Gå til innhold

Bygging av volvo 240 turbo motor.

Ranger emnet

Berz 240

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du skal ha den effekten så er det vel ei balansert penta veiv som gjelder, ei nyere b230ft blokk borra til 1. overdim, JE stempel og eagle råder f.eks... Alle har forskjellige meninger om hva for noen deler en bør bruke her..

Det er delene jeg hadde gått for... Hvis du bruker en 16v topp og bygge om til mekaniske løftere, pusser litt på den og kjører med glt kammer så skal det holde til endel hester?

Når dette er i boks så har du vel svidd av typ 30k hvertfall, da er det bare å begynne å samle sammen grenrør, turbo, wastegate, sprut, tennning, innsug, cooler, kasse, clutch og bakaksel som holder... Dyrt blir det uansett, men veldig moro...

Ang svanehalsinnsug så er det bare kallenavnet på kanalene i toppen, de ser ut som en svanehals... Gir bedre fløde, men i ditt tilfelle hvis du skal opp i den effekten så tror jeg at 16V vil være lønnsomt..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk rundt, les og lær! beste tipset jeg kan gi deg.

Kombiner det andre har gjort og prøv ulike deler sammen!

Har gitt meg myye:)

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenkte jo på at det ikke gikk å få ut den effekten og dreiemomentet..

Men er jo folk som har klart det, men blir jo ganske ekstremt...

Husker ikke hvor mye björck hadde i 2,5 16v motoren sin jeg..

Ekstremt nei...

Har tidliger vert med å bygge en honda motor 1.6 V-tec med 429hk og 412nm.

Det er ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot.,men har du bilder av bilen din?:)hehe

Nei har ikke bil, kun en ubruklig motor. (B21A)

Hadde ikke tengt å kjøpe karroseri enda, vil bygge motoren først.

Siden jeg ikke skal bruke den motoren jeg har, tenkte jeg å finne et bra evne først. Har faktisk tengt litt på 305 v8 sugemotor oxo. (corvette motor alså)

Men har ikke helt bestemt meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har lett for å bli greit dreiemoment i volvomotorene og generelt andre maskiner.. Wankel er jo ett kapittel for seg selv, interesant patent...

Björck sin ble kanskje ikke bremset, men var spekulasjoner og utregninger på 5-600hk i den, var jo en ganske grom motor... Med MS!!! hehe...

bæsjen: skaff deg ei R blokk, og borr...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menee, ikke for å være negativ, men kan bare informere deg med en gang, du kommer aldri(med det første hvertfall) å bygge en sånn motor med 600hk. du jobber som mekaniker med volvo penta sier du..? åssen ser de motoren ut igrunnen? gamlingene mine har seilebåt, sweeden yacht, der er det også vovlo penta motor, 3cyl.. er ei stund siden de slutta med rødblokk båtmotorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider