Gå til innhold

Sjarmerende morgenstund med Passelaten

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg må nesten fortelle litt om min gode start på dagen..

Første morgenen i stavanger med snø iår og bilen ser ut deretter. Trøtt i trynet og lite lysten på å komme meg til jobb, så satt jeg igang med å koste snø av passelaten (95modell) med påfølgende skraping av ruter. Så begynner morroa. Å komme seg inn i bilen viser seg å bli en kamp for livet da alt av dører og dørhåndtak har fryst fast. Heldigvis så har jeg ikke låst bilen det siste halve året så døra kom opp med et skikkelig røsk. Bilen startet heldigvis, men jeg oppdaget fort at det bare var å finne frem isskarpa igjenn og gå over innsiden av frontruta. Jeg legger iveg, og merker fort at døra ikke vil lukke seg. Så det var bare å holde døra igjen halve vegen til jobb før den satt seg. Ikke nok med det, men så merker jeg at bilen har lite lyst til å bli driftsvarm. Fikk den ikke over 70 grader før jeg hadde kjørt nesten 2mil.

 

Så til dere, hva bør jeg gjøre med dører/dørhåndtak?

Termostat og vannpumpe ble byttet i sommer så jeg regner med at dette burde være iorden. Hva kan det skyldes at den er så vanskelig å få varm i dette kalde været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du opplever med døra er en "svakhet".. samme skjer av og til med min 99modell. En kompis med 97 modell har det problemet ofte.

 

Skrape is innantil har jeg opplevd masse.. det er HAT! Vet ikke hva som forårsaker dette.

 

EDIT: HAr fått noe tips angående dugg på ruta, kanskje dette løser problemet med riming/ising på innsiden: Ta en klut med litt bensin på, og "vaske" rutene innvendig med det.. Må da lufte bilen skikkelig etterpå da... Men skal vistnok funke godt.

 

 

Dette har jeg gjort for å hindre dørproblematikken:

1. Silikon rundt lister på dørkarmen (har det på bensinstasjon)

2. Låseolje/smøring inn i selve låsemekanismen samt nøkkelhullet.

 

Resultat: ikke noe problemer hittentil. Dørene går lett opp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Hadde samme problemet jeg og igår kveld. Uventa å få snø og minus grader nå gitt! Men stakk på shell å handla lås olje og silikon stift fra turtle på Shell. Åpne bilen som bare det imorges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang temp, legg en papp plate forran 60% av radiatoren, da får du tempen opp.

ang ising på ruten innvendig kan dette ofte skylles fuktighet innenfra.

 

ang låser, når sommeren kommer, skru ut låsen, legg den i white sprit, la den så tørke, legg inn låse olje, åpne-lukke låsen mange ganger så det smøres inn.

 

årenes møkk har lagt sine spor, så dette må rengjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkill med låsolje i låskasse og sylinder er tingen.

Dersom du ikke får lukket døra igjen så ha en hammer tilgjengelig. Slå rett på låskassa og alt spretter tilbake i rett posisjon.

Problemet med temperaturen kan være at du har brukt en sommertermostat istedenfor. De åpner tidligere enn vintertermostaten som gjør at det tar lengre tid å få skikkelig varme.

Løsning er papp som nevt tidligere evt bytte til vintertermostat. Silikon på gummilister er også et must.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighet inni bil ja :(.. Har en anelse på at det lekker litt inn i kupeen ifra fronten :(. Men har ikke finni noe enda. Men i dag var det NADA frost på innsiden iallefall. Drar jo inn endel snø og dritt for tiden :(. Liker ikke vintern, er litt gøy å leke seg da. Men Fremhjulstrekk setter en liten brems for morroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Fremhjulstrekk setter en liten brems for morroa.

 

Man må jo ikke ha bakhjulsdrift for og ha det morro da?!!! Håndbrekk er en fin oppfinnelse (bortsett fra at brekket alltid henger seg opp hver gang jeg ikke klarer og la være og dra i brekket :) ) ... Eller som alternativ kjør med et sommerhjul bak, har gjort det nå en uke - ufrivillig, men du verden så morsomt :D

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en 2000mod caddy med akkurat samma dør problemet..

Fikk høre att det var greasen i låsekassa som "spekte" når dette hender..kan det stemme?

Etter det jeg fikk høre, var trikset og plukke ut kassa, gjøre den ren og ha på ny grease som tåler minus grader..?

1997 Nissan 200sx s14a

2000 Volkswagen Caddy

 

fikk ikke plass til og ramse opp x-bilene:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår