Gå til innhold

Hvordan sladde med FWD mest kontrollert?

Ranger emnet


tassetasse

Anbefalte innlegg

Om man spinner med ett eller to hjul (diffsperre) spiller mindre rolle. Trekkraften blir den samme om friksjonen er lik på begge sider.
Du mener altså at en bil uten brems/sperre tar seg frem like godt som en uten??

Trekkraften blir nok lik ja, det hjelper imidlertid lite så lenge trekkraften brukes til å dra hjulene rundt, ikke til å dra bilen fremover.

Hvis friksjonen er lik på begge hjulene vil man med 100% sperre ha dobbelt så bra fremkommelighet rett fram, som det man ville hatt uten sperre.

Er ikke trekkraften som er tingen, det er at du får to dekk som griper i underlaget i stedet for ett. 1+1 er som kjent 2 for å ta det matematisk

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mondeo: Ikke bli sur, men jeg tror ikke det er meningsfylt å diskutere dette med deg. Dette er elementær fysikk og jeg mistenker at du ikke har hatt det på skolen.

 

Vitsen med en differensial er å tillate forskjellige (different) hjulhastighet.

 

Vitsen med en differensialsperre er å gi økt trekkraft når hjulene har forskjellig friksjon. For eksempel når man har ett hjul i lufta eller ett hjul på asfalt og ett hjul på is.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at hvis man begynner å spinne på ett hjul, (friksjonstap) så kan man bremse med venstrefoten, (tilfører friksjon på det hjulet som spinner) og diffen vil sende kraft til det hjulet som ikke spinner

 

Stemmer dette? Har ikke fått testet det. :) Virker ihvertfall logisk så lenge du ikke bremser for mye.

Funker det. Funker også å dra på brekket til det holder igjen det spinnende hjulet. Selv har jeg sjelden fått nytte av det da jeg alikevel står FOR godt fast i snøen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med en differensialsperre er å gi økt trekkraft når hjulene har forskjellig friksjon. For eksempel når man har ett hjul i lufta eller ett hjul på asfalt og ett hjul på is.

 

Men da er jo egentlig vi ganske enige.

Tror jeg...

 

sånn som jeg har forstått at en differensial fungerer i praksis. 0% sperre (som er vanlig på de fleste biler??)

 

Når du gir gass sender diffen ut lik mengde energi til hvert hjul.

Men, når ett hjul får tilsendt mer energi enn friksjonsmotstanden mellom bakken og gummien klarer å holde igjen.

Da blir all energien overført til nettopp dette hjulet, og du med mindre du går av gassen vil dette hjulet spinne mens det andre hjulet står i ro.

 

Hvis du kommer og påstår at dette er feil, så kan du komme hit så kan jeg illustrere det med grevlingen min.. ;)

 

Men det en diffsperre derimot gjør (25%) f.eks. er at den sender alltid min. 25% kraft til det hjulet med mest grep..

 

Dette er sånn jeg har forstått det, kan veldig gjerne være riv ruskende galt, men basically tror jeg at jeg har forstått det..

Og jeg snakker ikke om hvor mye energi som blir sendt ut til hvert hjul, men hvor mye energi som blir overført fra hjulene og ned i bakken.

 

Du får unnskylde mitt "basic language" men jeg har gått yrkesfag og kommer fra landet, der hadde vi ganske enkel naturfag og..

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir all energien overført til nettopp dette hjulet, og du med mindre du går av gassen vil dette hjulet spinne mens det andre hjulet står i ro.

 

Nei, det at hjulet står i ro betyr ikke at det ikke yter kraft fremover på bilen.

 

Tenk deg at du setter på brekket og prøver å kjøre i gang på asfaltdekke. Bilen vil stå i ro, og det samme vil dekkene. Men hjulene produserer en kraft.

 

Det blir på samme måten med hjulet som står i ro i eksempelet med differensial. Det lager nøyaktig samme kraften som det som spinner.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå klyping i sving. :) De grommeste diffene fungerer jo enkelt forklart motsatt av en vanlig differensial, ved å fordele kreftene stadig mer mot ytterhjulet etterhvert som bilen krenger/innerhjulet mister grep.
For å si det sånn. Jeg vet det, bare lurte litt på noen andre her

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det at hjulet står i ro betyr ikke at det ikke yter kraft fremover på bilen.

 

Jeg burde kanskje formulert meg litt bedre der ja. Det jeg mente med at hjulet står i "ro" er at diff'en sender all kraft til det andre hjulet så førstnevnte hjul står stille, da yter det 0 kraft fremover. Samtidig blir all kraft sendt til det andre hjulet, som på is (i dette tilfellet) vil spinne. Og all energi forsvinner som varmeenergi, lyd og sikkert flere former, men svært lite energi vil gå over til bevegelsesenergi og trekke bilen fremover.

 

Konklusjon: Alle(?) vet at den energien som blir produsert av motoren kan ikke bare forsvinne, det jeg vil frem til er at med en 2wd uten diffbrems vil svært lite energi finne veien ned i bakken som bevegelsesenergi og drive bilen fremover under ovennevnte føre.

 

Tenk deg at du setter på brekket og prøver å kjøre i gang på asfaltdekke. Bilen vil stå i ro, og det samme vil dekkene. Men hjulene produserer en kraft.

 

Stemmer det, hjulene produserer en kraft, men drivkraft fremover er lik 0.

Det er vel det vi diskuterer her?

 

Det blir på samme måten med hjulet som står i ro i eksempelet med differensial. Det lager nøyaktig samme kraften som det som spinner.

 

Feil, hvis diffen sender all kraft til ett hjul, så vil det ene hjulet videreføre alle 6000N, og det andre vil få tilnærmet 0N. (litt friksjons-, og varmetap i lager og stikkakslinger vil jeg tro.)

Eneste måten å få begge hjulene til å videreformidle nøyaktig like mye energi er 100% sperre.(?)

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og all energi forsvinner som varmeenergi, lyd og sikkert flere former, men svært lite energi vil gå over til bevegelsesenergi og trekke bilen fremover. Alle(?) vet at den energien som blir produsert av motoren kan ikke bare forsvinne, det jeg vil frem til er at med en 2wd uten diffbrems vil svært lite energi finne veien ned i bakken som bevegelsesenergi og drive bilen fremover under ovennevnte føre.

 

Når bilen står i ro går det ingen energi over til bevegelsesenergi. Det gjelder også når ett eller flere hjul spinner. Jeg er enig i at all effekten går til hjulet som spinner, men det er lite interessant fordi null effekt går til å drive bilen fremover.

 

Fordi effekten (til fremdrift) er null når man står i ro uansett om man har diffsperre, diffbrems eller åpen differensial, så er det mer interessant å så på kreftene.

 

Stemmer det, hjulene produserer en kraft, men drivkraft fremover er lik 0.

Det er vel det vi diskuterer her?

Resultantkraften (summen av kreftene) er 0. Drivkraften (som jeg kaller trekkraften) er kreftene fra drivhjulene. De er ikke null.

 

 

Feil, hvis diffen sender all kraft til ett hjul, så vil det ene hjulet videreføre alle 6000N, og det andre vil få tilnærmet 0N. (litt friksjons-, og varmetap i lager og stikkakslinger vil jeg tro.)

Beklager, men du er helt på jordet. Og selv om du fortsetter å gjenta deg selv, så blir det like feil.

En åpen differensial vil alltid fordele like stor kraft til begge drivhjul.

 

Dette også ulempen med en åpen differensial. Hjulet med godt grep vil tilføres like stor kraft som det med dårlig grep.

Eneste måten å få begge hjulene til å videreformidle nøyaktig like mye energi er 100% sperre.(?)

Nei. Hvis man har diffsperre eller diffbrems, kan hjulet med best grep tilføres mer kraft enn hjulet med dårligst grep. Dette i motsetning til åpen differensial, der hjulene alltid tilføres like mye kraft.

 

PS. Energi avhenger blant annet av rotasjonshastigheten, det er derfor lettere å regne med krefter. Svaret blir uansett det samme.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har snøen lagt seg, og jeg med FWD prøver å finne ut hvordan jeg kan ligge best mulig breit med kontrollen i behold. Har dere noen teknikker?

Og er det slik at man har mindre kontroll med en FWD når man ligger breit, enn man har med en RWD?

Forøvrig så funker ikke brekket mitt noe særlig.. Skal fikse det snart :)

 

så så, nå tar det litt av her......

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åpen differensial vil alltid fordele like stor kraft til begge drivhjul.

 

En åpen diff vil fordele kraften dit det er lettest. Og dersom ett hjul spinner og det andre står stille vil det spinnende hjule bli tilført all kraft. Hvis ikke ville jo det andre hjulet (som visstnok får tilført samme kraft som det spinnende hjulet) også gå rundt...

 

Det spinnende hjulet vil forøvrig gå dobbelt så fort som speedometeret viser, dersom det andre hjulet står stille.

 

*edit: buskmann, du skal få forklare en ting til meg.

 

Dersom jeg går ned i kjelleren min, plukker ned differensialen (åpen) jeg har på hylla og legger den på benken, og roterer inngående aksling samtidig som jeg holder fast én av de utgående så behøver jeg nesten ikke bruke kraft i det hele tatt for å holde den igjen. Den andre går derimot rundt. Skulle jeg ikke være nødt til å holde igjen med like stor kraft som det jeg snurrer inngående med? Siden diffen fordeler like stor kraft til begge hjul (akslinger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åpen diff vil fordele kraften dit det er lettest. Og dersom ett hjul spinner og det andre står stille vil det spinnende hjule bli tilført all kraft. Hvis ikke ville jo det andre hjulet (som visstnok får tilført samme kraft som det spinnende hjulet) også gå rundt...

Nei. Hvilefriksjonen er større enn glidefriksjonen. Tenk deg hvilefriksjon på 4000 N og glidefriksjon på 3000 N. Hjulet som står rolig må få tilført 4000 N, men får bare 3000 N pga at det andre hjulet spinner. Begge hjul får nemlig alltid samme kraft med åpen differensial.

 

Dersom jeg går ned i kjelleren min, plukker ned differensialen (åpen) jeg har på hylla og legger den på benken, og roterer inngående aksling samtidig som jeg holder fast én av de utgående så behøver jeg nesten ikke bruke kraft i det hele tatt for å holde den igjen. Den andre går derimot rundt. Skulle jeg ikke være nødt til å holde igjen med like stor kraft som det jeg snurrer inngående med? Siden diffen fordeler like stor kraft til begge hjul (akslinger)?

 

Nei, du kan holde igjen med halvparten av dreiemomentet du sender inn med inngående aksel. Den andre halvparten går til hjulet som spinner.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår