Gå til innhold

trenger no tips om bygging a kasse

Ranger emnet


98 volvo 940

Anbefalte innlegg

E har 2stk atomic 12" som e tenkte e skulle bygge kasse te og ha i en 940 :volvopower: sedan, så e lurte på om mange liter må kassa ver på?, ska det ver skillevegg?, hvilke tykkelse på sponplater?, å store bassrefleksrør?:wonder:

Og e det noen forsterkere og anbefale, tenkte e skulle ha de 2stk 12" (150watt per stk)

pluss 2stk 6*9 og et lite frontsett??????

Hadde satt pris på litt :helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, åpen eller lukket kasse, det er litt opp til en vær sitt øre, hva man liker. Skal man ha åpen kasse, da blir kassen større også.

 

For det andre. Har du to helt like subber, som spiller helt likt, da kan man ha helt åpen kasse innvendig. Er det derimot to forskjellige, da må man dele kassen inn i grupper.

 

For det tredje, ikke bruk sponplater, bruk MDF gjerne 19-22mm. Det er også viktig at kassen er helt tett, ellers får du ikke max utav god sakene. :)

 

Fjerde, ville heller kjøpt meg en monoblokk til subbene og en 4-kanals forsterker til resten.

 

Femte, kassevolumet står som oftes i bruker manualen til subbene dine, der står anbefalt, minimum og max både på åpen og lukket kasse.

 

Siste men ikke minst, søk litt for forumet! Man kan ofte finne mye nyttig da. ;)

 

Håper dette kan hjelpe deg.

 

-Arne

90' Ford Sierra 2wd DOHC-T

05 Jumpy

X-Diverse

***Ford***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDF er mye tettere plater, en spon. Hvis kassen ikke er tett, da vil kassen ''fise'' luft og det samme vil skje med sponplater (i mindre grad selvfølgelig) de vil slippe ut et lite stykk luft. Sponplater er også mye mykere enn MDF, og vil få mer ''slå'' lyd i seg enn pga mykheten.

 

En kortere versjon, sponplater er trefliser lim-presset sammen, mens MDF er tett som fy og helt stivt.

 

MDF er dyrer enn sponplater, men det er verdt de ekstra kronene.

 

Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising'' :)

 

Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke? :)

 

-Arne

90' Ford Sierra 2wd DOHC-T

05 Jumpy

X-Diverse

***Ford***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for hjelp:-) e har ikkje manualen te elemetene me e har noe mellom 60-80 liter kan dette stemme og hva e MDF plater??

 

Du kan kansje sjekke på hjemme siden til produsenten.

 

Kassevolumet der vil jeg selv tro er veldig stort for lukket kasse, men åpen, da kan 55-65 liter være noe vil jeg tro selv. Personlig liker jeg lukket best. :)

 

-Arne

90' Ford Sierra 2wd DOHC-T

05 Jumpy

X-Diverse

***Ford***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDF er mye tettere plater, en spon. Hvis kassen ikke er tett, da vil kassen ''fise'' luft og det samme vil skje med sponplater (i mindre grad selvfølgelig) de vil slippe ut et lite stykk luft. Sponplater er også mye mykere enn MDF, og vil få mer ''slå'' lyd i seg enn pga mykheten.

 

En kortere versjon, sponplater er trefliser lim-presset sammen, mens MDF er tett som fy og helt stivt.

 

MDF er dyrer enn sponplater, men det er verdt de ekstra kronene.

 

Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising'' :)

 

Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke? :)

 

-Arne

 

Kasser kan bygges i spon, MDF eller kryssfinér. Konstruksjonen har vel minst like mye å si som materialvalget. Rundt 20mm tykkelse fungere vel bra i de fleste tilfeller.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasser kan bygges i spon, MDF eller kryssfinér. Konstruksjonen har vel minst like mye å si som materialvalget. Rundt 20mm tykkelse fungere vel bra i de fleste tilfeller.

 

Frode

 

Joda, jeg sier ikke man ikke kan bygge en kasse i disse tre typene. Men jeg sier at for å få kassen tettest mulig, for å få mest utav kassen er det lurt å gjerne bygge den i MDF når man først er igang. Jeg sier heller ikke at konstruksjonen ikke har noe å si, den har selvfølgelig mye å si, selvfølgelig, men i denne tråden nevnte trådfører sponplater, og da tipser jeg heller om å bruke MDF når man først bygger. :)

 

-Arne

90' Ford Sierra 2wd DOHC-T

05 Jumpy

X-Diverse

***Ford***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg sier ikke man ikke kan bygge en kasse i disse tre typene. Men jeg sier at for å få kassen tettest mulig, for å få mest utav kassen er det lurt å gjerne bygge den i MDF når man først er igang. Jeg sier heller ikke at konstruksjonen ikke har noe å si, den har selvfølgelig mye å si, selvfølgelig, men i denne tråden nevnte trådfører sponplater, og da tipser jeg heller om å bruke MDF når man først bygger. :)

 

-Arne

 

En kasse blir ikke mer tett om du bruker MDF. Det har heller med nøyaktigheten på kapping av plater å gjøre, samt tetting av skjøtene. Ikke materialtypen.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd.

 

Hvorfor er porta kasse å anbefale?? Og er ikke anbefalt å bare "dra porter gjennom hatthylla". Blir IKKE bra lyd av det...

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd.

 

Jeg ville ikke anbefalt dette med portene opp gjennom hattehylla. Dette av den enkle grunn at det er ikke bare portene det kommer lyd av. Du vil få upresis lyd som fort blir buldrete og slitsomt og høre på..

 

Har bygd slik selv, og funnet ut at element og port bør alltid spille i samme rom :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising''

mulig det men de gulvene jeg har vært med å legge har vi brukt spon:=)

 

selvfølgelig må kassen være tett men dette er det ikke materialvalget som avgjør men jobben du gjør når du måler/kapper.

 

Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke?

 

joda,se under avataren min så skjønner du;)

men det jeg ville frem til er at du kan like godt bruke sponplate,spesielt hvis du bor litt "usentralt til slik jeg gjør og må vente i "votter og vinter" på at den lokale trelastforetningen skal bestille inn:(

22mm gulvplater har alle på lager skulle man tro (iallefall her oppe i ingenmannsland)og det funker like greit.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår