Gå til innhold

B230FK rykker og napper. Feilkoder. Hva kan det være?

Ranger emnet


Volvo-Racer

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har akkurat fått bilen opp å gå. En 240 med B230FK motor.

Brukte B230F elnett LH 2.4. ( Har lodda inn formotstander og alt det :P )

Alt er orginalt. ladetrykk osv.

 

 

Har tatt meg noen prøvekjøringer. Når jeg ligger i 80km/t, så er det akkurat som om at han rykker og napper litt av og til. Å når 60 sona kommer å jeg bremser ned, så får jeg pottesmell.

Bilen bruker endel drivstoff.

 

Sjekket for feilkoder å da kom det opp:

På hull nr.2 som er sprute.

2-3-2 Lambdaregleringen fel

1-1-3 Insprutningsventil fel

 

 

På 6 tenning.

Bare 1-1-1 som tyder på at alt er bare vellstand :P

 

Jeg kikket litt neddi motorrummet da jeg hørte en vacumlekasje. Alle vacumslangene ble byttet.

 

Slettet feilkodene.

 

Tok samme turen igjen. Å samme rykkingen og pottesmelle skjedde.

Men ingen feilkoder når jeg kom hjem.

 

Så Hva kan jeg skjekke? Tydelig at lamdasonden er skrot?

Er det VELDIG viktig at det er 100% tett mellom lmm og turbo (kansje dumt spørsmål) vil den få høyt drivstoff forbruk og nappe å rykke da?

 

Tusen takk for alle innspill :)

 

Mvh

Håvard Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du bruker turbo bokser til LH2.4 elnettet ditt?

 

Ellers er det nok veldig viktig at du har det helt potte tett fra lmm til toppen din egentlig. Hvis ikke vil bilen oppføre seg særdeles teit! :)

 

Siden du spør om dette er "VELDIG viktig", har du tatt en liten humbug-løsning der eller?

 

Ja, tok en liten humbug en ja. så da skal jeg få gjort det ordentlig tett dær!

Ja jeg har bokser fra turbomotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har eksoslekkasje ett eller annet sted før lambda så vil du få feilkode..

Den med insprutventil vil vel si ei dyse tror jeg.. kan sjekke i boka etterpå.

 

ja, ok. Da skal jeg skru av downpipen å gjøre det helt tett dær.

Flott om du kunne ha sjekket i boka om det vil si dyse. :)

 

 

Skrudde ut en av pluggene ista. Å ja den får for fet blanding! pluggen var helt svart! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at jeg ikke kjører med orginal koil? kjører på en koil fra B21, siden det ikke er lik kontakt på den koilen som sto på fk orginalt.

 

Har bestillt meg universal kabel med en vanlig B21a "hann" og en fk "hunn" i hver ende.

 

 

Evt. Bensinpumpa som jukser? Har hovedpumpe fra B230e og matepumpe fra B230f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo måle med multimeter for å se om lamdan funker.

 

Har du orginal kontakt på lamda?

 

Vet om mange som har brukt kabelsko, og kortslutta skjærmakabeln.

 

Er orginal kontakt på elnette til bilen og på lamda. Men de som har hadt lamdaen før har skøytet ledningen. Men om lamda ikke funker. skal ikke bilen gi beskjed om at det er akkurat lamda som er gått i diagnoseboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår