Gå til innhold

Maks forsvarlig RPM på mellomaksel???

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Har en LS1/T56 kombo som skal i en 1973 Pontiac Firebird.

 

Og siden den T56 kassa har overdrive på 6.gir på 0,50:1 så kan jeg med fordel ha en VANVITTIG "akselrasjons vennlig" utveksling i bakakslingen :)

 

Spørsmålet mitt er om det er noen tommelfinger regel som tilsier maks omdreininger i9 minuttet på en mellom aksling?

 

Hvor mye garanteres de forskjellige til??? (stål, crommoly, alu, kompositt)

 

Anyone??

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en LS1/T56 kombo som skal i en 1973 Pontiac Firebird.

 

Og siden den T56 kassa har overdrive på 6.gir på 0,50:1 så kan jeg med fordel ha en VANVITTIG "akselrasjons vennlig" utveksling i bakakslingen :)

 

Spørsmålet mitt er om det er noen tommelfinger regel som tilsier maks omdreininger i9 minuttet på en mellom aksling?

 

Hvor mye garanteres de forskjellige til??? (stål, crommoly, alu, kompositt)

 

Anyone??

 

Fikk laget sjå uni kardang te chevellen Crommoly dei garanterte 1000hk på stripå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men tenkte helst på RPM jeg da, siden 6.gir på T56 er 0,50:1 så går jo mellom aksel med dobbel fart av motorens RPM.

 

Så vil finne ut hvor høy utveksling jeg kan ha bak, og hvordan teoretisk toppfart det vil gi samt RPM på mellom aksel.

 

Girer jeg for høyt i bakakselen så vil jeg få Über høg RPM på mellom aksel ved høye hastigheter, og det vil vi jo ikke :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNIcardan og gamle "Kardanakselservice" her i Oslo hvertfall...

 

Ting som bl.a påvirker mellomakselens kritiske hastighet/turtall er som nevnt materiale, og andre ting som diameter, lengde, egenvekt og til en viss grad tykkelse på gods. Lenge siden jeg har lest om dette nå, men jo større diameter på mellomakselen, jo høyere turtall tåler den før egensvingninger tar knekken på den. (Flyttet opp i registeret).

 

Forklar bare den du velger som leverandør hva det skal brukes på, hvordan og så bør de klare å dimensjonere resten. Har forstått det sånn at karbonfiber/kompositt mellomaksler er stumme/"døde", og ikke er turtallsfølsomme - bare synd de er så jævlig dyre...

 

Kompis skal ha 4.10 utv. og T56 i sin Nova, får samma problemstilling der og.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår