Gå til innhold

Catchtank for bensin i motorrom? Temperaturer?

Ranger emnet


ha|||on

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å flytte min catchtank for bensin til motorrommet. Denne er på ca. 2 liter, og returen fra motoren går til denne før overløpet går tilbake til bensintanken.

 

Vil dette føre til høye bensintemperatur, og økt risiko for antennelse?

Vil den økte bensintemperaturen føre til dårligere motorytelse?

 

Er det noen som har noen synspunkter og/eller fakta rundt dette, f.eks. faktisk temperatur i motorrom ved banekjøring?

 

:)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen tvil om at forhøyet temperatur fører til økt risiko for antennelse.

 

Den temperaturøkningen på bensinen det er snakk om her har liten betydning for ytelse. Bensinen blir oppvarmet uansett i manifold og fuel rail.

 

Hvis du er komfortabel med å kjøre rundt med to liter bensin i motorrommet, så får du vel bare gjøre det...

 

Jeg hadde aldri gjort det. Kommer det en smell så har du en bombe liggende med varme punkter som eksosmanifold. Risikoen for at du blir brent levende øker selvsagt.

 

Hva skal du egentlig med catchtank for bensin? Det beste er å kjøre overskuddet direkte tilbake i tanken i returrøret. Null problem, selv for biler med høye ytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen tvil om at forhøyet temperatur fører til økt risiko for antennelse.

 

Den temperaturøkningen på bensinen det er snakk om her har liten betydning for ytelse. Bensinen blir oppvarmet uansett i manifold og fuel rail.

 

Hvis du er komfortabel med å kjøre rundt med to liter bensin i motorrommet, så får du vel bare gjøre det...

 

Jeg hadde aldri gjort det. Kommer det en smell så har du en bombe liggende med varme punkter som eksosmanifold. Risikoen for at du blir brent levende øker selvsagt.

 

Ja, det er det jeg er redd for. Men i forhold til grenrørene kommer catchtanken til å havne i motsatt ende av motorrommet (framme ved venstre forskjerm), og noen av Alpinas modeller ble levert fra fabrikk med en lignende catchtank her. Jeg regner da med at dette er en løsning som både måtte testes og TÜV-godkjennes før salg.

 

Alternativet er å plassere catchtanken i bagasjerom, men slangene/rørene vil da havne ganske nærme eksosrøret. Det betinger vel bruk av stålomspunnede bensinslanger, hvilket man strengt tatt burde bruke uansett.

 

Hva skal du egentlig med catchtank for bensin?

 

Jeg installerte opprinnelig catchtanken fordi jeg slet med at bensinsystemet sugde luft ut av trange venstresvinger, f.eks. ut på depotsletta og inn i langsvingen på Rudskogen.

 

Det beste er å kjøre overskuddet direkte tilbake i tanken i returrøret. Null problem, selv for biler med høye ytelser.

 

Ja, det er det beste, men det krever at fødepumpa er enda kraftigere enn høytrykkspumpa. Jeg gjorde en del research før jeg installerte min, og de fleste kjører etter mitt skjønn returen tilbake i catchtanken. Ulempen er vel at bensinen til en hver tid vil være en tanke varmere, uten at det trenger å bety all verden.

 

Jeg kjøper argumentet med sikkerhet, catchtanken vil jo havne ganske langt fram i motorrommet.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår