Gå til innhold

Bytte av bremseskiver og -klosser

Ranger emnet

Letigr3

Anbefalte innlegg

Heisann. Da jeg kjøpte bilen min, en BMW 318 97-modell, ble jeg opplyst om at bremseskivene var skeive og jeg kunne merke det med LITT "risting" når jeg bremsa.

Nå, 3 måneder senere merker jeg dette veldig godt, og bremsene tar dårligere enn tidligere (faktisk svært dårlig) I det siste har også en rød varsellampe begynt å lyse, og utifra instruksjonsboka har forstått at det var bremseklossene som var slitte.

Etter at en ung mekanikervenn av meg tok en titt på bremseklossene konkluderte han med at de IKKe var så slitte, og at jeg fint kunne kjøre litt til på de.

Anyways, her er litt spørsmål, og jeg håper dere kan bidra med deres ekspertise: :phatyo

1. Bør jeg bytte BÅDE bremseskiver og bremseklosser når jeg først er i gang? Eller kan jeg la klossene stå?

2. Min unge mekanikervenn har en venn som sa han kunne reparere bilen for meg, og han skal vel selvfølgelig ha litt for det, vet bare ikke hvor mye ennå. Hvor mye ville det vært rimelig å gitt for tjenesten?

3. Bør jeg ta med bilen på et verksted eller la "kameraten av kameraten" min gjøre det? Tenker da på garantier og sikkerhet osv.

4. Bør jeg kjøpe inn deler selv, f.x på bilextra?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når du bytter skiver, bør du også bytte klosser. De gamle klossene er slitt likt som den gamle skiven, dermed vil det bli dårligere kontaktflate til den nye skiven og den nye skiven vil bli raskere utslitt.

Bytt skiver og klosser!

2. Kommer an på hvor mange skiver og klosser som skal byttes. Jeg ville tatt 500kr for å bytte på 2 hjul. Eller mindre etter hvor god venn vedkommede er.

3. Har du garanti igjen på bilen?

Sikkerhetsmessig vil det nok gå greit. Enten funker det, eller så funker det ikke. Dette bør du ikke finne ut på motorveien. Arbeidet er ikke komplisert, så det burde gå fint.

4. Skiver og klosser fra bilxtra funker fint det. :)

Styr unna biltema bremsene. (støver og blir fort kast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider