Gå til innhold

ALDL/OBD1 software

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har noe erfaring med diverse diagnostic software som fungerer greit? Jeg har prøvd Winaldl, som fungerer. Problemet er bare at ikke alt er like godt forklart der.

 

Jeg har en 89 Camaro med 2.8 l V6 MPFI, og det er ikke mange programmer jeg har sett som støtter denne. Et gammelt program som heter Diacom ser ut til å være det jeg trenger, men jeg finner ingen steder dette kan lastes ned gratis? Det er jo fra steinalderen men koster allikevel mange 100 dollar.

 

Når jeg plugger i kabelen i bilen (uavhengig av tilkobling til PC) går tomgangen opp til ca. 1000rpm. Er dette normalt? I og med at jeg skal feilsøke tomgangen er jo dette litt ugunstig. Kjøpte kabelen for $20 på ebay, kan jo ha noe med det å gjøre :p

 

Takk på forhånd for tips dere måtte ha!

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, men også lett å ordne:

 

Det høres ut som den går inn i "Field Service" eller "Diagnostic" modus, da er det en motstand på 10K ohm, eller 3,9K ohm, husker ikke helt, som er koblet mellom pinnene A og B i diagnosestikket. Hvis det er plass, sett en bryter på denne, eller klipp/lodd den ut for nå, evt bare ene enden så den fortsatt er i pluggen. Min ALDL kabel (Fra Andrew Mattei var det vel?) gjør ikke det der når den plugges inn.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke det på stående fot, men det er nok beskrevet under noen feilsøkingsrutiner i verkstedhåndboka fra GM. Jeg bruker det aldri hvertfall.

 

Det er tre moduser den kan puttes i; jorde A og B, 10K ohm, og 3.9K ohm. Detaljene må du nesten lese om på nett, er et par år siden jeg pusla med de greiene der sist.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt TPS`n?

Er nok den eller IAC`n som lager styr hvis du har problemer med tomgangen.

Har brukt Winaldl til OBD1 og synest det funka greit.

Ellers har du jo TTS Datamaster+++ Du finner linker her:

http://www.aldlcable.com/

Jeg loddet meg eget interface selv.

Her ser du mer om de forskjellige motstandene og modus de gir:

 

interface.gif

 

The ECM produces the data signal at either a 12 Volt or 5 volt level that must be inverted and converted to RS232. One simple scheme is to feed the ALDL data into a single transistor level converter that inverts the data to produce a pseudo RS232 level (varies between 12 Volts and 0). This is connected to the receive data line of a serial port to be processed by the PC's UART.

 

R3

When you build the cable first try without the R3 resistor. That works for most vehicles. Some vehicles need a 10k resistor to start transmitting data but the resistor will change the ECM's mode. It will have a high idle and spark knock retard will be disabled. That is the reson why you should not use the R3 resistor if it works without it.

 

R4

With this resistor installed the interface will NOT work with fuel injected vehicles. This resisror should ONLY be used with some carbed vehicles that does not work with the standard interface. If you need this resistor then you probably have to use the 4800 baud setting in the configuration too.

 

Men dette har du vel sett før?

 

Lykke til.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for info.

 

Jeg sjekket motstand over IAC-terminalene, og de så ut til å stemme i forhold til verkstedhåndboka. Antok derfor at denne var i orden. Men seff, koster jo ikke skjorta å prøve en annen.

 

Jeg har prøvd å lese meg til hva som er normale verdier osv, men blir ikke særlig klok.

 

Hva bør jeg kikke på? Det er jo Block Learn og flere begreper der jeg kjenner lite til som tidligere forgasser-slave.

 

Symptomene er disse: Med orginal PROM hender det motor stopper på tomgang, spes. ved hard bermesing til stillestående.

 

Ved pådrag, gjerne helt stabil fot, hender det at motor pulserer litt(kanskje bare slark i drivverk?)

 

Med ny brukt PROM (Fra en annen 2.8, men ikke samme PROM ID), samt en Trim-PROM jeg hadde liggende, går motor merkbart bedre, men fremdeles ikke perfekt. Stopper ikke på tomgang(antakelig beregnet for automat, ergo høyere tomgang)

 

Har prøvd å bytte ECM, dette hadde ikke noe å si.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen feilkoder?

Har du vanligvis normalt tomgangsturtall eller jager den?

Har du sjekket Plugger, Rotor, Fordelerlokk og pluggledninger?

Bilen er lettstartet?

Har du prøvd å trille bortover med clutchen inne og så bremse hardt?

(For å bekrefte/utelukke det har noen sammenheng)

Skjer det bare i Closed loop eller også i open loop?

 

Sensor data er vel det du vil se på etter en prøvetur.

 

http://www.customefis.com/winaldl.html

 

Andre som har problemer: http://www.s10forum.com/forum/showthread.php?t=240531

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår