Gå til innhold

Koble subber i 1ohm!

Ranger emnet

Trond D

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg trykker 4 stk der på 4 Ohm, da får jeg ut 2 ohm hvis jeg tar alle + til en pluss og alle - til en minus. Men men. Slik jeg forstår det, så blir det 2 ohm altså. På mine altså. :)

-Arne

Hvis du velger "4ohm Dual Voice Coil" får du 2ohm. Du nevnte vel at du skulle ha Sony som har enkel spole(4 ohm Single Voice Coil). Total last blir da 1 ohm.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på hva det vil si å koble 2 subber på ei monoblokk i 1ohm? hvordan mann gjør det. Har lite peiling på dette.

Takker for svar :)

Trond

For å få 2 subber til å bli en last på 1 ohm så må subbene ha en last på 2 ohm hverseg og kobles i paralell. Noe som betyr at om du har dobbelt spoleelementer så må de være på 2x4ohm hvor spolene på elementene kobles i paralell eller så må du ha to enkelt spole elementer på 4 ohm.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på hva det vil si å koble 2 subber på ei monoblokk i 1ohm? hvordan mann gjør det. Har lite peiling på dette.

Takker for svar :)

Trond

Mange svar her, men ingen forteller deg hva du skal/ikke skal med 1 ohms last.

Jo lavere impedans/motstand, jo mindre kontroll har forsterkeren over basselementene. Dvs eneste grunn til å velge produkter (bassere og forsterker) som gir deg en slik lav forsterkerlast er å få mest mulig effekt til høyttalerne uten tanke å lydkvalitet.

Mitt tips er: Ikke se deg blind på motstand og hvilke max.effekter en eller annen forsterker gir da. Det som teller er å ha en strømsterk forsterker som har kontroll over subbene og er stabil ved den gitte last.

I "gamledager" kostet en skikkelig 2-kanals forsterker på 2x250 reelle watt minst 10.000 kr og selv den ytet "bare" 1000W i 4 ohm mono. Og mesteparten av disse er ikke anbefalt til 2 ohm mono (2 brokoplede 4 ohm subber), selv om de var halvmeteren lange og veide 10 kg. At mye mindre og billigere digital monoforsterker på påståtte 1000W i 1 ohm mono skal gi samme kontroll og lydkvalitet tviler jeg på... men mulig jeg tar feil.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Terminator har helt sikkert feil... HAHA! Og den løken som påstår at elementene vil bli sprengt fort fordi forsterkeren er oppgitt til å yte mer effekt RMS enn det elementene er oppgitt til å takle av effekt RMS, burde seriøst revurdere å poste noen replies som inneholder anbefalinger før han lærer seg litt basics!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:deng :ex_machin Det er alt for mange som ukritisk tror på alt de leser, jeg er alt for ofte en av dem. Tenk over hva du skriver.

Jeg pleier ikke bruke så mange utropstegn, men av og til føler jeg bare at det er nødvendig.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig ute å går. Takker for det. Tror rett å slett at jeg stikker innon bilradiospesialisten og får en anbefaling av de med tanke på hvilke subber og hvordan jeg skal koble dem.

Trond

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Terminator har helt sikkert feil... HAHA! Og den løken som påstår at elementene vil bli sprengt fort fordi forsterkeren er oppgitt til å yte mer effekt RMS enn det elementene er oppgitt til å takle av effekt RMS, burde seriøst revurdere å poste noen replies som inneholder anbefalinger før han lærer seg litt basics!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:deng :ex_machin Det er alt for mange som ukritisk tror på alt de leser, jeg er alt for ofte en av dem. Tenk over hva du skriver.

Jeg pleier ikke bruke så mange utropstegn, men av og til føler jeg bare at det er nødvendig.

Har jeg forstått det riktig hvis du sier at du ikke har så veldig greie på dette, men tilbakeviser likevel det andre sier? Jaja... babyhmm?

Det med at du ødelegger subber med for stor forsterker er jeg enig i at er tull sålenge man ikke aktivt går inn for å overspille høyttalerne, men tar gjerne imot synspunkter på hvorfor man skal jage etter så lav høyttalerlast som mulig (1 ohm mono) når det er høy last som gir best lydkvalitet ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en soundstream xxx6500 på en boss 12" som gir 300rms da tar du den!

men det skal sykt mye til for og ta et element! men kommer an på kvalitet,.

for 2 år siden hadde jeg et helt greit anlegg.

det var 2stk rockfordfosgate 1501bd linket sammen så gå den 3000rms++ i 2ohm.

jeg hadde det på 4stk cerwinvega vmax 10" som hadde 300rms vær!

jeg tok ikke dem men dem fikk smake mye og veldig svid men dem sprengte ikke

gir du en boss basser på 300rms ca 2000rms da vil du nok ta dem!

bare husk og ha en forsterker som er strøm sterk og høy dempingfaktor.

mvh hansi_199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått det riktig hvis du sier at du ikke har så veldig greie på dette, men tilbakeviser likevel det andre sier? Jaja... babyhmm?

Det med at du ødelegger subber med for stor forsterker er jeg enig i at er tull sålenge man ikke aktivt går inn for å overspille høyttalerne, men tar gjerne imot synspunkter på hvorfor man skal jage etter så lav høyttalerlast som mulig (1 ohm mono) når det er høy last som gir best lydkvalitet ;)

For å støtte opp om ditt synspunkt så kan jeg opplyse om at det i sikkelige stereoanlegg som er beregnet til hjemmebruk er vanlig med 8 eller 16 ohms høytalere. Det er for å få et bedre forhold mellom utgangs motstanden i forsterkeren og inngangs motstanden i høytalerene.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en soundstream xxx6500 på en boss 12" som gir 300rms da tar du den!

men det skal sykt mye til for og ta et element! men kommer an på kvalitet,.

for 2 år siden hadde jeg et helt greit anlegg.

det var 2stk rockfordfosgate 1501bd linket sammen så gå den 3000rms++ i 2ohm.

jeg hadde det på 4stk cerwinvega vmax 10" som hadde 300rms vær!

jeg tok ikke dem men dem fikk smake mye og veldig svid men dem sprengte ikke

gir du en boss basser på 300rms ca 2000rms da vil du nok ta dem!

bare husk og ha en forsterker som er strøm sterk og høy dempingfaktor.

mvh hansi_199

Hva tenker du på når du sier dempningsfaktor? Skjønnte ikke helt den jeg, kan du gjøre meg mer opplyst? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis forsterkeren er av klasse ab så syntes jeg den må ligge rundt 600 og opover.

vis forsterkeren er digital så er helveres dempingfaktoren mener jeg vis ikke det blir feil!

så vis forsterkeren din er av klasse digital og har 300 i dempinkfaktor

så blir det på samme måtte som 600 i klasse ab!

blir egenlig feil på en måtte og tenke sånn.

håper noe av det ble riktig

Dag kan detta godt!

så vis forsterkeren din har 600 i dempingfaktor i 4omh så er den på 300 i ohm og 150 i 1ohm. vis det er en mono blokk.

er det en 2 kanaler og har 600 i dempingfaktor så brokobler du den så er den ned i 300 med en gang bare der i 4ohm og 150 i 2ohm.

men det kommer vel mye ann på hvor bra kvalitet forsterkeren din er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da tok du ikke poenget mitt helt. Poenget er at jeg ikke er noen ekspert, men prøver å uttale meg om ting jeg vet noe om og er sikker på.

Det andre poenget var at selv om du leser noe en plass og det virker troværdig, trenger det langt ifra å være sant. Eksempler der er diverse nyheter fra "krigsområder" man hører og leser om i nyhetene. En konkret historie er historien en innvandrerfamilie i Sverige "solgte" til pressen om at de bodde i en hule og ble reddet ut av tilfeldig forbipasserende mann. Det viste seg at den tilfeldige mannen var i familie med dem. Alle kjøpte selvsagt historien, jeg ville også gjort det om jeg hadde lest det på VG.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider