Gå til innhold

Blandingsmåler luft/bensin, lage selv?

Ranger emnet


G60Turbo

Anbefalte innlegg

Vel... Tilkoblingene kommer annpå hva slags oksygenføler du kjøper.

Noen har forvarming, dette kan bli klønete siden denne bare skal vare en liten stund.

Noen trenger ikke arbeidsspenning (sonde av zirkoniumdioksid), lettere. Og noen har faktisk bare 1 tilkobling, blir ikke lettere en det.

 

Sånn jeg ser det setter du inn et voltmeter. Så må du vite akkurat hva slags lambda-sonde du skal bruke for å finne ut av resten.

 

Med en zirkoniumtype blir det noe som

1 for signalet ut

1 til gods

1 eller 2 for strøm til evt. varmeelement

 

Si du bruker en titanium-føler, da har du 3tilkoblinger (evt. 4 med varmeelement).

1 til arbeidsspenning (ca. 1volt)

1 til gods

1 for signalet ut, som du bruker til voltmeteret

 

Hvordan voltmeter vil du bruke, må ha et med lavt nivå for å få det litt nøyaktigt da. Rundt 0-1000mV eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare kjøpe en ferdig en da ?

 

har oxo drivi med volt meter, men

mye enklere med farge skala, da får du fortere oversikten da du skal kjøre å følge med samtidig.

 

kjøp deg sonde på tema til audi 80. art.nr 52-952 kr 498.00

kjøp autometer måler hos sverre kahrs fra 1000kr

bor hul i front røret ditt

og sveis i en mutter fra svendsen exos. : kr 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Vel... Tilkoblingene kommer annpå hva slags oksygenføler du kjøper.

Noen har forvarming, dette kan bli klønete siden denne bare skal vare en liten stund.

Noen trenger ikke arbeidsspenning (sonde av zirkoniumdioksid), lettere. Og noen har faktisk bare 1 tilkobling, blir ikke lettere en det.

 

Sånn jeg ser det setter du inn et voltmeter. Så må du vite akkurat hva slags lambda-sonde du skal bruke for å finne ut av resten.

 

Med en zirkoniumtype blir det noe som

1 for signalet ut

1 til gods

1 eller 2 for strøm til evt. varmeelement

 

Si du bruker en titanium-føler, da har du 3tilkoblinger (evt. 4 med varmeelement).

1 til arbeidsspenning (ca. 1volt)

1 til gods

1 for signalet ut, som du bruker til voltmeteret

 

Hvordan voltmeter vil du bruke, må ha et med lavt nivå for å få det litt nøyaktigt da. Rundt 0-1000mV eller noe.

 

Jeg bruker ikke lambda på bilen nå, men jeg har en sonde liggende, er fra digifant sprut til G60, har 3 ledninger inn 2 hvite og en sort. De 2 vite er til varming (1strøm 1 jord regner jeg med?) og den sorte er til signal, skal jeg da bare sette 12v og jord på de hvit og måle spenninga ut i fra den sorte????

 

gidder ikke stresse med å kjøpe noe fra statene, mer arti å lage noe selv ;)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

 

Jeg bruker ikke lambda på bilen nå, men jeg har en sonde liggende, er fra digifant sprut til G60, har 3 ledninger inn 2 hvite og en sort. De 2 vite er til varming (1strøm 1 jord regner jeg med?) og den sorte er til signal, skal jeg da bare sette 12v og jord på de hvit og måle spenninga ut i fra den sorte????

 

Hvis det du sier er riktig, så er det bare å koble opp sånn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ganske enkel krets som trengs. Elfa selger LM 3915 som er analog lysdiode driver ( IC )som kan lage et vandrene lyspunkt ( alt ettersom spenning man tilfører )

 

Koster 40 kr..

post-1008-13804852100942_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage dette selv da dette finnes på markedet?? Jeg skjønner at prisen er en issue her, men folkens... tenk på det når du har smelta stempler i motoren din pga feilvisende_hjemmeleget_lambdamåler.... :)

 

Er ikke meninga å være frekk eller noe, men det er noen ting man burde koste på seg.... Og hvis man skal tune en trimma turbobil så er det ikke her man sparer penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

Hvorfor lage dette selv da dette finnes på markedet?? Jeg skjønner at prisen er en issue her, men folkens... tenk på det når du har smelta stempler i motoren din pga feilvisende_hjemmeleget_lambdamåler.... :)

 

Er ikke meninga å være frekk eller noe, men det er noen ting man burde koste på seg.... Og hvis man skal tune en trimma turbobil så er det ikke her man sparer penger....

 

samme som jeg mente ...

 

1500kr kan da vell ikke være al verden hvis man skal koste på så mye kr som du nevner du har gjort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI vært tanken å justere noen bil etter dette, min bil er justert til å gå trygt, så det er ikke det, synes bare det hadde vært arti å sett hvordan en hjemmelaget måler hadde funket, har nemlig 10 fingre som klør etter å prøve..... :)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår