Gå til innhold

Koble subber i 1ohm!

Ranger emnet


Trond D

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen grunn til å være uenig i det du skriver, men det trengs å nyanseres litt;

Kan du nevne en forsterker du har hørt som har hatt så lav dempingsfaktor at det har vært hørbart?

Det er så MYE innen bilstereo man skal passe på, nok strøm, skikkelig demping, riktig plassering av elementer, riktig tuning på basskassa etc, alle ting som gjør noe markant med lyden i real life.

Dempingsfaktor er da altså en av de tingen man IKKE behøver å bry seg om.

 

Mvh

Dag Johansen

(som selvoppnevnt mythbuster i kveld)

 

Det skyldes kanskje andre faktorer enn dempningsfaktoren, men fikk en erfaring jeg jeg skulle drive 3 stk. 4 ohms 12 tommere i mitt forrige anlegg:

 

2 av subbene ble drevet av en 2 kanals forsterker på 2x350W i 4 ohm stereo, mens 3. sub ble drevet av en 4 kanaler på 4x100W som er strømsterk nok til å gi 1x400W i 4 ohm mono (brokoplet).

 

Resultatet var at 3. sub spilte mye dårligere enn de 2 andre, den spilte lavere, det hjalp ikke å skru opp gainen og det var mye mindre punsh og kontroll/respons.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en sterk følese av at du blander kortene her nå, hvis du har sett en membran "flagre ut og inn uten mål og mening" har det INGENTING med dempingsfaktoren å gjøre.

Da er du inne på en forsterkers evne til å levere nok strøm og spenning på raskest mulig tid, såkalt slew rate.

Leste du litt i linken jeg ga?

Det burde du, det er veldig interesant.

Jeg tillater meg å klippe ut et essensielt avsnitt:

"Using the criteria that 0.1 dB is the smallest audible peak, the data in the table suggests that any damping factor over 10 is going to result in inaudible differences between that and one equal to infinity."

Noe av poenget mitt er at det mest sansynelig ikke produseres forsterkere i dag som har en dempingsfaktor under 50, og at det derfor ikke er noe menigmann behøver å tenke så mye på.

Ellers er jeg så enig med deg som det går an ang impedansematching; det er bedre å legge lasten et hakk lavere så forsterkeren har litt armslag til de store transientene.

DET er faktisk en av de tingene som både kan måles og høres!:)

 

Mvh

Dag Johansen

OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av subbene ble drevet av en 2 kanals forsterker på 2x350W i 4 ohm stereo, mens 3. sub ble drevet av en 4 kanaler på 4x100W som er strømsterk nok til å gi 1x400W i 4 ohm mono (brokoplet).

 

Resultatet var at 3. sub spilte mye dårligere enn de 2 andre, den spilte lavere, det hjalp ikke å skru opp gainen og det var mye mindre punsh og kontroll/respons.

 

Nettopp pga dette bruker man rett og slett ikke firekanals forsterkere til å dra subwoofere. En kompis hadde to 12" på en firekanals forsterker, (to og to kanaler brokoblet på 4 ohms spole) og det spilte dritt. Han byttet til en 2-kanals forsterker av samme merke - men til halv pris - og brokoblet denne (i 2 ohm, med sub'ene i parallell).

 

Spilte MYE bedre med en gang. Var en markant forandring i punch, dypbass OG lydkvalitet.

 

Han gikk NED i last, men fikk en økning i lydkvalitet og trøkk? Jøss, så rart?

 

Nei! Fordi han brukte en forsterker som var beregnet for nettopp dette. Det er samme strømforsyning på begge kanalene men så lenge kanalene er koblet sammen, så gjør ikke det noe. I motsetning til i en firekanals forsterker som må dele en strømforsyning på fire kanaler - og man er nødt til å koble de to brokoblede "parene" på hver sin subwoofer eller spole som aldri vil oppføre seg helt likt mtp impedans. Ikke rart forsterkeren sliter med å levere varene.

 

En firekanals forsterker kunne jeg i nødsfall brukt til frontsett og en liten subwoofer brokoblet på to av kanalene, ettersom små høyttalere er langt fra så reaktive som en subwoofer med svær spole i et meget kraftig magnetfelt.

 

Hva dempningsfaktor angår, har jeg etterhvert lært at dempningsfaktoren ikke er avgjørende i seg selv, men har sitt å si i det store bildet. Kjøper man en USCarvor-forsterker med 30 i dempningsfaktor, kan man uansett ikke skylde på at det er dempningsfaktoren som gjør at oppsettet spiller dritt.

 

Det er bedre å kjøpe noe av kvalitet (trenger ikke å koste mer enn USCarvor for det), og man får automatisk med litt bedre dempningsfaktor, litt mer effekt, litt kraftigere strømforsyning, litt høyere kvalitet på alle enkeltkomponenter - som alle fører til bedre lyd, ikke enkeltvis, men samlet.

 

Så er det en helt annen diskusjon hvor langt opp i pris man må for å få noe som er akseptabelt for hvert enkelt individ, samt hvor langt over det igjen man må før man snakker bortkastede penger uansett hvem som påstår at X er bedre enn Y.

 

Personlig mener jeg at mer enn 3000,- for en 2-kanals forsterker til f.eks. frontsett er bare tull, med mindre man må ha MASSE effekt til det (mer enn f.eks. 2x200w). Forskjellene i hva man definerer som lydkvalitet er mer avhengige av høyttalerne og hver enkelts preferanser, enn en faktisk målbar forskjell i kvalitet på forsterkeren. Spesifikasjonene blir etterhvert overflødige å studere.

 

På subwoofere er det noe annet, der er jeg opptatt av mest mulig effekt for pengene, likevel er det viktig å huske at her kan man kjøpe to forskjellige typer forsterkere (eksempel)...

Boss 2000W - Kr. 2790,-

USAmps 1000W - Kr 4290,-

 

USAmps'en leverer en reell effekt av f.eks. 1500W, mens Boss'n leverer 600W på en god dag med solskinn og lettkledde damer.

 

Det er faktisk mer watt for penga med USAmps'en, og kanskje kunne du f.eks. klart deg med de 600 Boss-wattene - men da kunne du jo også kjøpt en 500W USAmps-forsterker til samme pris, som kanskje gir deg mer igjen for pengene fordi den varer lenger enn første fartsdump... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det het Effektiv dempings faktor jeg.. Og at de alle fleste forsterkere vil ha en effektiv dempings fator på mellom 6 og 7

:D

er det så nøye da...? faktor her, og faktor der...uansett er dette blåst opp til unødvendi OT...syns jeg ihvertfall...

 

så...har trådstarter fått svar..?-og evnt fornøyd med svaret han fikk...? :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår