Gå til innhold

Tore H.S.: 76 Volvo 242 - Oppussing for andre gang

Ranger emnet


Tore H.S.

Anbefalte innlegg

Dette er 76-modell Volvo 242 DL Jubileum, regga i 75 for ordens skyld. Eid av fattern fra 82 til 97, da jeg overtok den. Slipte ned hele bilen, monterte nivåregulering, us-front, snutepanser, hekkspoiler, klemte sammen fjørene foran, sotet ruter og lakkerte den i en mørk vinrød BMW-farge, som jeg ikke husker koden på i farta. Hadde den frem til sommeren 98, da upcoming eu-kontroll og ursliten orginalmotor førte meg i retning av salg. Jeg hadde dessuten fryktlig lyst på Mercedes. Og det ble det, jeg solgte bilen og kjøpte en 70-talls S-klasse, som endte opp med å bli solgt som delebil etter et halvt år, sammen med den andre delebilen :D

 

I flere år angret jeg som en hund på at jeg hadde solgt den, dels av nostalgiske årsaker og dels fordi jeg hadde så mange planer for den som jeg ikke hadde fullført. Idéene var blant annet, av det lille jeg kan huske; et-motor, T-rød styling, diger eksos og en hel masse andre råner-effekter. Heldigvis ble ikke dette noe av. Haha ;)

 

Rundt nyttårsskiftet 2003/2004 tok savnet overhånd, til tross for at jeg hadde hatt 15-20 andre biler i mellomtiden som bortimot samtlige var fetere enn den Volvoen. Jeg kontaktet han jeg solgte den til og fant i tillegg ut ved hjelp av Google at han hadde lurt på å selge bilen et år tidligere. Men jo da, han hadde den stående fremdeles, og ønsket å selge den. Raste avgårde for å kikke og prøve. Konstaterte dessverre at han ikke på noen måte hadde forsøkt å være snill mot den, men blind av kjærlighet bladde jeg opp kronarser og kjørte blid og fornøyd hjem igjen. 3 dager var ganske eksakt hva motoren, som ikke lenger var original, holdt før toppakningen røyk. Dette skulle visstnok være en veldig bra motor, som var kjørt lite og blada blada... Det førte til at bilen ble stående parkert et år uten motor. Tanken var uansett at dette skulle bli et langtidsprosjekt som ikke skulle på veien igjen før den ble veteran. I januar 2005 kom jeg tilfeldigvis over en B230A i knallgod stand fra en kar i familiær tilknytning. Dermed ble det motorbytte, UTE i 30cm snø i hagen i -10 grader! Kjøpte originale Volvodeler for ca 5 lapper til motoren, for å være på den sikre siden og få motoren 100% tett. Etter det ble den brukt daglig hele 2005. I løpet av det året ble det montert svart originalt skinninteriør, glt-vinge, nye dempere, senkesett og 940-felger (husker ikke navnet), som etter hvert ble byttet ut til 17" felger (Texascoms gamle felger). Så kom tid for eu-kontroll igjen, og bilen ble nå parkert i gårdsplassen til svigermor og svigerfar, til stooor glede (neppe). Våren kom og isen gikk og hun seilte sin vei... nei, ikke helt, men bilen fikk i alle fall nytt batteri, en slurk bensin og startet som om den skulle vært kjørt i går. Bortsett fra at bakre eksospotta hadde løsnet, hadde den ikke fått noen varige mén av å stå parkert under snø i nesten et halvt år. Hele våren og hele sommeren gikk til å pusse ned bilen igjen, sparkle, fylle og slipe. Nå har bilen fått tilbake originalfronten og står i garasje og venter på å bli fraktet avgårde til lakkering. Nå skal den få tilbake sin originale farge, Caribbean Red. Til nå er dørkanter, motorrom, bagasjerom og underside av panser og bagasjelokk allerede lakkert. Videre har jeg modifisert bakfangeren slik at den ligger så tett inntil karosseriet som mulig, for jeg vil ikke ha lister på fangerene. Etter et forsøk på lakkering som ga dårlig resultat i høst, pusset jeg bilen jevn igjen, så nå venter den på å grunnes og lakkes nok en gang.

 

Dessverre har det blitt slik at jeg har endt opp med fire biler, hvorav to er prosjekter og i tillegg et hus fra 1933 som jeg også har en drøss prosjekter på og garasjebygging, i tillegg til høyskole, i tillegg til dame og unger... puh... sier som Elling; jeg er en prosjektenes mann, så avgjørelsen har blitt at jeg må si takk og farvel til den gode 242'en en gang for alle når jeg nå får lakkert og eu-godkjent den. Noen som ønsker seg morsom Volvo til våren? Ypperlig utgangspunkt for motorprosjekt! ;)

 

Specs per i dag:

- svart skinn

- gt-ratt

- ny type fangere (lakkerte)

- modifisert bakfanger

- ingen lister på fangere

- glt-vinge

- lakkert snowcap

- lakkerte vindusviskere :D

- Lesjöfors senkesett

- 17" felger

 

Slenger inn et par bilder av den, og lover å komme med flere snart...

 

img01628dy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta pris her, da blir også tråden slettet! Men likte historien din om å selge bilen og kjøpe den igjen etter 5-6 år =) Få inn noen bilder da

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår