Gå til innhold

Flere spm om FK-bytte: Motorfester denne gangen

Ranger emnet

Rabagast1

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter mine evige (teite og unødvendige?) spm i prosjektet: Bytt den forbanna motoren..

Jeg har lest enkelte steder at jeg "må" ha nye motorfester til FK-motoren, etter min K-motor.

På FK-motoren står det allerede noen fester, men de er lengre enn de som var på K-motoren.

DVS: det er lengre stenger ut fra blokka, som gjør at selve kontaktflaten blir lengre unna. Kan jeg legge motoren ned på de gamle festene? Må jeg absolutt ha nye? Kan jeg feste de gamle fra k-motoren på FK-blokka, og dermed kjøre samme oppsett?

En annen ting jeg lurer litt på: Clutchen på K-motoren, jeg ser at Sachs omtales som "turbo-clutch". Jeg så i går at jeg hadde Sachs, er dette vanlig på K-motorer?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal motoren i en 200 serie må du såklart ha 200serie fester..

sachs har vel laget en million forskjellige clutcher?

Så jeg kan bruke de gamle?

Ikke vet jeg, derfor jeg spør... Men glem det spm da..

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummiputene som k-motoren din står på er litt myke og dermed vil FK-en vri seg mer ved fullt gasspågrag. Kjørte med orginale på min ei stund, men etter et skikkelig pågrag en gang så knakk den ene radatorkoblingen og systemet tømte seg for kjøleveske. Motoren hadde vridd seg så mye at den øverste radiatorslangen vart for kort. Da var det bare å kjøpe forsterkede puter. Så det er like greit å gjøre det med det samme, så slipper du å gjøre dobbelt arbeid....

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider