Gå til innhold

Voksenopplæring i militæret - Mekaniske kurs

Ranger emnet

Alexxx

Anbefalte innlegg

Er nå i militæret og forbereder meg på å være her ut året. Når jeg tjenestegjør blir jeg tilbudt voksenopplæring, der jeg kan bli sponset opp til 20 000kr for et kurs jeg vil ta. Dette gjelder da alle som er inne til førstegangstjeneste. Planen var å ta et sveisekurs, men tenkte også om det er muligheter for kurs for f.eks motoroverhaling. Finnes det i det hele tatt slikt? Eller noe liknende. Er foreløpig i Stavanger, men vet ikke hvor jeg havner etter rekrutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveisekurs har de på voksenopplæringen, i hvertfall her i nord og er helt gratis for de som er inne til førstegangstjeneste. Det meste av kurs du kan ta på voksenopplæringen er gratis bortsett fra førerkort klasse C og D.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo-området tilbys det sveisekurs, førerkort for minibuss og lastebil samt truckførerutdanning mm. Det er voksenopplæringen rundt omkring som tilbyr dette. Voksenopplæringen er underlagt Forsvarets skolesenter (FSS).

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var inne så var det flere som fikk kurs for over 100,000 i løpet av et år.

Lastebil med henger, busslappen, ADR, kran, truck, vekterkurs osv.

Lønner seg og ta sånne kurs i forsvaret, sparer en haug med penger, og så slipper du sitte foran tv kassa på kveldstid.

2002 Vw Passat 1.9 TDi Highline

1989 Audi 90 2.2 20V Turbo Quattro

1967 Vw Boble 1303 S

(x)1997 Vw Passat 1.8 Turbo

(x)1990 Audi 90 2.3 ABT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig å ta A-lappen i militæret?

Skal prøve å ikke komme i militæret, men hvis jeg må så hadde det vært digg å ta mc lappen. :)

Skal være mulig å bli bilmekaniker, har jeg hørt, men da må du vel gå lengre enn et år i militæret.

Gå til en vgs skole og spør rådgiveren om utdannelser i militæret, der står også forskjellige kurs du kan ta, tok et sånn hefte for et år siden. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesfag i videregående skole

Her finner du en liste over yrkesrettede fag, som arrangeres av VO.

Yrkesretta fag

Tilbudet innenfor yrkesretta fag vil variere mye i de ulike leire da Voksenopplæringens tilbud baserer seg på interessen og behovet hos de vernepliktige. I leire med mange soldater og lærlinger vil tilbudet være bedre enn i små leire.

Under finner du ei liste over kurs som blir arrangert i Voksenopplæringen i Forsvaret, men du må ta kontakt med din leir for å finne ut hvilke som går akkurat der.

Masseforflytningsmaskiner – teori og praksis

Laftekurs

Sprengningskurs kl. C

Stikking og nivellering

ADK1 - sertifikat

Fritidsbåtskippersertifikatet (D5L)

Badevakt 1og 2

Treningslederkurs - A-kurs

Vekterkurs

Ordensvaktkurs

Opplæring av bar og restaurantansatte

Servitørkurs

Salg og presentasjonsteknikk

Salg og kundebehandling

Trafikalt grunnkurs

Minibuss (Kl. D1)

Førerkort Buss (Kl. D)

Førerkort lastebil (klasse C1 og C)

Førerkort vogntog (klasse CE)

Truckførerkurs

Stortruckfører kurs

Lastebil / traverskran m/stropping

Sveisekurs

Varme arbeider

Hydraulikk 1og 2

Styring og reguleringsteknikk PLS

Fagprøve Ambulansefaget

Fagprøve Transportfagfag

Skogskurs modul 1, 2 og 3

Skogskurs - dokumentert opplæring

Sikkerhetskurs offshore (IMO og OLF)

Grunnleggende sikkerhetskurs for fiskere

Jobbsøkerkurs/karriereplanlegging

Næringsetablering

Gründerskole

Prosjektlederskolen

Aksjeskolen 1 og 2

Andre kurs

Lese- og skrivekurs (dysleksi)

Kurs i matematikkvansker (dyskalkuli)

Ledelse og situasjonsbestemt ledelse

Paktisk arbeidsledelse

Privat økonomistyring

Grunnkurs i sivil luftfart

Båtførerprøven

VHF-kurs

Filmredigering

Jegerprøven

http://www.mil.no/felles/vo/start/utdanning/article.jhtml?articleID=131088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kurset ikke finnes på leieren, vil interessen bli luftet og om mange nok er interisert kan det hendee det blir ett kurs..

Når det gjelder førerkort kommer det helt ann på hvilken leir du er/kommer på.

OM det ikke finnes kurs på det, så kan du ta fører kortet utenfor miltæret/VO og få igjen de pengene VO sponser deg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipend

Vil du ta et kurs eller en utdanning som passer akkurat deg, men som VO i din leir ikke tilbyr? Da er VOs stipendordning noe for deg!

Stipend til vernepliktige og militære lærlinger

Du har mulighet til å få refundert 50 – 80% av utdanningskostnadene, maksimalt kr. 20 000,-

Stipend til avdelings- og kontraktsbefal

Du har mulighet til å få refundert 50% av utdanningskostnadene, maksimalt kr. 20 000,-

Stipend til grenaderer og matroser

Du har mulighet til å få refundert 100% av utdanningskostnadene, maksimalt kr. 20 000,- pr. kalenderår.

Slik får du utbetalt stipend:

Før du starter må du søke VO om stipendmidler. Skjema får du på VO-kontoret, eller ved å klikke her.

Svar på søknaden (forhåndstilsagn) får du etter noen dager.

Gjennomfør utdanningen samtidig som du tar vare på alle kvitteringer som angår kurset/utdanningen.

Dokumentere fullføring (kursbevis, vitnemål, el likn.) og utgifter overfor VO.

Du får deretter refundert dine utgifter i h.h. til forhåndstilsagnet (pkt 2).

Utdanningen som du søker stipend til må være yrkesrelevant og/eller kompetansegivende for deg. Det betyr at VO ikke dekker utgifter til hobbyrelaterte kurs. Enkelte ganger kan det være nødvendig å legge fram dokumentasjon fra f.eks en kommende arbeidsgiver som viser ditt behov for utdanningen du søker stipend til, men vanligvis er det nok med din egen begrunnelse.

Utdanningen du søker stipend til må være fullført før du slutter i Forsvaret.

Noen eksempler på utgifter du kan få refundert:

semester- og eksamensavgifter

kursavgifter

reise til forelesning og/eller eksamen

pensumlitteratur

http://www.mil.no/felles/vo/start/stipend/

Lenke til kommentar
Del på andre sider