Gå til innhold

Hjelp til koblingsskjema

Ranger emnet

PsychoPat

Anbefalte innlegg

Pluss til pluss, og minus til minus.

Sikringer skal vel gjerne plasseres: Nærme batteriet, Nærme kondensatoren.

Rekkefølgen bli da:

Batteri, sikring, kabel bak til bagasjerom, sikring, fordelingsblokk, kondensator, forsterker.

Kondensatoren bør altså monteres i umiddelbar nærhet av forsterkeren.

Jeg håper også at du legger jordingskabelen fra forsterkeren via kondensatoren?!

(Dette kan variere på enkelte merker/modeller.)

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Jeg vet at kondensator bør monteres så nærme forsterker som mulig. :) Det er altså ikke noe problem å montere sikringen før kondensatoren, selv om de to siste sikringene sikrer forsterkerne? Jeg tenkte kanskje kondensatoren kunne levere noen A-peaks som forsterkeren ikke burde ha?

Morel skrev:
Jeg håper også at du legger jordingskabelen fra forsterkeren via kondensatoren?!

(Dette kan variere på enkelte merker/modeller.)

Mvh

Pål

Ja, det er planen.. Jeg har ikke bruksanvisning til i alle fall to av kondensatorene.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PsychoPat skrev:
Oh...? Hva er poenget med kondensatoren da? Bare holde spenningen oppe? Jeg trodde den måtte takle å levere rimelig høye strømmer for å ha noen effekt...

En kondensator leverer jo høy strøm meget raskt, men ikke mer enn forsterkeren vil ha. Med andre ord kan ikke en kondensator eller et batteri levere for mye strøm. Forsterkeren prøver å trekk X antall ampere og da vil en optimal strømførsyning levere dette, en mindre optimal strømforsyning vil levere mindre, men ingen kan levere mer enn forsterkeren vil ha.

Sikringene i bilstereo er kun for kortsluttningssikring egentlig.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå begynner jeg å følge med på tankegangen din! :) Det som fortsatt skurrer hos meg, er at de sikringene jeg tenker på er forsterkernes "interne" sikringer.

De interne sikringene til en forsterker skal vel ryke om noe inni forsterkeren går til helvette? Om jeg da setter sikringene til forsterkerne før kondensatorene som anbefalt, ser jeg for meg at forsterkeren får en intern kortslutning, også ryker sikringen som står før kondensatoren. Det som har skjedd i mellomtiden er at kondensatoren (missforstå meg rett her) har "tømt" seg inni forsterkeren?

Skriver jeg så det er mulig å forstå poenget mitt?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe... Flotte greier! :) Da har jeg vel kommet frem til at jeg "visste" hva jeg drev med hele tiden... Dere har i alle fall fjernet den tvilen jeg hadde angående kobling, takk for det! :)

Da håper jeg andre kan få råd fra denne tråden i fremtiden. La oss bare håpe og be om at noen bruker søkemotoren!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider