Gå til innhold

Fiksing av små riper i plast

Ranger emnet

firmapost

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest litt forskjellige tråder om fiksing av diverse skader med sparkling, gunning, lakking m.m. Dette virker noe omfattende for de skadene jeg hadde tenkt å få rettet på. Setter veldig stor pris på noen enkle tips for å fikse på noen små riper/hakk i plastdeksel på utvendig bilspeil. Har fått noen riper etter en litt kjapp rygging i parkeringshus :-(

- Jeg har skaffet meg rett lakk på spryboks (metallic reflex)

- Har også skaffet meg en liten boks med klarlakk

- Ripene/hakkene i plasten er sorte der de er dypest

- Har lakkert litt på hakkene, men dette ble ikke helt fint da hakkene ennå har dybde.

- Har ikke lagt på klarlakk ennå.

1. Finnes det noen som jeg kan fylle i hakkene før jeg lakkerer slik at overflaten blir fin?

2. Bør jeg pusse noe?

3. Trenger jeg noe annet, og hvor får jeg event. kjøpt det (i Oslo)?

4. Hvilken fremgangsmåte anbefales?

På forhånd takk for alle tips :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok nødt til å sparkle hakkene og legge grunning/fyller før du lakkerer, er desverre ikke noen enklere måte å fjerne hakk i plast på, og ja, du må pusse/matte ned det som skal lakkeres, og hvis du pusser gjennom lakken så du kommer inn på plasten, så må du også ha på plastprimer.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar BossCat! :-)

I.o.m. at jeg hadde sort underlag i hakkene, så regner jeg med at det betyr at jeg har kommet gjennom på plasten. Videre så har jeg allerede lagt et lakk allerede over dette.

Betyr dette da at jeg må:

Pusse ned igjen event. fjerne lakk med et eller annet stoff?

for så å:

- Legge grunning/fyller i hakkene

- Pusse over

- Lakke

- Legge på klarlakk

?

Thx! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse ned, vaske med silicon fjærner, sparkle hakk, pusse sparkel, om du har kommet inn på plast, et tynt lag med plastprimer, legge grunning/fyller, tørke den og slipe fint, vaske på nytt, legge farge, vente til den har fått den angitte tørketiden, legge klarlakk

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider