Gå til innhold

Noen tips til en Audi A3

Ranger emnet

AR_A3

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har akkurat blitt den stolte eier av en Audi A3 2000 mod.. 5-dørs.. 1,6 og er meget fornøyd med den.

Har riktignok et par ting jeg vil forandre på og det første jeg skal forandre på er stereon. Det som står der nå er en helt ok spiller, men den er kun koblet til de stanard fabrikkmonterte høytalerne som står i fremdørene. Det vil vel si 2 diskanthøytalere og 2 bass høytalere. Dette kan som dere skjønner bli litt i tammeste laget. :)

Jeg vil i første omgang kjøpe en forsterker og montere høytalere i bakdørene. Vet dere hva slags dimensjon på høytalerne jeg må ha? ER det 6,5"? Og trenger jeg noen ekstra monterings-ramme av noe slag for å få de til å passe eller skal det bare være å skru de rett på plass? Er der strukket orginale høytalerkabler eller er det noe jeg må gjøre selv?

Neste problem er forsterken. Hvor monterer jeg best denne? Noen erfaringer?

Regner med alle ledninger og slikt går i kabelgater... er det problematisk å strekke nye høytalerledninger langs disse? Er disse kabelgatene lette å finne og komme til?

ja.. en ting til dere.. har dere noen anbefalinger på høytalere jeg kan kjøpe.. noen som gir litt bass, men samtidig har ok lyd. Stiller ikke de helt store kravene og har ikke tenkt å bruke så alt for mye penger på det :)

Takker for alle svar :thanks

-Audi A4 1,9 TDI AVANT -08 (om 10 uker)

-Audi A3 1,6 (straks solgt)

-(Skr)Opel Omega 16v 2.0l stv. -99 (solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme høytalere på 5-dørs som på tre dør så er det 5" og 6,5" bak.

Siden det så vidt jeg har sett ikke lages 5" høytalere, må du kjøpe 5.25" pluss adapter. Denne koster 160kr. Det ligger forsåvidt orginale høytalerkabler der, men disse er veldig spinkle, hadde heller tatt på meg litt mere trøbbel og strukket nye.

Selv har jeg et RockFord Fosgate Power frontsett i fordørene mine. Er utrolig overraska over hvor godt de bittesmå høytalerne faktisk spiller!

1997 Audi A3 1.8 Ambition

VACN - Østfold Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer, men er akkurat nå i nordsjøen på supplybåt så det blir litt vanskelig. Og dessuten har dama akkurat fått lappen og driver og cruiser rundt i bilen min hjemme, så jeg får nå bare håpe at det er noe igjen å ta bilde av til jeg kommer hjem :D

Men dere som har forsterker.. hvor har dere plassert denne? I bagasjerommet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer, men er akkurat nå i nordsjøen på supplybåt så det blir litt vanskelig. Og dessuten har dama akkurat fått lappen og driver og cruiser rundt i bilen min hjemme, så jeg får nå bare håpe at det er noe igjen å ta bilde av til jeg kommer hjem :D

Men dere som har forsterker.. hvor har dere plassert denne? I bagasjerommet eller?

Jeg er forsterkeren min i bagasjerommet iallefall. Inni et hjørne.

Like this: Og ja, det er jallaforsterker.... :biker:

bdfe7041.jpg

Haha... Leste først dette: Bilen kommer, men er akkurat nå i nordsjøen.

Ble litt bekymra der ja.

1997 Audi A3 1.8 Ambition

VACN - Østfold Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha følgende komponenter i bilstereoen min:

sub: http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1628

forsterker: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316987

høytalere i fremdørene: http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=271

høytalere i bakdørene: http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=288270

Forsterken er en 4-kanals forsterker... tenkte å koble fronthøytalerne til utgang 1 og 2 og så brokoble sub'en på utgang 3 og 4. Høytaleren i bakdøren er bare noe billig-greier så de kobler jeg rett og slett i forsterken på spilleren.

Høytalerene fremme er jo et komponentsystem.... noen som har noe idee om hvordan diskanthøytalerne vil passe inn i frontdørene der hvor diskanten sitter nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterken er en 4-kanals forsterker... tenkte å koble fronthøytalerne til utgang 1 og 2 og så brokoble sub'en på utgang 3 og 4. Høytaleren i bakdøren er bare noe billig-greier så de kobler jeg rett og slett i forsterken på spilleren.

Høytalerene fremme er jo et komponentsystem.... noen som har noe idee om hvordan diskanthøytalerne vil passe inn i frontdørene der hvor diskanten sitter nå?

En ting du kan gjøre er jo å legge inn et spørsmål i bilstereo tråden her på forumet. Der er det mange som kan en del.

Men jeg tror ikke jeg ville anbefalt konbinasjonen med en par dritthøyttalere bak som er koblet til cd-spilleren og noen bedre foran i forsterkeren. Nå har ikke jeg så veldig peiling på dette, men jeg tror ikke det kommer til å spille så bra. Lykke til...

- Audi A3 1.8T 98' -

Prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil:)

Jeg holder på å bygge anlegg i A3'n nå.. Sliter litt selv med plassering av forsterker og kondensator da jeg skal ha bagasjerommet så "clean" som over hodet mulig (Ikke så mye som en kabel skal vise).. Satser på å være ferdig i løpet av uken..

Rekner med at jeg må lage til noe under hattehyllen eller eventuelt i de sidelommene visst der er plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkere:

a3amps.jpg

(Bak trekket under venstre rute bak)

Slik har jeg lyst til å ha det i min... ^^

Blir det ikke jævlig varmt inni der for forsterkeren da hvis dette blir ett tett rom? Eller misforstod jeg deg nå ut i fra bildet?

Oslo & Larkollen

Audi A3 1.8TQ RS

Nissan KingCab 2.5TD (vinterbil)

| X Toyota HiLux 2.5D Pickup | X Subaru Pickup | X BMW 316 i | X Ford Fiesta 1.1 |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis du har ei stor dame i baksetet og blir påkjørt bakfra da... Stakkars dama blir spidda av skruene på den andre siden! :P

Ingen damer, hverken store eller små, vil sitte på med meg. Har så liten plass i baksetet =)

Audi A3 1,9Tdi

Audi 80 2,0E 1993 115hp (solgt)

Audi 80 2,0 1992 90hp (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke jævlig varmt inni der for forsterkeren da hvis dette blir ett tett rom? Eller misforstod jeg deg nå ut i fra bildet?

Det er faktisk temmelig god plass bak der, og meget luftig.

Men, risikoen for at det blir varmt er der.

Det kan du jo løse ved å plassere noen 12V vifter lenger bak som blåser luften ut i bakenden (og inn litt lenger fremme).

Fyren som har tatt bildene jeg viser over har installert systemer på denne måten i over 20 A3'er, og har ikke hatt noen problemer med det.

Blir nok den måten der jeg gjør det på.

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider