Gå til innhold

bytte av girolje på e39

Ranger emnet


lille79

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde dette tidligere denne uka, og det hjalp! :D

 

Edit: Stikk forresten og kjøp en oljepumpe, ellers kommer du til å få et helvete med å få fylt olje på kassa igjen, det må fylles oppover... ;)

 

Her er fremgangsmåten jeg brukte:

 

- Bilen MÅ på bukk!

- Skru ut bunnpluggen, vent til det slutter å renne

- Fyll på til bunnpanna er full

- Løsne returslangen fra converter (Det er den nederste av de to slangene som går tilbake inn i kassa) og tre på en slange slik at du får olja som kommer ned der ned i en bøtte. NB: Det er litt trykk her når du starter bilen

- Få en hjelper til å klatre inn i bilen og starte motoren. Den skal gå til converteren er nesten tom for olje, dette merker du når den "hoster" litt. VIKTIG å slå av motoren med ÉN gang den begynner å hoste! (Det tar omtrent ti sekunder, muligens femten.)

- Fyll på mer olje i bunnpanna til det er fullt

- Gjenta det samme én gang til

- Sett slangen tilbake på plass. Start motoren, la den gå på tomgang mens du fyller olje på bunnpanna til det renner over.

- Ferdig!

 

Ved å følge denne metoden fikk jeg fylt på omtrent ti liter på kassa, i motsetning til de fire literne du klarer å få på om du nøyer deg med å skru ut pluggen og fylle på igjen. Kassa rommer totalt 10,6 liter inkl. converter hvis jeg ikke husker feil, så jeg fikk altså bytta det aller meste av olja.

 

...og nei, jeg tar ikke noe ansvar for hva som skjer med kassa di om du kjører motoren til converteren er helt tom eller kassa raser som en følge av denne metoden. Det funka for meg... :rolleyes:

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei espsko

 

dæven, det må jeg si ass.. nå ble jeg imponert..:)

 

takker for ett veldig bra svar.. skal få gjort dette om ikke så lenge..

du virker jo å ha peiling, så kan jeg spørre om hvilken type olje du har brukt?? noe spes merke?? hørt det også kan ha noe og si på smøringa..

 

men til slutt, bare for å være sikker(så jeg ikke ødelegger noe)... når jeg skal fylle olje på kassa igjen, så gjør jeg dette inn/oppover i hullet til bunnpluggen, ikke sant?? (derfor oljepumpa?)

 

er liksom så dritt å "bæsje på leggen" med en sånn kasse til en 540.. for den er nok ikke gratis liksom...:eek:

 

igjen, tusen takk for svar espsko!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei espsko

 

dæven, det må jeg si ass.. nå ble jeg imponert..:)

 

takker for ett veldig bra svar.. skal få gjort dette om ikke så lenge..

du virker jo å ha peiling, så kan jeg spørre om hvilken type olje du har brukt?? noe spes merke?? hørt det også kan ha noe og si på smøringa..

 

men til slutt, bare for å være sikker(så jeg ikke ødelegger noe)... når jeg skal fylle olje på kassa igjen, så gjør jeg dette inn/oppover i hullet til bunnpluggen, ikke sant?? (derfor oljepumpa?)

 

er liksom så dritt å "bæsje på leggen" med en sånn kasse til en 540.. for den er nok ikke gratis liksom...:eek:

 

igjen, tusen takk for svar espsko!!

 

Du fyller i påfyllingshullet, ikke i hullet til bunnpluggen. Dette sitter på den andre siden av bunnpanna i forhold til pluggen, en grønn plastikksak som sitter over en gigantskrue hvor du skal fylle på. Grunnen til at du skal fylle på her er at dette hullet sitter høyere enn nivået i bunnpanna, og derfor vet du at det er fullt når olja begynner å renne ut igjen her. ;)

 

Kjøp ATF LT71141-olje, varenummer 83229407807, koster 220 kr. pr liter hos GS Bildeler. Du trenger minst 10 liter (vi sølte litt underveis, og brukte 12 liter, så det koster litt spenn.)

 

I tillegg trenger du nytt oljefilter og pakningssett pluss en O-ring, koster 180 for filter, 73 for pakning og 12 kr for O-ring. Varenummerne er 24241422513 for oljefilter, 24111219127 for pakning og 24341422152 for O-ring.

 

Edit: Og hvis kassa ryker koster det visstnok 75.000 pluss moms for en ny hos BMW, så det kan lønne seg å bytte olje, ja... ;)

 

EDIT igjen: Jeg glemte selvfølgelig å få med at du også må ta av bunnpanna og rengjøre den samt magnetene som sitter inni før du fyller opp til slutt. (Altså - når du har festet slangen til converter igjen tømmer du bunnpanna på nytt med tappepluggen før du skrur den ned, rengjører, bytter filter og pakning og setter den på plass igjen før du fyller opp siste gang (mens bilen går.)

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...

 

tar av meg hatten og bøyer meg i støvet:respect

 

takker igjen for veldig detaljert og god forklaring på alt jeg skal gjøre.. dette har vært til stooor hjelp, både på det jeg skal gjøre og deler jeg trenger..:thanks

 

får hive meg rundt nå når lønninga kommer og lokalet blir ledig..

 

ønsker deg en bra uke espsko!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår