Gå til innhold

Bytte til diode i brytere,fjerne grønn film...?

Ranger emnet

fred_stian

Anbefalte innlegg

Driver å skal sette inn blå dioder i bryterne i golfen nå, har åpnet kjørelys/fulltlys bryteren og satt inn diode, men så ser jeg at det er en grønn "film" inne i bryteren. Dere som har satt inn dioder, fjernet dere den?

Er det forresten noen som husker/vet hvor + og - er på de forskjellige beinene i de forskjellige bryterne? Hadde vært greit å loddet det bare en gang!

:thanks

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

er det kun dioden du skal prøve å sette inn, eller er det en "pakke"?

en vanlig lysdiode trenger kun 20mA

For optimal levetid til en LED, er det viktig at den for tilført korrekt spenning. Får den for høy spenning, vil levetiden synke drastisk. En LED vil ikke slutte å lyse umiddelbart, men få svakere og svakere lys etterhvert som årene går.

For å få korrekt spenning, må man i mange tilfeller sette inn en stømbegrenser i form av en formotstand.

Slik beregner du formotstanden:

1. Innhent data om lysdioden, vi ønsker å vite hvilken spenning den trenger (Vf) og strøm den tåler (If). Bruk If max hvis du ønsker økt lysstyrke men redusert levetid. Er verd å merke seg at Imax kan være max strøm ved f.eks 2khz pulser. Bruker du ren likespenning som tilførsel må du da bruke If som beregnende faktor.

Fra ELFA finner vi en LED som har Vf 2.1 volt og If 30 mA.

2. Beregn:Vi ønsker å koble denne LED til et 12 volt system. For at LED ikke skal bli ødelagt, må vi sette inn en formotstand som begrenser strømmen.

Vi vet spenningen LED vil ha for å fungere optimalt. Vi vet også strøm LED trenger for å lyse riktig.

Spenningen over LED blir blir 2.1 volt. Spenningen over formotstanden blir da: 12 volt - 2.1 volt = 9,9 volt.

Ved å bruke ohms lov, kan vi nå enkelt finne ut hvor hvilken ohm verdi formotstanden skal ha: Rformotstand = Uformotstand/Iled

Dvs: Rformotstand = 9.9/0.03 = 330 ohm.

Formotstanden kobles i serie med LED.

Formotstanden må tåle effekten: P = U * I

Dvs: P = 9.9 * 0.03 = 0,297 watt. I praksis vil en 1/4watt motstand fungere fint her

Som en standar mener jeg at + på en diode er det lengste beinet på dioden, om de er like lange kan du se inne i dioden, der vil du se at den er større på den ene siden der beinene går inn enn den andre siden, den ene siden har en liten "klomp" (krøket forklart uten bilder!)

Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

er det kun dioden du skal prøve å sette inn, eller er det en "pakke"?

en vanlig lysdiode trenger kun 20mA

For optimal levetid til en LED, er det viktig at den for tilført korrekt spenning. Får den for høy spenning, vil levetiden synke drastisk. En LED vil ikke slutte å lyse umiddelbart, men få svakere og svakere lys etterhvert som årene går.

For å få korrekt spenning, må man i mange tilfeller sette inn en stømbegrenser i form av en formotstand.

Slik beregner du formotstanden:

1. Innhent data om lysdioden, vi ønsker å vite hvilken spenning den trenger (Vf) og strøm den tåler (If). Bruk If max hvis du ønsker økt lysstyrke men redusert levetid. Er verd å merke seg at Imax kan være max strøm ved f.eks 2khz pulser. Bruker du ren likespenning som tilførsel må du da bruke If som beregnende faktor.

Fra ELFA finner vi en LED som har Vf 2.1 volt og If 30 mA.

2. Beregn:Vi ønsker å koble denne LED til et 12 volt system. For at LED ikke skal bli ødelagt, må vi sette inn en formotstand som begrenser strømmen.

Vi vet spenningen LED vil ha for å fungere optimalt. Vi vet også strøm LED trenger for å lyse riktig.

Spenningen over LED blir blir 2.1 volt. Spenningen over formotstanden blir da: 12 volt - 2.1 volt = 9,9 volt.

Ved å bruke ohms lov, kan vi nå enkelt finne ut hvor hvilken ohm verdi formotstanden skal ha: Rformotstand = Uformotstand/Iled

Dvs: Rformotstand = 9.9/0.03 = 330 ohm.

Formotstanden kobles i serie med LED.

Formotstanden må tåle effekten: P = U * I

Dvs: P = 9.9 * 0.03 = 0,297 watt. I praksis vil en 1/4watt motstand fungere fint her

Som en standar mener jeg at + på en diode er det lengste beinet på dioden, om de er like lange kan du se inne i dioden, der vil du se at den er større på den ene siden der beinene går inn enn den andre siden, den ene siden har en liten "klomp" (krøket forklart uten bilder!)

Nå spørte vel strengt talt ikke jeg om hvordan dioder fungerer, eller hvordan jeg skal regne ut motsanden, siden jeg kan dette etter 3 år med elektronikk skole, men takk for svaret! :)

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider