buskmann Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 hmm... leste den siste siden og syns det var mange som var på bærtur her? hva med å lese: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm Ja. Bilforumet.net er jo ikke akkurat en Mensa-klubb. Gutter fra landet med Volvo 240 er i flertall. Jeg gjengir derfor fra din link, så kanskje det sitter: The open differential always applies the same amount of torque to each wheel. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Nei, du kan holde igjen med halvparten av dreiemomentet du sender inn med inngående aksel. Den andre halvparten går til hjulet som spinner. Tenkt eksempel: Venstre hjul på blank is, høyre på asfalt. 6000N inn gjennom inngående aksling. Da skal det altså gå ca 3000N til hjulet på asfalt og ca 3000N til hjulet på is. Hvorfor blir bilen da stående på stedet hvil med ett spinnende hjul og ett hjul som ikke gjør en døyt? Hjulet på asfalten har jo ca 3000N til rådighet, er ikke det nok til å flytte bilen? Jeg mener det er fordi all kraften overføres til det hjulet som går rundt. "ishjulet" ender altså opp med ca 6000N. *edit: Remember that the open differential always applies the same torque to both wheels, and the maximum amount of torque is limited to the greatest amount that will not make the wheels slip. It doesn't take much torque to make a tire slip on ice. And when the wheel with good traction is only getting the very small amount of torque that can be applied to the wheel with less traction, your car isn't going to move very much. dette er vel det vesentlige i denne diskusjonen. Du får aldri mer kraft ned i bakken enn kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. Finito. Derfor kommer man bedre fram med diffbrems, da man får "overført" mer kraft til hjulet med feste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Venstre hjul på blank is, høyre på asfalt. 6000N inn gjennom inngående aksling. Da skal det altså gå ca 3000N til hjulet på asfalt og ca 3000N til hjulet på is. Hvorfor blir bilen da stående på stedet hvil med ett spinnende hjul og ett hjul som ikke gjør en døyt? Hjulet på asfalten har jo ca 3000N til rådighet, er ikke det nok til å flytte bilen? Vi må ha med et par forutsetninger til: F.eks. 4000 N hvilefriksjon på asfalt og 500 N glidefriksjon på is. Ishjulet: 500 N til fremdrift og 2500 N til å akselerere hjulet. Du vil fort få en hinsides fart på hjulet. Asfalthjulet: 3000 N til fremdrift. Ikke så vanskelig dette her? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pitchyou Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Ja. Bilforumet.net er jo ikke akkurat en Mensa-klubb. Gutter fra landet med Volvo 240 er i flertall. Jeg gjengir derfor fra din link, så kanskje det sitter: The open differential always applies the same amount of torque to each wheel. ja riktig det, men så leser du hva det står lengere ned: On ice: Now what happens if one of the drive wheels has good traction, and the other one is on ice? This is where the problem with open differentials comes in. Remember that the open differential always applies the same torque to both wheels, and the maximum amount of torque is limited to the greatest amount that will not make the wheels slip. It doesn't take much torque to make a tire slip on ice. And when the wheel with good traction is only getting the very small amount of torque that can be applied to the wheel with less traction, your car isn't going to move very much. Off Road: Another time open differentials might get you into trouble is when you are driving off-road. If you have a four-wheel drive truck, or an SUV, with an open differential on both the front and the back, you could get stuck. Now, remember -- as we mentioned on the previous page, the open differential always applies the same torque to both wheels. If one of the front tires and one of the back tires comes off the ground, they will just spin helplessly in the air, and you won't be able to move at all. Siter 2005 Mercedes c180K sport 1992 BMW 325 coupe 1990 Toyota mr2 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Du får aldri mer kraft ned i bakken enn kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. Finito. Derfor kommer man bedre fram med diffbrems, da man får "overført" mer kraft til hjulet med feste Du får to ganger kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. En gang til hjulet som spinner, og en gang til hjulet som står rolig. En åpen differensial fordeler alltid kraften med halvparten til hvert hjul. Diffbrems gjør at differensialen ikke lenger fordeler 50% til hvert drivhjul. En 25% diffbrems vil sende opptil 62,5 % av kraften til hjulet som ikke spinner. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 ja riktig det, men så leser du hva det står lengere ned: Er det noe der som ikke stemmer med det jeg skriver? Vær litt mer spesifik i så fall. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pitchyou Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Er det noe der som ikke stemmer med det jeg skriver? Vær litt mer spesifik i så fall. vet ikke kansje du er bedre en meg i engelsk? =P det hørse bare helt feilt ut at det hjulet som står i ro på asfalt, får mer moment/kraft fra diffen en det som spinner på isen? hvis jeg skjønte rett da Siter 2005 Mercedes c180K sport 1992 BMW 325 coupe 1990 Toyota mr2 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lekelars Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 OMG!!! dere tok ikke et hint heller..... helt på bærtur... så at en av dere ville bli moderator også, lykke til med det, kan jo heller lære deg å holde deg til topic først........ :hvaskjera ska ut å spinne nå, kommer ikke til å tenke ett sekund på hvilke hjul som har hvor mange N friksjon.... har diesel fwd, det driter jeg også i.. alle biler er morro! :thanks Siter Avensis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cordoba dude Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Topick (!) folkens!!! selv kjører eg grevling, og får den i fine sladder ved hjelp av litt brekk i ny og ne... hender den kommer av seg selv uten brekk og... letteste man gjør er vel å finne seg en parkeringsplass type stor, og leke der til man har en anelse om hva som funker med deg og din bil... til parkeringsplass leking må eg innrømme at 80 kr i rattkule er en verdifull innvistering...! om man skal gi gass, dra i brekket, eller bremse når man er ute av kontroll varierer seff fra situasjon til situasjon.. trykker du på bremsen, låser du mest sannsynlig alle 4, og bilen fortsetter i den retningen tyngdekraften trekker den... Siter Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene... http://www.bergen-gatebilklubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 trykker du på bremsen, låser du mest sannsynlig alle 4, og bilen fortsetter i den retningen tyngdekraften trekker den... Dersom du bruker venstre fot på bremsen kan du gi gass med høyre. Da har du sannsynligvis nok effekt til å overgå bremsene slik at bakhjulene låser mens forhjulene ikke gjør det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cordoba dude Skrevet Januar 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2007 Dersom du bruker venstre fot på bremsen kan du gi gass med høyre. Da har du sannsynligvis nok effekt til å overgå bremsene slik at bakhjulene låser mens forhjulene ikke gjør det Nå tenkte eg da på hvis du bremser, når du er ute av kontroll... ligger du sidelengs, og kommer ut av kontroll, trykker du gjerne på brems med høyre, i ren refleks.... da fortsetter bilen i den retning den har... men om du lar bremsen være, og heller trykker på gassen, evt tar inn clutch, så kan du klare å styre unna autovern, fjellvegg... hva det måtte være... Siter Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene... http://www.bergen-gatebilklubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cagivos Skrevet Januar 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2007 Jeg bruker å svinge venstre bremse med venstre beinet. så bråsvinger jeg høyre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Mai 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2007 Selv kjører jeg RWD , men har en kompis som kjører sykt bra med FWD. Han spøler så lite som mulig slik at fram dekkene får brukt mest mulig av grepet til svinging (og framdrift seff) Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2007 Gratulerer med dagens bump. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.