Gå til innhold

'97 A3, Prosjekt og planer.

Ranger emnet

Xander

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for at det er på tide og presentere bilen min med noe annet enn problemer.

Denne tråden her vil jeg bruke til å oppdatere med alt som skjer med bilen min.

Jeg vil også legge inn noen små DIY og guider for alt jeg gjør.

Gamle tråden, '97 A3, problemer og spørsmål vil jeg fortsette og bruke til å poste spørsmål i. Tekniske, og kosmetiske.

Dere velger selv hvor dere vil svare, men jeg foretrekker at svar relatert til det som står i denne tråden, havner i denne.

Usakelige kommentarer foretrekker jeg ikke.

Jeg er uansett veldig fornøyd med bilen. Som det står i den andre tråden hentet jeg bilen 27. Desember i Askim.

Bilen er i dag gått 153 000km og er kjøpt ny i Norge, med 2 eiere før meg.

Alle servicer er fulgt på autorisert Audi-verksted.

Fargen liker jeg også veldig godt. Ikke helt sort, ikke helt grå.

Det som er gjort med bilen fra før er:

- Senket 40mm med H&R fjærer.

- Rieger RS4 frontfanger

- Helt greie 18" sommerfelger med 225 x 40 dekk.

Det første jeg gjorde var:

- Sette inn en skikkelig Pioneer headunit. (DEH P70BT)

- Bestille nye skilter med flagg.

- ^^ monterte dem (kommer tilbake til disse senere).

Planene er ellers som følger:

- Trådløs sentrallås (er kun vanlig nå).

- Flip-key.

- 35% (??) toning av ruter. Utføres proft.

- limo-sort i bakruten.

- Emblemfri grill. (Krom eller sort?)

- En form for diskrè sideskjørt.

- krom speil.

- S3 bakrutespoiler.

- S3 bakfanger.

- Cat-back Effektanlegg med dobbel endestuss på hver side (Noen forslag?)

- 2stk 5.6" eller 7" skjermer i nakkestøtter

- 7" flip-down monitor i taket (takk til ballemann på forumet).

- Sun-visor mounted 7" LCD skjermer. Begge sider.

- In-dash 7" touch, eller vanlig Lilliput 7" touchscreen i midtkonsoll?

- Xbox (Vanlig, moddet med 250GB HDD og XBMC)

- En eller annen form for PC koblet til touchscreen + resten.

- Frontsett + bakhøyttalere, Pioneer.

Jeg dropper i første omgang subwoofer fordi jeg enda ikke er interessert i å sette i gang med total ombygning av bagasjerommet.

Prøver å få dette til å se så OEM ut som mulig. Derfor jeg velger såpass små høyttalere foran.

Flere planer kan muligens bli lagt til. Kom med tips!

Kaster inn noen bilder, selv om de er postet før.

Når jeg kjøpte bilen var det noe rust nederst på dørene, dette fikk jeg beskjed om + beskjed om at dette går på rustgarantien og at forrige eier hadde ordnet dette.

Bilen er nå hos Audi der den får montert nye, lakkerte dører. Nam.

Gleder meg til jeg får den igjen. Nettopp derfor kommer det nye bilder når jeg har den hjemme igjen. :)

Senere i kveld kommer jeg med en liten how-to på hvordan du tar ut startsperrechippen i en vanlig nøkkel og flytter denne over i en Flip-Key.

DSC00034.JPG

DSC00035.JPG

2_-1087116619.jpg

2_824175293.jpg

... som sagt, kommer tilbake med fler, nyere og bedre bilder når jeg får tilbake bilen. Også bilder med en renere bil? :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takk for det! =)

Og, som lovet kommer det en liten DIY.

Dere vet hvordan det er. Man kjøper en ny nøkkel, og i disse sitter det en liten chip som må programmeres slik at du får startet bilen. Gode gamle startsperre-trikset.

Vel, siden jeg i mitt prosjekt har valgt å gå til anskaffelse av Flip-keys er dette et nødvendig steg for meg.

Hadde jeg valgt en orginal Audi flip-key kunne jeg enkelt programmert denne med VAG-COM (som jeg endelig har fått skaffet meg!).

Orginale Audinøkler er dyre.

Derfor gikk jeg for en litt billigere løsning fra Tyskland.

I settet jeg kjøpte medfølger 2stk flip-keys, 2stk trådløs mottaker som kobles til sentrallåsen. Denne støtter låsing og lukking av låsesystemet + knapp for baklukeåpner, om man har det.

I tillegg støtter den funksjonen med at vinduene går ned hvis du holder inne åpneknappen lenge. Det samme med lukking.

Akkuratt som Audis orginale nøkler.

Jeg setter i gang, og lar bildene i hovedsak tale for seg selv.

Et bilde av hele kittet og montering av dette kommer senere.

noeklene.jpg

Her ser du nøklene og kan sammenligne med den orginale.

Er feil "blad" som sitter i flip-keyen atm, men har Audi-blader liggende. Må bare få de slipt opp.

&file=aapen_noekkel_og_startsperre.jpg

Her ser du Audi nøkkelen åpnet, hvor beholderen for startsperrechippen er + selve chippen.

Nøkkelen åpnes fra innsiden der nøkkelringen går igjennom. Press noe skarpt noe inn og ut mot kortsiden og "benn" den i fra hverandre.

Er 2 spor inni der, bruk det "tykkeste" da det andre er en plastsveiseskjøt.

&file=startsperrechip.jpg

Startsperrevhippen.

Enuff sedd.

&file=diverse.jpg

Da beholderen til chippen er dekt av en liten plastsak man enkelt vipper av, så vipper man av den.

Da beskuer den lille saken seg. Den passer *perfekt* i hullet, og det er lim oppi der.

Ganske vrien og få ut, men med en knekt skalpell og en liten avbitertang går det fint.

Forsiktig (eller røfft?) kapp vekk hjørne på beholderen, da får du en liten skrutrekker (flat) innunder og får dyttet den opp...

&file=chip_montert_ny_noekkel.jpg

Her er chippen montert i den nye nøkkelen.

Montert i i hjørnet som gjør at den har en plassering så nær den opprinnelige plasseringen som mulig.

Her brukte jeg limpistollim til å feste den til PCB'et i den nye nøkkelen (Limpistolen lå i garasjen, og det var kaldt. Men, lighter funker like fint til å smelte lim med.). :)

&file=ny_noekkel_partert.jpg

Flip-key'en demonteres ved hjelp av en skrue i hjørnet som lar deg nappe opp dekselet, og en skrue i PCB'et for å få ut dette.

Temmelig enkelt.

Monteres sammen helt likt, men i motsatt rekkefølge. ;)

Selve nøkkelbladet sitter montert med en skrue, og her bruker jeg orginale Audi nøkkel blader å monterer inni. Temmelig enkelt.

Skal komme opp meg et bilde av det senere.

Prøver å begrense billledbruken til en viss grad, fordi jeg føler jeg trenger å bruke noe annet enn mobilkamera... :)

Ha en fin kveld, neste DIY blir montering av sentrallås og selve Audi bladet.

Skal heller ikke se bort i fra at det kommer noe om VAG-COM og diverse modifiseringer.

Blant annet hvordan du aktiverer automatisk låsing av dører når bilen når 15km/t, hvordan du stiller lysbryteren til EU-modus (slik at på 0, da er alle lysene av. Slik jeg liker det.).

Ha en fin natt!

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få dette orginalt. Det u egentlig trenger er bare en ny sentrallåspumpe med mottaker/sender på. Deretter trenger du en nøkkel som er kompatibel med denne. Jeg kjøpte min nøkkel av nye typen for 350 kr på ebay. Tenkte å få tak i en pumpe.. og gjøre det orginalt.

( ) 06´ Audi A4 Avant 1.9tdi S-line

(x) 06´ Bmw 325iA touring

(x) 04´ Audi A4 Avant 1.8T Q S-line

(x) 98´Audi A3 1.8T ambition

(x) 97´ Ford Fiesta mk4 - ms-design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet ikke tilfeldigvis hvordan man får gjort om fra eu-standard til norsk da? sånn at lysene er på når den står på 0.

Kommer tilbake med en guide om dette når jeg får satt i gang.

Er ikke værre enn at du skriver inn koden jeg har orginalt, og jeg lager meg en som mest sannsnylig er lik din.

Husker ikke om dette kunne gjøres i selve Vag-Com programvaren eller om det var en annen softwaresnutt.

Men, som sagt. Kommer tilbake til dette. ;)

Det går an å få dette orginalt. Det u egentlig trenger er bare en ny sentrallåspumpe med mottaker/sender på. Deretter trenger du en nøkkel som er kompatibel med denne. Jeg kjøpte min nøkkel av nye typen for 350 kr på ebay. Tenkte å få tak i en pumpe.. og gjøre det orginalt.

Jeg vet det, og har vurdert det.

Spørsmålet nå er om du har riktig frekvens på nøkkelen din i henhold til region og den sentrallåspumpa du trenger å skaffe.

Jeg kan si at disse delene passer i hvertfall sammen og er temmelig plug and play:

Sentrallåsepumpe:

- 8L0 862 257 G (G står for at den er Remote Centrol Locking aktivert. Alle etter A og til G skal i teorien ha RF sender innebygget. Men, er forskjellig frekvens på dem, derfor er det viktig å velge riktig i henhold til nøkkel.)

Nøkkel:

- 4DO 837 231

Koding for å aktivere RF mottakerene i pumpen (Vag-Com):

- 13130

Skrives inn i modul 35 i Vag-Com.

Lykke til, og som sagt, kommer jeg over noe billig hopper jeg vel over dette tyskertullet og går på orginalen.

Lettere og feilsøke + beholder ledningsnettet orginalt.

Bør vel også sjekke delenummeret på pumpen min når jeg får igjen bilen.

Snakket med verkstedet i sted og de regnet med at jeg får den igjen i morgen. :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nøkkel av nye typen, med tre knotter.

ÅPNE

BAGASJELUKE

LUKKE

Ikke den helt firkantede typen.

Skal prøve å åpne den i dag, for å se hvilket nr den har. Den er i hvertfall korrekt frekvens.

( ) 06´ Audi A4 Avant 1.9tdi S-line

(x) 06´ Bmw 325iA touring

(x) 04´ Audi A4 Avant 1.8T Q S-line

(x) 98´Audi A3 1.8T ambition

(x) 97´ Ford Fiesta mk4 - ms-design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har Defa sentrallås jeg, kan jeg kun kjøpe 2stk flipkeys på nett, flytte over startsperrechippen å blad, uten å bytte hele sentrallås systemet?

Det med at du kan styre vinduene med nøkkelen, er det kun på spesielle biler/sentrallåser ?

Intresasnt prosjekt :)

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har Defa sentrallås jeg, kan jeg kun kjøpe 2stk flipkeys på nett, flytte over startsperrechippen å blad, uten å bytte hele sentrallås systemet?

Det med at du kan styre vinduene med nøkkelen, er det kun på spesielle biler/sentrallåser ?

Intresasnt prosjekt :)

Sentrallåsen din er ettermontert?

Eller er det snakk om alarm fra Defa koblet til sentrallåsanlegget?

Er det sistenevnte kan du finne ut hva slags sentrallåspumpe du har, og har du riktig type holder det med å kjøpe 2 nye nøkler. De gamle bladene passer ikke på de nye nøklene, så du må få slipt opp nye.

Har du ikke riktig type sentrallåspumpe, men orginal sentrallåsenhet, så må denne og byttes....

Er sentrallåsen din av typen Defa, så kan du kjøpe et slikt 3. parts kit og koble det opp.

Men da kan du ikke bruke instruksjonene som følger med helt 100, må blande litt mellom Defa enheten og den nye trådløse enheten...

Når det gjelder det å styre vinduene med den så er dette en funksjon som aktiveres i software og er i hvertfall tilgjengelig på alle A3 der sentrallås og elektriske vinduer er standard, hvordan det er uten standard sentrallås vet jeg desverre ikke...

Da var bilen tilbake fra verksted, fin i lakken og greier. :)

Så blir det nok noen bilder snart. :)

Har vurdert å sjekke prisen på orginalen nøkler i Tyskland og, for å se om det er like dyrt som her hjemme. Rapporterer.

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrallåsen din er ettermontert?

Eller er det snakk om alarm fra Defa koblet til sentrallåsanlegget?

Er det sistenevnte kan du finne ut hva slags sentrallåspumpe du har, og har du riktig type holder det med å kjøpe 2 nye nøkler. De gamle bladene passer ikke på de nye nøklene, så du må få slipt opp nye.

Har du ikke riktig type sentrallåspumpe, men orginal sentrallåsenhet, så må denne og byttes....

Er sentrallåsen din av typen Defa, så kan du kjøpe et slikt 3. parts kit og koble det opp.

Men da kan du ikke bruke instruksjonene som følger med helt 100, må blande litt mellom Defa enheten og den nye trådløse enheten...

Når det gjelder det å styre vinduene med den så er dette en funksjon som aktiveres i software og er i hvertfall tilgjengelig på alle A3 der sentrallås og elektriske vinduer er standard, hvordan det er uten standard sentrallås vet jeg desverre ikke...

Jeg har Defa alarm tilkoblet til sentrallås systemet i bilen.

Hvordan finner jeg ut om jeg har rett sentrallåspumpe da?

Og må jeg levere bilen til audi for å få fiksa det med softwaren med vinduene?

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har gått til anskaffelse av en orginal Audi flip-key nå.

Fikk et tilbud på 100kr, så jeg kjøpte den.

Er ikke hjemme just nuh, men har selvfølgelig tatt noen (lavkvalitets mobil)bilder av prosessen med å sette startsperrechippen over i den nye typen nøkkelen, så får poste noen bilder og en liten guide på hvordan men separerer disse nøklene til minste bit (Da min fikk litt røff behandling i ene hjørnet, så skal dere slïppe og gjøre samme feilen.).

Nå mangler jeg bare å bytte sentrallåspumpen, så har jeg trådløs sentrallås "orginalt".

2 stk flip-keys med knapper for sentrallås og mottaker som kobles til sentrallåssystemet selges 800kr.

Instruksjoner følger med.

exmith: For å finne ut om du har rett sentrallåspumpe kan du koble til en diagnosekabel og sjekke dette, eventuelt få forhandleren til å se på det (koster vel en 500-lapp inkludert omprogrammering.).

Mener det skal sitte en lapp på selve pumpen og, men dette vet jeg ikke enda - for kaldt til å orke og sjekke det/demontere ting.

Skal demontere når det blir litt varmere / om jeg finner et innested og stå (noen varme parkeringshus i Oslo-området?) og ta noen bilder og poste jeg... =)

Istedetfor emblemfri grill (som jeg så på en sort A3 8L0 forrige dagen), har jeg tenkt og bare lakkere den kromringen rundt orginalen slik at den blir litt mer anonym, men med Audiringene.

Sort bil med sort emblemfri grill ble egentlig litt for anonymt og tamt synes jeg.

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider