Gå til innhold

Lappen på liten lastebil, klasse c1?

Ranger emnet

Boosti

Anbefalte innlegg

Det du sier der stemmer ikke helt!

For å kunne kjøre C og CE må du ha gått transportfag på videregående, og gå et 10 ukerskurs for å få lappen på C og CE for å kunne kjøre. Du må i tillegg til dette ha en lærlingplass og få kompetansebevis for å kunne kjøre. Lappen din er ikke gyldig uten dette kompetansebeviset.

Korrekt meg og jeg tar feil, men jeg tror du også må ha kran og truck for å kunne få dette!

Detta er helt Feil

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøre vogntog lovlig som 18-åring. Man kan dog ikke kjøre under kjøre- og hvilebestemmelsene i forbindelse med næring før man er 21, men det finnes unntak for dette. Dette gjelder CE og C. Unntak på dette kan være å kjøre tankbil med melk - dette er lovlig å kjøre som 18-åring i næring. Det finnes flere varianter, men jeg kommer bare på dette eksempelet. Ser og før meg at man også kan kjøre bergningsbil utenfor disse bestemmelsene. Dyrebil kan også kjøres uten disse bestemmelsene.

Ved å ha gått transportfag VGS kan man kjøre under kjøre- og hvilebestemmelsene før fylte 21.

Kan kjøre lett lastebil C1 under kjøre- og hvilebestemmelser som 18 åring.

Stemmer ikke dette?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare tull å kjøre opp til trillebår vettu.... vent å kjør opp te skikkelig lastebil heller... :-)

Litt utenfor diskusjonen.. Hvorfor skal man på død og liv ha 20 tonnere når f.eks en 7,5 tonner gjør samme nytte? Jeg har undersøkt dette med en skapbil på over 15 tonn og en skapbil på 7,5 tonn. Hvis man omtrent gjør samme jobb vil det være BEDRE fortjeneste på en 7,5 tonner og ikke en 15 tonner.. Hvorfor?.. Jo, fordi en større bil er dyrere å vedlikeholde, dekkene er dobbelt så dyre og den bruker enda mer suppe enn en mindre en.. (dyrere i innkjøp også).. Timesprisene er som oftes litt høyere, men ikke store nok til å tjene bedre på de enn en mindre lastebil. Og jeg går utifra at man kjøper det man tjener mest på - ikke hva naboen og naboen der igjen syns...:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er helt Feil

utrolig flott av deg å skrive "Dette er feil" og ikke fortelle hva som er feil eller hva reglene er..

du har ikke lov å kjøre lastebil når du er under 20 med mindre du har dispensasjon. og det får du ikke bare uten videre som 18 åring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flott av deg å skrive "Dette er feil" og ikke fortelle hva som er feil eller hva reglene er..

du har ikke lov å kjøre lastebil når du er under 20 med mindre du har dispensasjon. og det får du ikke bare uten videre som 18 åring..

Feil feil feil... Kan kjøre, men ikke under kjøre og hviletider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil feil feil... Kan kjøre, men ikke under kjøre og hviletider...

OK hvis du sier det så....

http://tsh.toi.no/index.html?22743

SITAT:

Beskrivelse av tiltaket

For tiden gjelder følgende aldersgrenser for førerkort eller førerbevis i Norge med hensyn til:

1 Når man kan begynne med øvingskjøring

2 Når man tidligst kan erverve ordinært førerkort første gang

3 Når man senest kan erverve ordinært førerkort første gang

Førerkortklasse

Øvingskjøring tillatt fra

Førerkort første gang fra fylte

Førerkort første gang innen fylte

Moped (førerbevis)

15 år

16 år

Ingen grense

A Lett motorsykkel

15 år

16 år

Ingen grense

A Tung motorsykkel

17 år

18 år

Ingen grense

T Traktor

15 år

16 år

Ingen grense

B Lett bil uten tilhenger

16 år

18 år

71 år

BE Tilhenger til lett bil

17 år

18 år

71 år

C/CE Lastebil/vogntog

17 år

18 år /21 år (1)

60 år

D/DE Buss

20 år

21 år

60 år/65 år (2)

(1) Førerkort kan tildeles ved fylte 18 år til søkere som (a) har førerkort i klasse B og (b) kan dokumentere at yrkesopplæring ved videregående er fullført i 1994 eller senere i samsvar med Rådsdirektiv Rdir 76/914/EØF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg fikk lappen når jeg var 19 da.. Og var i transport når jeg var 20. UTEN å ha fått dispensasjon, og gikk allmenn, så ikke transportlinja heller gitt..

Men men... Hvis du sier at man ikke får lappen før man er 21 uten dette, og at man i tilfelle må ha gått transportlinja så..

Mvh

Rune som ble født 09/12-84

og fikk C sertifikat 22/4-04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor diskusjonen.. Hvorfor skal man på død og liv ha 20 tonnere når f.eks en 7,5 tonner gjør samme nytte? Jeg har undersøkt dette med en skapbil på over 15 tonn og en skapbil på 7,5 tonn. Hvis man omtrent gjør samme jobb vil det være BEDRE fortjeneste på en 7,5 tonner og ikke en 15 tonner.. Hvorfor?.. Jo, fordi en større bil er dyrere å vedlikeholde, dekkene er dobbelt så dyre og den bruker enda mer suppe enn en mindre en.. (dyrere i innkjøp også).. Timesprisene er som oftes litt høyere, men ikke store nok til å tjene bedre på de enn en mindre lastebil. Og jeg går utifra at man kjøper det man tjener mest på - ikke hva naboen og naboen der igjen syns...:rolleyes:

absolutt sant.

det jeg sa, sa jeg fordi jeg mener det kan være kjekt å ha mulighet til å kjøre storbil også..... så slipper man å ta opp alt på nytt om det skulle bli tema noen gang....

vet jo aldri... kanskje gutten kan ende opp til å bli en liten trucker rekrutt....

bransjen trenger alltid sjafører vettu..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er vi enige thxman. Det er absolutt greit å ta lappen for storbil når man først er igang. Uansett. Man MÅ ikke ta Service og Samferdsel på videregående skole. Nevøen min gikk Bygg- og Anleggsteknikk men fullførte det ikke helt grunnet uhell. Han fikk C sertfrikat når han var 19 år og begynte å kjøre for meg etter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider