Gå til innhold

tips om brukt bil kjøp

Ranger emnet


civic 1983

Anbefalte innlegg

Før du drar og ser på bilen, sjekker du opp nummeret på brreg.no og vegvesen.no for henholdsvis heftelser og frist for neste eu-kontroll. Få skrevet ned standen på bilen i salgskontrakten. Så stiller du sterkere i en eventuell senere tvist.

 

Ta med deg noen som kan om bil, gjerne noen som kjenner til denne biltypen og vet om problemer som er vanlige for denne. Se på bilen i dagslys, helst når den er nyvasket. Prøvekjør, prøvekjør og atter prøvekjør. Start med kald motor og kjør bilen varm. Kjør gjennom ett typisk kjøremønster med noe landevei, og noe stopp og kjør i lave hastigheter. Akselerer i alle turtall og kjenn etter nykking. Brems hardt og kjenn om bilen drar til siden. Sjekk så for oljelekkasjer. Sjekk også at oljen har "riktig" farge, og at det er frostvæske i ekspansjonstanken. Og sist men ikke minst, se på alle typiske rust-plasser for denne biltypen.

Er det snakk om litt dyrere bruktbil, så er kanskje en naf-test en god ide.

 

Ellers er det lurt med litt karaktervurdering av eieren. Kjøper du en bil med vinge og full styling fra en ungdom, så er bilen sannsynligvis blitt brukt hardere enn en som er kjørt på søndager av en mann på 70. Gjelder sikkert ikke alle, men statistikken er ihvertfall på din side om du tenker slik.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det lurt med litt karaktervurdering av eieren. Kjøper du en bil med vinge og full styling fra en ungdom, så er bilen sannsynligvis blitt brukt hardere enn en som er kjørt på søndager av en mann på 70. Gjelder sikkert ikke alle, men statistikken er ihvertfall på din side om du tenker slik.

 

Enig der. Finner du mye "småfeil" på bilen som kanskje ikke betyr all verden for bruksverdien av bilen, så er sjansen stooor for at eieren har hatt samme holdning når det gjelder andre ting. Et ødelagt plastdeksel, mange lyspærer som ikke funker, o.l . betyr ikke nødvendigvis at bilen er dårlig vedlikeholdt, men sjansen er stor for det. Gidder man ikke å bytte en lyspære, så gidder man hvertfall ikke å bytte olje eller pusse ned den lille rustflekken som ingen vet om, før den ruster tvert gjennom metallet.

 

Et tips ellers er å søke etter bruktbiltester på nettet, der det står hva de vanligste feilene på den bilen er. Finner du ingen slike tester på norsk, så søk på engelskspråklige sider på nettet.

 

Slikt gir veldig mye verdigfull info, og mange tips om hva man skal se etter for å få et prutegrunnlag. ;)

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår