Gå til innhold

Montering av black rim fase1

Ranger emnet

Diemaco

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne sida har noen koblingsskjema til firepinskontakt:

http://lmvolvo.free.fr/headlamps.html

Så vidt jeg kan forstå så vil nærlysene slukke når man tenner fjernlysene hvis man følger de tegningene. Jeg løste det ved å sette inn et fempinsrelé ved hver lykt. Da fortsetter nærlys å lyse når man tenner fjernlysene. Det går vel også an å modifisere litt på det elektriske anlegget til bilen for å få til dette, men jeg syntes det var "tryggere" å sette inn reléer.

Jeg brukte små kabelsko og satte dem rett på pinnene på lykta. Det skal visst finnes en slags overgang, men det fant jeg ut først etter at jeg hadde satt på mine. Se her:

http://www.helmantel.com/volvov40/headlights_p2.html

Fikk hjelp av lohelle her på forumet til kobling av reléene. Håper det er greit for ham at jeg gjengir hans instruksjoner:

------------------------------------------------------

blå/hvit er "felles" +12V og skal til begge pærene

blå/orange er jord når fjernlys er på (= fjernlys lyser) Brutt når fjernlys er av

blå/gul er brutt når fjernlys er på. pga rele vil pin30 gå til jord (fra pin 87)

Dette pga at det da er spenning over 85 - 86

når kun nærlys er tent så går de ikke spenning over 85 - 86, og den "vanlige" sløyfen fra blå/gul - 87a - 30 - nær - blå/hvit er "aktiv"

uansett så skal tegning stemme

jeg koblet bort den koblingen på de nye lyktene og koblet meg rett til pærer. Parklys er selvforklarende.s40lights.gif

------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Har fått god hjelp her på forumet selv både med 240en og V40en.

Jeg kjøpte hovedlysene på Ebay, og de er av fabrikat Depo, men jeg regner med at de har samme kontakter som originale. Er det originale hovedlys du får fra Hova? Jeg kjøpte grill og svarte blinklys fra Hova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte mine i fjor sommer, og kontaktene ser like ut som på de originale lyktene (har bare sett originale lykter på bilder). Det jeg mener er at kontaktene sikkert er identiske på de originale og mine Depo, slik at det hadde gått an å bruke de originale overgangene på mine uoriginale lykter.

Edit: Dette var svar på meldinga Diemaco sletta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg brukte høydejusteringen fra de gamle lyktene. Det er bare å vri ut den svarte pluggen som sitter nede bak på hver lykt. Mener de pluggene hadde tre "vinger" hos meg. Kan være veldig tungt å vri, men det skal gå.

Når du monterer høydejusteringsenheten på lykta, må du holde igjen og lirke litt på selve reflektoren gjennom en av "gluggene" der du setter inn pærene, slik at den stanga som skyves ut og inn i høydejusteringsenheten klipses fast i reflektoren.

Vær forsiktig når du skal justere lyktene manuelt (sideveis og i høyden). Pass på så du ikke skrur for langt slik at reflektoren støter mot huset på lykta. Det gjorde jeg, og reflektordelen sprakk der justeringsskruen går inn i den (oppe i hjørnet). Måtte åpne lykta og lime dette, ble bra igjen da, men var litt arbeid.

Kanskje dårlig forklart dette, og at du ikke skjønner bæra, men du skjønner sikkert mer når du har satt på lyktene. Husk å ta bilder før og etter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider