Gå til innhold

Hva er et åpnet luftfilter?

Ranger emnet


Oleee

Anbefalte innlegg

Jepp, har brukt "search knappen" og jeg har prøvd å finne ut hva hensikten med åpent luftfilter er? Noen sier at det skal fungere som dump-valve ventilen, som lager den berømte "pyssssssj" lyden, andre sier at det gir gromlyd..!? Hva er egentlig hensikt med et slik filter? How???

 

Noen som kan forklare det? :rolleyes:

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, dette skal vi forklare du.

 

Originalt sett så kommer luftfilterene i en boks. Denne boksen er på størrelse med en standard amerikansk matboks og oppi her ligger luftfilteret trygt, godt og tørt.

 

Saken er bare det at det å suge luft gjennom dette luftfilter krever litt sugeevne og dette tapper motoren for krefter. Den får ikke så mye luft den vil ha og den må også kjempe for å suge den til seg. Dette er noe tull.

 

Derfor er det å bytte luftfilter som regel det første man gjør når man vil bruke litt bøcks på bilen. Et åpent filter er også det man kaller et kone-filter. Dette fordi det ser ut som de konene man ser hos vegvesenet og sånt bare noe mindre forstås. Man demonterer hele boksen som luftfilteret ligger i og ofte også røret som går fra boksen og til motoren. Deretter setter man på et åpent filter.

 

Fordelene med dette er at man får en grommere lyd i bilen, som regel mer romlelyd på tomgang og også forbedre lyd på andre turtall. Dette varierer veldig fra bil til bil. Samtidig får man en bil som lystrer sin herre litt bedre i og med at responsen på gassen blir bedre. Husk, motoren trenger nå ikke jobbe så mye med å suge luften den trenger til å øke forbrenningen som er nødvendig for å svare på et økt gasspådrag, ergo : Ting skjer fortere og mer presist.

 

Å tro at man skal få mer hester ved å bytte luftfilter er å tro litt på julenissen. Par hester får man om man er heldig men bare lyden og responsforbedringen er verdt det hele all the way.

 

Hvis man absolut skal følge norsklæreren og se litt på den andre siden så kan en ulempe være at et slikt filter gir litt økt fare for å få små fremmedelementer inn i motoren hvilket slettes ikke er bra. Det er denne misjonen filteret egentlig har.. holde luften som kommer inn i motoren fri for rusk og rask. Faren for fuktighet inn i motoren er også tilsted men egentlig aldri noe problem så lenge man ikke går for cold-air-intake som er litt mer skummelt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MJ_Speed

Jupp, dette skal vi forklare du.

 

Originalt sett så kommer luftfilterene i en boks. Denne boksen er på størrelse med en standard amerikansk matboks og oppi her ligger luftfilteret trygt, godt og tørt.

 

Saken er bare det at det å suge luft gjennom dette luftfilter krever litt sugeevne og dette tapper motoren for krefter. Den får ikke så mye luft den vil ha og den må også kjempe for å suge den til seg. Dette er noe tull.

 

Derfor er det å bytte luftfilter som regel det første man gjør når man vil bruke litt bøcks på bilen. Et åpent filter er også det man kaller et kone-filter. Dette fordi det ser ut som de konene man ser hos vegvesenet og sånt bare noe mindre forstås. Man demonterer hele boksen som luftfilteret ligger i og ofte også røret som går fra boksen og til motoren. Deretter setter man på et åpent filter.

 

Fordelene med dette er at man får en grommere lyd i bilen, som regel mer romlelyd på tomgang og også forbedre lyd på andre turtall. Dette varierer veldig fra bil til bil. Samtidig får man en bil som lystrer sin herre litt bedre i og med at responsen på gassen blir bedre. Husk, motoren trenger nå ikke jobbe så mye med å suge luften den trenger til å øke forbrenningen som er nødvendig for å svare på et økt gasspådrag, ergo : Ting skjer fortere og mer presist.

 

Å tro at man skal få mer hester ved å bytte luftfilter er å tro litt på julenissen. Par hester får man om man er heldig men bare lyden og responsforbedringen er verdt det hele all the way.

 

Hvis man absolut skal følge norsklæreren og se litt på den andre siden så kan en ulempe være at et slikt filter gir litt økt fare for å få små fremmedelementer inn i motoren hvilket slettes ikke er bra. Det er denne misjonen filteret egentlig har.. holde luften som kommer inn i motoren fri for rusk og rask. Faren for fuktighet inn i motoren er også tilsted men egentlig aldri noe problem så lenge man ikke går for cold-air-intake som er litt mer skummelt her.

 

Tusen takk!! :) Endelig har jeg fått vite hva dette "åpne luftfilteret" er, hehe...

 

Hva av luftfilter ville du/dere anbefale da? Har sett og hørt at mange nevner K&N filter...men hvordan skiller det seg ut iforhold til andre filtre? Eller spørs det hele på hva slags bil man måtte eie?

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne spre kunnskap.

 

K&N er et av de mest velkjente merkene når det gjelder luftfiltere, men det er også en haug andre merker som f.eks Ractive, AEM osv. Tror det beste er å kjøpe et som er av et litt anerkjent merke og ikke absolut det billigste.

 

Når det gjelder bensinforbruk så tror jeg ikke det å bytte luftfilter har noe å si for å få lavere bensinforbruk. Iallefall ikke på nyere biler der driftsøkonomien allerede er såpass i søkelyset at de ikke gjør tabber på så enkle ting som luftfilteret. Men på den andre siden, det kan da ikke skade å gjøre jobben lettere for motoren.

 

På eldre biler og biler der luftfilteret er delvis tettet vil man nok kunne oppnå redusert bensinforbruk uten at jeg sverger på dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp en til.

 

Forskjellen på filterene er diverse, utforming, størrelse, filterstoff, med eller uten rør til å bytte ut det som originalt går til luftfilterboksen.

 

Lyden er det som varierer mest fra bil til bil og modell til modell. Faktisk så kan det som gir grom lyd på en bil nesten ikke ha innvirkning på en annen. Her må man nesten høre litt med hva andre har gjort eller prøve seg litt frem. Men man skal være veldig uheldig om man ikke får grommere lyd i det hele tatt.

 

Responsmessing så vil nok alle de anerkjente merkene gi tilsvarende resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Det lager posj lyd.

 

Vet ikke om jeg vil kalle det en god beskrivelse av lyden. Kan fort tolkes dithen at det lager en lyd ala dumplyden hvilket langt fra er tilfelle.

 

Luftfilter gir dypere tomgangslyd og mer motorlyd ved gasspådrag. Det er mer vrooom enn posj.

 

Men nå høres vi ut som unger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJ_Speed: Er det overhodet mulig å skaffe noe filter av noe slags, et eller annet, som gir den "pyssssj" lyden som dump-valve ventilen gjør? Hva er det beste "tipset" du kommer med til eiere uten turbo? Har hørt om det før skjønner du, eller så har jeg misforstått groft...:rolleyes: Men takk for fakta så langt!!:)

 

Ikke misforstå, blir litt "FALSKT" å ha dump valve lyd, uten å ha turbo..

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om luftfilter som kan lage pysssjj lydene ala dump-valve.

Ser heller ikke for meg teorien på hvordan et slik luftfilter skulle lage denne lyden!

 

Pyyssjjj lyden fra turbo-biler kommer fra dump-valven. Fort forklart så skjer det hele slik. Turboen bruker avgassene til motoren (eksosen) til å drive en turbin som suger (presser) luft inn i motoren. Jo mer gass, jo mer turtall, jo fortere går eksosen ut (jo mer eksos ut per tid) jo raskere spinner turboen, jo fortere suges luft inn (jo mer luft presses inn per tid). Men til slutt slipper du gassen, spejellene inn til motoren lukkes men det tar litt tid før turboen roer seg ned så det blir altså stående luft under høyt trykk mellom turboen og spjellene. Denne luften slår så tilbake mot turboen og bremser denne. Dette er ikke så veldig gunstig da man nå på nytt må vente på turboen til å spinne opp når man smukker i neste gir.....

Så vi setter heller på en dump-valve mellom turbo og spjellene. Denne slipper ut "overskuddsluften" og det er denne som lager den herlige lyden ... pppssyyyhhhjjjj. Det er snakk om en del trykk her og at et luftfilter kan få til det samme.... Nei ;)

 

Luftfilter gir grovere lyd og mer markant lyd ved gasspådrag. Når man slipper gassen så blir det ikke noe ekstra eller sånt som det blir med dump-valve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår