Gå til innhold

v70 tdi. go bil?

Ranger emnet

Finpå'n

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en '98 V70 2,5 TDI, orig 140HK/290NM. Har hatt den i drøye tre år nå, og den har gått 218' km. Må si jeg er veldig fornøyd med bilen. Bilen er lett trimma, og jeg har satt inn K&N filter. Forbruket ligger fra 0,5 til 0,8, alt avhengig av last/henger og høyrebein. Snittet i vinter har vært ca 0,65 på blandet kjøring. Oljeforbruket er lik null.. Av slitedeler har jeg bytta opphengskuler foran(komplett med bærebruer på TDI) Fjærbenslager foran, og hjullager forran. Har også bytta hele bæringa til forstillinga, men dette var pga et ublidt møte med en elg... Ellers har jeg bare utført normale servicer som oljebytte og reg.reim bytte. Skifta også olje på automatkasse ved ca 160' km. Jeg synes den la inn høygiret litt "hardt". Undersøkte litt tundt dette, Volvo sa at det ikke var nødvendig, men bytta likevel. Giringa ble mykere etter dette, så noen tok feil!! Kassa har også program for vinter og sport i tillegg til økonomi/normal. Har aldri brukt annet enn normalen, bortsett i fra vinterprogrammet for igangkjøring i bakker. Funker fint det sammen med antispinn. TDI utgavene har som regel en god del utstyr og. Har allerede nevnt antispinn. Har også helskinn, varmeseter for. og bak, el vinduer, el. justering av speil m. varme, aut. klima, aut. nivåregulering...osv... Jeg holdt forresten følge i aksellerasjon med nye XC70TDI. Hastigheten da aksen startet var ca 70km/t. Hadde ikke helt venta det, men jeg holdt følge uten problemer!!! Får tru at du får noe ut av dette. Skulle du lure på noe er det bare å ta kontakt.

Live Your Dreams

http://www.kesagen.no

'98 V70 2,5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du, og takk, her var det mye nyttig informasjo. jeg har hørt litt rundt, og veldig mange er fornøyd med denne bilen kontra andre tdi'er i samme priseklasse, f.eks audi a4 1,9tdi. og med så lite diesel forbruk er det nesten morro å fylle, hehe.. men hvor dyr er forsikring, non som vet?

Nmk Aremark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær VELDIG nøye med skifte av reimer. Og når man skifter reg reima så skifter man vannpumpa også. Har vært mye krøll der, med det resultatet at reima ryker. Og da flyr tusenlappene. Standard da er at kamakselen blir delt i 4 biter og at kamoverfallene knekker. Er du litt uheldig raser hele motoren.

Forøvrig er oljelekkasjer et problem og endel krøll med glødinga har jeg vært borti.

Kan du leve med en motor som høres ut som et steinknuseri og at du må være veldig nøye med servicer får du en grei bil som bruker lite drivstoff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Som det nevnes så bytta jeg også vannpumpa da jeg bytta reg. reimer.(kommer stadig på noe, hehe) Det viste seg ikke å være nødvendig, men en billig forsikring når man først har det oppe. Jeg har ikke plunder med hverken gløding eller oljelekkasje. Byttet glødeplugger og batteri like etter at jeg kjøpte bilen(tre år siden) Startet uten plunder i dag tidlig ved -20 grader!! Jeg ble idiotforklart fra lokal volvoforhandler at jeg ikke måtte kjøpe uoriginale glødeplugger, men gjorde det likevel... Jeg måtte jo teste sannheten til forhandleren og det viste seg at de "uoriginale" var eksakt like de volvo hadde. Forskjellen var at volvo skulle ha 398,- stk men jeg betalte 180 stk. på Mekonomen. Forøvrig også det samme jeg gav på Audi, da jeg hadde en A6 med samme motor tidligere. Det at motoren kan høres ut som et steinknuseri veit jeg ikke helt.... men, det kan i blant høres en litt stygg "kakking". det som lager lyden er en pinne/stag som driver vakuumpumpa til bremsekraftforterkeren. Pinnen drives av kamakslingen. Om du hører lyden, så pump et par ganger på bremsepedalen, og du vil merke at lyden avtar eller blit borte. Av forsikring, så betaler jeg ca 6000 kroner for full kasko, men det vil variere noe avhengig av bonus og selskap. Foreslår at du tar et par telefoner og forspør.

Live Your Dreams

http://www.kesagen.no

'98 V70 2,5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider