Gå til innhold

sp ang. watt=volt

Ranger emnet


stein t

Anbefalte innlegg

hmm. ja kansje litt hehe

 

når man har en forsterker oppgitt feks 450w rms i 11v.. får du ikke mere effekt ved 14 volt??

 

er jeg på jorde nå eller :-P

 

Hvilken forsterker er oppgidd ved 11V?

 

Mest sannsynlig vil den yte mer ved 14,4V enn 11V, viss den ikke har regulert strømforsyning som f.eks noen Pioneer og JL Audio har, de leverer like mye effekt fra 10,5-15V mener jeg.

 

Men viss vi sier at en forsterker kan trekke maks 100A. Og nå regner jeg tapsfritt her så det er sagt.

 

Da vil den kunne levere 1440W ved 14,4V, 1200W ved 12V og 1100W ved 11V. Ergo er det viktig å holde spenning så høy som mulig.

 

Spenningsfall får du av flere grunner. Ved høye strømtrekk kan det hende at dynamo og batterier ikke klarer å levere nok strøm, og da vil spenningen falle. Du har også spenningsfall i alle kabler som blir større viss strømmen blir større ved f.eks. et basslag. R (motstand i kabel) X I (strøm) = U (spenningsfall i kabel)

 

Ble det noe klarere nå?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gjest SieRRa-rollercam

Dette spørsmålet er sikkert teit, men har ikke utgangseffekten en del med hvor mye volt spilleren leverer i fra seg ??

 

Så f,eks1000w på 11volt er reelt med 4,5volt utgang på spilleren

hva blir da watten på 11volt med en spiller som gir 3 volt på utgangen da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er sikkert teit, men har ikke utgangseffekten en del med hvor mye volt spilleren leverer i fra seg ??

 

Så f,eks1000w på 11volt er reelt med 4,5volt utgang på spilleren

hva blir da watten på 11volt med en spiller som gir 3 volt på utgangen da ??

 

Nej. Enkelt og greit :P Effekten ut fra forsterker er en sum av spenning på strøm-inngangen og strøm. Det fra spiller er på signalveien :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. ja kansje litt hehe

 

når man har en forsterker oppgitt feks 450w rms i 11v.. får du ikke mere effekt ved 14 volt??

 

er jeg på jorde nå eller :-P

 

det kommer an på. det finnes vel hovedsaklig 2 typer strømforsyninger til forsterkere. regulert, og uregulert.

forskjellen er at en regulert forsterker vil yte den samme effekten enten den får 11V eller 14V inn, mens en uregulert vil yte betydlig bedre med 14V inn enn med bare 11V inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på. det finnes vel hovedsaklig 2 typer strømforsyninger til forsterkere. regulert, og uregulert.

forskjellen er at en regulert forsterker vil yte den samme effekten enten den får 11V eller 14V inn, mens en uregulert vil yte betydlig bedre med 14V inn enn med bare 11V inn.

 

hvor mye da sånn ca?

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam
Nej. Enkelt og greit :P Effekten ut fra forsterker er en sum av spenning på strøm-inngangen og strøm. Det fra spiller er på signalveien :)

 

 

Hve gjør volumkontrollen med signalveien da ! Gir konstant 3,5 volt ????

 

Er litt uenig her ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hve gjør volumkontrollen med signalveien da ! Gir konstant 3,5 volt ????

 

Er litt uenig her ja!

 

*Svare høfflig tilbake*

 

En spiller gir ikke konstant spenning ut til signalkablene. Men dette må matches med gain på forsterker som er nevnt over her. Dette har ikke noe direkte sammenheng med det trådstarter lurer på.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam
Du har noe som heter GAIN på forsterkeren. Har du lavere volt på signalet inn øker du bare gain.

 

Skal jeg si deg dette slik som jeg har erfart det ,men for all del koriger meg dersom du er uenig !

 

En forsterker er oppgitt i 1000watt 12,4 volt med 3,5volt inngang ! med masser amp!

 

Hva skjer dersom gain/fult, 12,4 volt strøm med 120amp og med 10 volt inngang til forsterkeren !

 

Etter min erfaring og elektro bakgrund ,så vil du få en fullstendig overload på nærmere 2000watt !!

 

Hva mener du ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si deg dette slik som jeg har erfart det ,men for all del koriger meg dersom du er uenig !

 

En forsterker er oppgitt i 1000watt 12,4 volt med 3,5volt inngang ! med masser amp!

 

Hva skjer dersom gain/fult, 12,4 volt strøm med 120amp og med 10 volt inngang til forsterkeren !

 

Etter min erfaring og elektro bakgrund ,så vil du få en fullstendig overload på nærmere 2000watt !!

 

Hva mener du ??

 

Jeg mener at du kan ta knekken på forsterker og muligens tilkoblede elementer pga klipping. Og forsterkeren kan ikke levere mer enn 12,4V x 120A x tapsfaktor over tid uansett hva signal inn på den er. For da hadde den levert mer effekt enn den hadde tatt inn. Den som finner opp noe slikt blir nok milliardær :D

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår