om understellet på sofa, og monterte seterekken midt i mellom de org festene slik att setet passer fint med seler hengende på stolpen bak skyvedør. Brukte alle seler fra L300. ..litt lange,menmen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2007 Snellene på universalbeltene er ikke godkjent for takmontering i utgangspunktet. Men det var noe med at hvis man kombinerer to av brakettene som følger med og fjerner et eller annet i snella så er det ok. Har antakelig noe med at snellene ofte ikke funker når den henger opp og ned. Var ikke noe jalla med det. Fikk det forklart og fikk også tlf nr til et verksted som har gjort dette massevis av ganger og fått godkjent endringen helt fint. Kan ta noen biler og legge ut her etterpå. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Januar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2007 Snellene på universalbeltene er ikke godkjent for takmontering i utgangspunktet.Har antakelig noe med at snellene ofte ikke funker når den henger opp og ned.. Du har et poeng her. Låsemekanismen i snella fungerer erfaringsvis best i den posisjon fabrikanten har ment snella skal være montert. Jobba endel med bilombygging og det var alltid like morsomt når man jobba med et sete med integrert belte. Man måtte innimellom løsne snella og fikk et problem hvis man da ikke tenkte seg om og lot denne rulle seg inn. Da kunne det være jævli vrient å løse denne ut igjen med mindre man hadde den i riktig vinkel på snella. virkelig morsomt når belte ble kortere og kortere og snella var på vei opp bak deksler... Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg