Gå til innhold

Bygging av volvo 240 turbo motor.

Ranger emnet


Berz 240

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går med planer om å bygge opp en heftig 240 turbo bil til sommeren, angående dett har jeg en del spørsmål?

Hvilken blokk/motor bør jeg begynne med, med tanke på underspyling og er det nødvendig med underspyling?

Hvilken topp er best egnet til turbolading?

Og hva er forsjellen på de forsjellige toppen?

16 ventiler er vel et must?

Hvilke motor modeller har de forskjellige toppene?

Jeg har god tilgang til marine (volvo penta) blokker, veiver, topper og div. god saker.

Håper det er noe brukende der.

 

Takk for innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Underspyling er ikke ett must, men det er levert på B230FT/FK/F fra 92-93 oppover.

 

B23E har 405 topp, B23ET også?

B230ET fra 740 har 531 topp, B230FX i 240 Classic har 531 topp.

 

531 har svanehals innsug.

 

Sånn ellers har du 160, 398 og 530 toppene som er standardtopper.

Nå skal det også sies at 531 ei heller er ett must, var en svenske som bremsa 347 hk med (original) 530 topp, B21ET bunndel, Motronic sprut, T3/T4 turbo og en VX3 kam.

 

16V er såklart ikke ett must. B234F fra 7/940 GLT har 16V toppen som er 'ettertraktet'.

 

Men ville søkt rundt på turboperformanceclub.com evt savarturbo.se da det er mye mer artikler om trimming av Volvomotorer der.

 

Edit:

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=67661

 

Her er motorn som bremsa 343 hk...

 

 

vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underspyling er ikke ett must, men det er levert på B230FT/FK/F fra 92-93 oppover.

 

B23E har 405 topp, B23ET også?

B230ET fra 740 har 531 topp, B230FX i 240 Classic har 531 topp.

 

531 har svanehals innsug.

 

Sånn ellers har du 160, 398 og 530 toppene som er standardtopper.

Nå skal det også sies at 531 ei heller er ett must, var en svenske som bremsa 347 hk med (original) 530 topp, B21ET bunndel, Motronic sprut, T3/T4 turbo og en VX3 kam.

 

16V er såklart ikke ett must. B234F fra 7/940 GLT har 16V toppen som er 'ettertraktet'.

 

Men ville søkt rundt på turboperformanceclub.com evt savarturbo.se da det er mye mer artikler om trimming av Volvomotorer der.

 

Edit:

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=67661

 

Her er motorn som bremsa 343 hk...

 

 

vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt?

 

 

Hva mener du med svanehals innsug?

Skal jo ikke ha innsuget....

Hva med disse marine veivene på 2,5l?

Er de noe å ha på?

Har ikke noen marine blokker underspyling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig er det store spørsmålet er hvor mye hk du skal ha..

skal du ha 200-300hk holder det lenge med en ft/fk motor med chip og ny turbo..

Skal du ha mer enn det så begynner og bli mere du trenger...

http://www.stenparnermotor.se Han selger nye blokker med ny innmat tror det var rundt 15.000 de kosta 531/530 topp er lette å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig er det store spørsmålet er hvor mye hk du skal ha..

skal du ha 200-300hk holder det lenge med en ft/fk motor med chip og ny turbo..

Skal du ha mer enn det så begynner og bli mere du trenger...

http://www.stenparnermotor.se Han selger nye blokker med ny innmat tror det var rundt 15.000 de kosta 531/530 topp er lette å få tak i.

 

Nei, jeg hadde satt meg som mål 600 hk og ca 500-600nm.

Pris er ikke så nøye ennå?... :fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bare og begynne og bygge da. 16v er vel ikke et must, men det gjør jo saken mye lettere.. det er mange prosjekt tråder her på forumet om nettopp 500-600hk motorer... bare å begynne lese der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at med en slik motor følger det også med mange andre oppgraderinger som er et must, Girkasse driverk bremser understell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke vente, med 3-350 hester river du i filler alt av drivverk, og med gammelt understell og gamle orginale bremser blir det vel ett helvete å "temme" kreftene..

 

Jo for meg kan det vente.

Har kun motor. kke bil lenger.

Den gikk på knoksen for en stund siden.

Men tror jeg kjøper en ny motor til.

Den jeg har er nokk ikke brukene til stort tror jeg. (B21A)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nye? Hvorifra? Trodde denne produksjonen var over for flere 10år siden jeg, og at Parner fikk det siste som var igjen...?

 

Når du sier d blir jeg usikker, men jeg jobber hos volvo penta forhandler som mekaniker, og på dele lageret sier de at de kan skaffe de.

Må skjekke dette opp imorgen eller iløpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår