Cozzie Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Har søkt litt, men likevel: Har hatt bilen på EU-kontroll og dem ville ikke godkjenne fjærene mine da dem ikke er innskrevet i vognkortet. Fikk en to'er feil for dette... Problemet mitt er at fjærene er gamle, og ID-nummeret på fjærene ikke er lesbare - men de er godkjente i det tyske vognkortet som lå ved i bilen ved importeringa for flere år siden. Har TÜV-papirer på fjærene og en firehjulskontroll hvor alt er innenfor data, foruten camber-vinkelen. Vil det holde at dem ser at antall vindinger stemmer overens med TÜV sammen med fjærenes diameter og fargekombo? I følge firehjulskontrollen er camberen i underkant av 1 grad negativ for mye bak. Vil jeg ikke ha sjangs i havet for å få godkjent dette? Ser noen snakker om lyskontrolleringer og sjekk av lasteventil ved innskrivinga. Hvor pirkete er dem på dette? Kan dem avskilte bilen av en slik bagatell som ikke innskrevet senkefjærer i vognkort? Skal være kontrollert i februar.. Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
delodur Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Nå er ikke jeg helt inne i detta, men ei vennine av meg importerte en Escort RS2000 her i høst (fra søta bror), og der fikk hu nøyaktig samme problemet som deg. Der endte det med at hu etter en del runder hit og dit i regelverket på tr.stasjonen både i Elverum og på Gjøvik, så MÅTTE hun bytte senkefjørene. Tror hu kjøpte en helt annen type og da fikk med papirer o.l. Siter Mvh Dan "Never underestimate the power of dumb people in large groups" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Dersom bilen ikke blir godkjent blir den jo begjært avregistrert. Uansett hva som feiler den. Jeg ville ringt BT og spurt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hurricane Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Er ikke helt inne på dette jeg heller, men ville nok spurt biltilsynet om dette,, siden du sitter med de tyske papirene der det vises at bilen er godkjent med senkefjærer i tyskland, men hvorfor kom ikke dette med på det norske vognkortet da? Biltilsynet kan ikke påstå at det som står i det tyske kortet er feil,,, det blir litt merkelig :) Siter ( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt ( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Januar 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Får høre med noen folk bak disken da :) Er det koslige folk på BT i Trondheim da? ^^ Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Må bare misbruke tråden din til å spørre om nesten det samme; jeg har nye lesjøfors fjærer, tüv-papirer i hanskerommet, og EU om et par uker. Et problem er at nummerene er trykket litt teit plassert, så er hvertfall en fjær hvor nummeret står nesten helt på baksiden når du titter inn. 2-3 av de andre er forsåvidt lesbare, og jeg har jo tüv-papirene.. Og evt lysjustering, er det noe dem kan gjøre samtidig med EU? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hurricane Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Får høre med noen folk bak disken da :) Er det koslige folk på BT i Trondheim da? ^^ Endel hyggelige folk der faktisk :) Men du har ettpar unntak da selvfølgelig :( Da jeg fikk godkjent mitt senkesett, hadde jeg avskiltningsbegjæring på bilen pga eu kontrollen, og måtte til etterkontroll,, men fikk ikke ut nytt vognkort før dette var i orden sa de,,, Men den hyggelige fyren bak skranken, ordnet nytt vognkort til meg,, kom i posten etter 2 dager :) og det var FØR jeg kom meg på etterkontroll :) Så treffer du den rette ansatte der,, så er dem rimelig medgjørlig :) Siter ( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt ( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hurricane Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 angående lysjustering og lasteventil,, så sjekker de dette :) og papirer på at det er juster må fremvises :) er usikker på om hvor mye avik du kan ha på 4 hjulskontrollen . Men hadde avik på min,, men husker ikke hvor mye, kan sjekke papirene hvis du vil :) Jeg har ikke lasteventil på min,, og fyren på BT påstod hardnakket på at det skulle det være på bilen min :) Han ga seg til slutt da,, men han stressa litt med det hehe :) Men etter det jeg har hørt ang.lasteventil, så er det ikke lasteventil på biler med ABS :) Siter ( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt ( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Problemet mitt er at fjærene er gamle, og ID-nummeret på fjærene ikke er lesbare - men de er godkjente i det tyske vognkortet som lå ved i bilen ved importeringa for flere år siden. Har TÜV-papirer på fjærene og en firehjulskontroll hvor alt er innenfor data, foruten camber-vinkelen. Vil det holde at dem ser at antall vindinger stemmer overens med TÜV sammen med fjærenes diameter og fargekombo? I følge firehjulskontrollen er camberen i underkant av 1 grad negativ for mye bak. Vil jeg ikke ha sjangs i havet for å få godkjent dette? Ser noen snakker om lyskontrolleringer og sjekk av lasteventil ved innskrivinga. Hvor pirkete er dem på dette? Kan dem avskilte bilen av en slik bagatell som ikke innskrevet senkefjærer i vognkort? Skal være kontrollert i februar.. Om ikke nummeret er lesbart lenger, så utgjør det helt klart et problem, siden man ved godkjenning skal sjekke at nummeret stemmer overens med det som står på papiret, slik at man vet at det er rett fjærer man godkjenner. Derfor er det lurt å godkjenne dette med en gang fjærene er montert (noe man også skal), men i din situasjon blir det jo litt annerledes, siden bilen er importert og det kanskje ikke var mulig å se nummeret ved import heller. Dette er dog ikke noe man kan klandre noen for, ei heller Biltilsynet om de nekter å godkjenne bilen. De har sine retningslinjer, og det finnes nok uærlige sjeler på veien til at disse retningslinjene finnes. :) Neste spørsmål er hvorfor ikke senking ble innskrevet ved import. Husker ikke helt hvordan dette gjøres om det ikke foreligger dokumentasjon ved import, men trodde egentlig at det kunne føres direkte over, men at dem muligens sjekker at nummeret stemmer. Dette ville jeg hørt med Biltilsynet som importerte bilen, for alt vi vet er det ikke sikkert de fikk med seg at bilen var senket (selv om bilen er lav og det står i tysk vognkort). Du har vel en kopi av utenlandsk vognkort, og i tillegg er originalt vognkort arkivert, så det skulle vel ikke være noe problem å få bevist at det stod i tysk vognkort. Ang hjulstilling, kan dem vel være pirkete på at alt ikke er innafor kravene. Har vel vært diverse tråder både her og der angående dette, og det varierer litt utifra hvor man er i landet. Men om har vel lov å ikke nekte, dessverre, men du har sjangs i havet med litt flaks. :) Ang lys/lastventil, så blir det samma som over. De kan nekte, noen steder sjekker de det, noen steder ikke (vertfall ikke lys, lastventil er de vel litt mer nøyaktig med). Uansett, lys er alltid kjekt å ha rett justert, og koster 40 kroner ellerno hos NAF. Lastventil har vel også sin funksjon, så litt greit at den fungerer optimalt. :) Som Erik sa, blir ikke bilen EU-godkjent så blir den begjært avregistrert. Verkstedet kan ikke ta skiltene dine, men de legger inn i systemet at bilen ikke er godkjent og at bilen må vises Biltilsynet før ny etterkontroll. Ta en telefon til Biltilsynet og forklar situasjonen. Det er eneste måte å finne ut hvordan ting henger sammen og hvordan du må forholde deg videre. :) Et problem er at nummerene er trykket litt teit plassert, så er hvertfall en fjær hvor nummeret står nesten helt på baksiden når du titter inn. 2-3 av de andre er forsåvidt lesbare, og jeg har jo tüv-papirene.. Og evt lysjustering, er det noe dem kan gjøre samtidig med EU? Som regel så løftes vel bilen opp og de står under og ser, så om det står på baksiden, bør det vel være mulig å se det enten gjennom hjulet eller fra underisden..? Lysjustering bør vel kunne gjøres på et verksted som tar EU, så lenge de har utstyr til det (noe de fleste har regner jeg med?).. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Ang hjulstilling, kan dem vel være pirkete på at alt ikke er innafor kravene. Har vel vært diverse tråder både her og der angående dette, og det varierer litt utifra hvor man er i landet. Men om har vel lov å ikke nekte, dessverre, men du har sjangs i havet med litt flaks. :) Beklager at jeg drar tråden enda mer offtopic, Cozzie :hellothere: Marvil: Hvor strenge er de egentlig på hjulstilling? Bilen min har kun mulighet til å justere toe-in/out foran. Ingenting annet er mulig å justere sånn enkelt uten større inngrep i understellet. Og bak vet jeg at jeg kommer til å få alt for mye negativ camber i forhold til spesifikasjonene... Men igjen, dersom jeg ikke shimser opp navet ("hjemmemekk" er vel ikke så populært, selv om det fører til rett resultat) så er det ikke mulig å justere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Tja, si det, vil tro det kommer an på hvem du møter.. :) Har hørt om tilfeller hvor talla er uttafor, men pga ikke mulighet for justering, så har det blitt godkjent. Men om loven sier dette er lov, eller om det blir vurderingsspørsmål, vet jeg ikke, men jeg tipper dessverre det siste. Bilfabrikanten sier hva talla må være innafor, og sånn sett så skjønner jeg at en person på Biltilsynet ikke tør å godkjenne noe som er uttafor de krava de som har laget bilen sier går. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trebor87 Skrevet Januar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2007 Må bare misbruke tråden din til å spørre om nesten det samme; jeg har nye lesjøfors fjærer, tüv-papirer i hanskerommet, og EU om et par uker. Et problem er at nummerene er trykket litt teit plassert, så er hvertfall en fjær hvor nummeret står nesten helt på baksiden når du titter inn. 2-3 av de andre er forsåvidt lesbare, og jeg har jo tüv-papirene.. Og evt lysjustering, er det noe dem kan gjøre samtidig med EU? Gjør som jeg gjordte.. Ta Eu kontrollen og få feil på senkesett(viktig å si fra til dem slik at du får en feil på dette) går den gjennom uten at du får feil på lys og bremser ta med deg papirene opp på biltilsynet.. skriv fjærene inn i vognkort og så ta etterkontroll på EU.. da slipper du og stresse med å rekke det før EU en + at du slipper og betale for en ekstra kontroll på bremser og lys.. Siter 1997 Volvo S70 2.0 "LT" 1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt* 1990 Golf2 GTD *Solgt* 1987 Volvo 740gl *borte* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Gjør som jeg gjordte.. Ta Eu kontrollen og få feil på senkesett(viktig å si fra til dem slik at du får en feil på dette) går den gjennom uten at du får feil på lys og bremser ta med deg papirene opp på biltilsynet.. skriv fjærene inn i vognkort og så ta etterkontroll på EU.. da slipper du og stresse med å rekke det før EU en + at du slipper og betale for en ekstra kontroll på bremser og lys.. Tok en titt på bilen når den sto på bukk i går, man ser heldigvis alle merkene :) bremser skal være i orden, bytta dem rundt hele i fjor, så da får dem bare ta en lysjustering så håper jeg at dem ikke sier noe mer ;) heh.. Lov å håpe.. Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frakk2000 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Jeg hadde godkjent senkesett på min bil, men da jeg fikk nytt vognkort i høst, så var senkesettet borte fra merknadsfeltet. Nå fikk jeg 2er feil på EU kontroll pga dette. Har hørt andre også har hatt dette problemet? (At BT ikke skriver inn senkesettet i de nye vognkortene)? Noen andre som har dette problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Har nettopp vært nede på BT å hatt en prat med en i hallen der. For han var det nok å finne nummeret på ei forfjær og ei bakfjær for å få det godkjent med historia mi og de papira jeg hadde med. Han syns det var ok med en grad negativ cambervinkel og ville godkjent det om jeg fant nummeret på fjærene. Det samme mente en annen på lokalet der angående cambervinkelen - så da skal man skrubbe fjærene i morgen :) Han var litt skeptisk med en firehjulskontroll som var 1.5 år gammelt - men han virka ganske grei på det og ville la det gå. Får håpe jeg møter på en slik en om jeg finner ID'en på fjærene og bestiller time. Hvis ikke blir det nye fjærer.. noe jeg hadde håpa å unngå i øyeblikket. Kjedelig å skru på bilen ute i snøen for dem som ikke har garasje, samt at pengboka ikke er så tykk.. Han sa ingenting på lyskontroll eller lastventil da jeg spurte hva som måtte til for å få det godkjent, men bilen har jo i grunn ABS, så da bør det jo ikke være noe problem selv om jeg har lastventil (?) Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.