Gå til innhold

Hva kan foråsake disse symptomene? (alle i forbindelse med varmeapp)

Ranger emnet

dankis

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Bilen har begynt å oppføre seg rart.

Det er tre symptomer som jeg ikke helt skjønner hva kommer fra, men har en liten misstanke så det er derfor jeg spør.

1: Temperaturmåleren i bilen har begynt å gå opp og ned som en jojo. Ikke mye, men nok til at man reagerer på det.

2: Varmeapp. har blåst kaldt to ganger selv om bilen har vært god og varm, men løste dette ved å slå det av og på igjen, så jeg slapp å fryse

3: Bilen har begynt å drikke kjøle/frostvæske. Sjekka i radiatoren/reservetank, og det er ikke spor etter olje eller annen væske som ikke skal være der

Kan være det at noe lurer ett eller annet til å tro at motoren er varmere enn det den er, og pøser på for å kjøle den ned, eller er jeg helt på villspor?

Misstenker Termostaten har, eller holder på å ta kvelden.

Har sjekka etter lekkasjer, og det finnes ikke for det er ikke spor etter det i snøen.

Bilen er forøvrig en 1996 Toyota Carina E 1,8 SLI som har ca 205' på telleren.

Håper på noen svar, da jeg er ganske i ørska selv.'

Beklager en rotete post, da jeg egentlig er ganske så trett, men håper dere skjønner hva jeg vil frem til.

Hilsen'

Daniel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være snøværet som gjør det?

Tja, kan jo hende, da alt var bedre i dag, men skal likevell ha den inn på service neste uke, så da ba jeg de se etter noen form for lekkasje da det lå igjen noen dråper i snøen i dag, men kan jo være jeg som har slabba litt. Halve motoren er jo full av snø nå (snødd no jævlig og dårlig brøyting) så da blir vel alle rester som ligger igjen rundt motoren renska vekk og man kan se om det er noen lekkasjer.

Biler forundrer meg stadig. Tror man at man har opplevd alt, så blir man jo overraska over nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere.

Bilen har begynt å oppføre seg rart.

Det er tre symptomer som jeg ikke helt skjønner hva kommer fra, men har en liten misstanke så det er derfor jeg spør.

1: Temperaturmåleren i bilen har begynt å gå opp og ned som en jojo. Ikke mye, men nok til at man reagerer på det.

2: Varmeapp. har blåst kaldt to ganger selv om bilen har vært god og varm, men løste dette ved å slå det av og på igjen, så jeg slapp å fryse

3: Bilen har begynt å drikke kjøle/frostvæske. Sjekka i radiatoren/reservetank, og det er ikke spor etter olje eller annen væske som ikke skal være der

Kan være det at noe lurer ett eller annet til å tro at motoren er varmere enn det den er, og pøser på for å kjøle den ned, eller er jeg helt på villspor?

Misstenker Termostaten har, eller holder på å ta kvelden.

Har sjekka etter lekkasjer, og det finnes ikke for det er ikke spor etter det i snøen.

Bilen er forøvrig en 1996 Toyota Carina E 1,8 SLI som har ca 205' på telleren.

Håper på noen svar, da jeg er ganske i ørska selv.'

Beklager en rotete post, da jeg egentlig er ganske så trett, men håper dere skjønner hva jeg vil frem til.

Hilsen'

Daniel...

Punkt 1 og 2 får meg til å tro at det kan være luft i kjølesystemet.

Sammen med punkt 3 gir det meg en aldri så liten mistanke om at

topppakningen lekker.

Har du hatt tennpluggene ute for å sjekke om det er gråhvitt belegg eller lignende på noen av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe spor i olje eller på peilepinne

Punkt 1 og 2 får meg til å tro at det kan være luft i kjølesystemet.

Sammen med punkt 3 gir det meg en aldri så liten mistanke om at

topppakningen lekker.

Har du hatt tennpluggene ute for å sjekke om det er gråhvitt belegg eller lignende på noen av de?

Har ikke det, siden jeg ikke har utstyr til det.

Eneste jeg har i hus er komb. nøkler i div. str. og skiftnøkkel.

Er det noen andre måter å se det på enn å skru ut pluggene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekkasje i varmeapparatregisteret?dette sitter inni varmeapparatet inni dashbordet ditt.

Kjenner du lukt av frostvæske i bilen?

Ikke som vi kunne kjenne.. Var bare lukt av varm bil, og skal det da ikke ligge igjen vann på gulvet?

Siden jeg sa ved verkstedet at jeg hadde misstanke om frostvæske lekkasje, så tar vel de og går igjennom kjølereg. eller må man be spes. om dette?

EDIT:

Skal nedover til Biltema Hamar i morgen (mandag) å kjøpe komp.tester og pluggpiper, så da får jeg i allefall visst om det er topppakninga.

Er det farligt å kjøre med def. topppakning om det er det som skulle være feilen? Og hvilken pris snakker vi om for å skifte den på en Toyota motor (7A-FE).

Er vel samme pris uansett motor, men tar den med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er pluggene tatt opp og studert.

De var lysbrune/brune med spor av hvit/grå farge.

Tok å sjekka oppi radiatoren, og fikk ett aller så lite sjokk

dsc000952am.th.jpg

Godt mulig dette har vært der før.. Må fylle frostvæske både i radiator og resv. tank.

Hvis det ikke er topppakninga, hva kan gjøre at en bil bruker ca 1 liter frosvæske på ca 20 mil? Må være ei jævla lekkasje. Skal ha den på NAF drittest om ca en måned, så får se om de finner noe.

EDIT:.

Tok en ny test i dag, og resultatet var mye mer stabilt, men fremdeles er jeg ikke helt overbevist.

Her er resultatet (ca) jeg fikk

Alle tall i kg/cm²

Syl 1: 11,3

Syl 2: 11,4

Syl 3: ca 10

Syl 4: 10,6

Originalt kompresjonsforhold er 9,5:1.. Fikk dette bekreftet av Toyota Forhandler i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider