Gå til innhold

Sotete plugger, jaging og høyt bensinforbruk på 2,3 5'er

Ranger emnet

KennethA

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en 86' 100. Veldig bra stand, men ett par småfeil som gjorde at jeg fikk den billig.

Har bytta tempsensor på radiatoren. (da begynte vifta å gå igjen og måleren begynte å fungere)

Bytta plugger, kabler, rotor, lokk, olje, filter, + litt andre ubetydelige ting.

Problemet er at den bruker litt mye bensin. Ca 1,1 liter på langkjøring, og pluggene blir sota ned med en gang. Kan det være lambdamåleren som har tatt kvelden?

Sliter også med at motoren jager på tomgang. Et par tilfeller der jeg har dratt bilen helt ut på 2 gir (automat) og bremsa kjapt ned til full stopp har den stoppet. Noen tips for hva dette kan være? Har bytta alle de små vakumslangene, men ingen bedring. Den spytter også en del sot, og muligens olje ut av eksosen.

Kan det være at toppakningen er gåen? Mellom sylinder og oljekanal? Den bruker litt olje, men ikke betydelig mye. Kan lekkasje der være grunnen til at den jager?

Er jo ikke dyrt eller vanskelig å bytte pakning, lambda, og slanger, men tenkte jeg skulle høre om spekulasjonene mine er riktige før jeg begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min '92 100 så sliter jeg selv med at den jager litt på tomgang.

Har også det problemet at den stopper noen gang når jeg trør inn clutchen.

Min spytter ut veldig mye hvit røyk når den er kald, og jeg ser det drypper litt vann eller no sånn ut eksosen bak.

Tror min også bruker litt olje, men er usikker siden jeg ikke har hatt bilen så lenge, og har kjørt lite med den.

Høres ut som vi har lignende problemer.

Har forresten en 2.3 5syl motor jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamdasonden påvirker ikke motorens tomgang! Derimot kan en defekt lamdasonde utmerket godt være årsaken til ditt/deres høye bensinforbruk. Om denne er defekt kan måles med et multimeter, spenningen fra lamdaen skal da variere opp og ned om den er i orden. Begge bilene dere har bruker smalbåndslamda (om du i det hele tatt har på din 86-modell), vet det er tre ledninger på 2.3 E, der er de to hvite ledniongene til varmeelementet, den sorte går til hjernen. Hvor mange ledere det er på '86 A100 er jeg ikke sikker på.

Smalbåndslamdaen har et ut-signal på fra 0-1 Volt, hvor "Stioch" punkt da er 0,5 Volt, dvs AFR på 14,7:1 (AFR=air fuel ratio). De aller fleste systemer bruker da også denne info svært enkelt ved og si at en verdi over 0,5 vil si at den går fett, og under 0,5 er magert. Hvor mye fet/mager gis det ikke noe info om.

Ujevn tomgang kan skyldes lekkasjer på innsugssiden (sjekk spesielt gummibelgen mellom bensinfordeler og gasspjeld), sjekk også pakninger og holdere til dysene. Startgass er et vidunderlig hjelpemiddel til slikt ;). Sjekk også at tenningen er korrekt, gjelder hovedsaklig deg med 86-modellen, 92-modellen justerer denne til en viss grad selv.

Sjekk også tomgangsregulatoren, denne kan gå tregt og kan rengjøres ved behov. Denne "ventilen" sitter like i nærheten av innsugsmanifolden, kan også testes på 92-modellen vha diagnosepluggen i sikringsboksen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam

Er 99,9 prosent sikker på at 86mod ikke har lamda jeg da, kom vell først rundt 90tallet ! Eller hjernen rett og slett er litt defekt!

Bytt coil !

Sjekk falsluft( kjøp startgass og spray i rundt innsuget, da ruser motorn)

Er toppakningen def så vil du trykk i vannet /eller du har litt grøtlignende gugge øverst på peilipinnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv haft en audi 100, dog 1.8e fra 86. havde det samme problem med den.

i følge håndboka, fik den for mye benzin og for lidt luft!

har du prøvet at kontrolere luftmængden. det kan tænkes at du har et stop et eller andet sted i føderøret!!

det kan være det!

Better to drive an old, slow and dull v8.

Than a brand new ricer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaginga løste seg selv gitt. Har fylt feil bensin. Regna nesten med at siden det er en suger så skulle den ha 95okt, men neida. Kjørte tanken helt tom og fylte 77 liter med vpower 99okt. Nydelig gange på motoren nå. Ingen jaging, starter kjappere, og drar litt bedre. Tenkte jeg skulle ta en telefon til Gulbrandsen i Skotselva for å høre om han har tid til å justere co. Regner nesten med at da er alle problemer løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 98 oktan bør og kan man ha tidligere tenning enn om man bruker 95 oktan. Muligens du har hatt for tidlig tenning for 95 okt? Husk at selv om 98 oktan er dyrere enn 95 oktan så blir det i realieten ikke dyrere å kjøre siden motoren bruker mindre bensin med 98 oktan.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...