Gå til innhold

Maks forsvarlig RPM på mellomaksel???

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er maks forsvarlig rpm på en custom bygget mellomaksel.

 

Har en girkasse som gir 0,50:1 på 6.gir, noe som gjør det mulig for meg å ha en MEGET akslerasjons vennlig utveksling i bakakselen.

 

Dette er vel og bra, men jeg må jo ikke overdrive det heller. For problemet kommer jo når jeg kjører på 6.gir med flat pedal og 250+ kmt på si en 5000 RPM så vil jo mellom akselen gå med 10000!!!!!!!! RPM.

 

Og det kan UMULIG være bra, så derfor spør jeg om det er noen her som vet hva "after market" mellom aksler er rated til?

 

Gjerne av typen Alu, crom moly eller Carbonfiber.

 

 

Noen som vet?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha såpass rpm må du ha en grov mellomakslel hvis du skal være sikker... styrken ligger i diameteren, og ikke i godstykkelse fks..

 

fikk lagd en til 9000 rpm med mye krutt. den var ca 10cm i diameter

 

her får du karbon og aluminium..http://www.moserengineering.com/

 

Diameteren har ikke så mye å si på hvor mye RPM akselen tåler, det er lengden på røret som avgjør dette. Til bilen min var det bare mindre forskjeller på hvor mye RPM en 80mm kontra 90mm aksel tålte. Det er lengden som avgjør. Har man en lang aksel så må man ha støttelager på midten.

 

Til trådstarter: Ring UNI Kardang og prat med Bjørn Barli. Det han ikke vet om emnet trenger man ikke å vite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselen blir noe lang ja, men det går fint.

 

Skal ha "safety rings" både forran og bak :)

 

Og er riktig som sies om diameter og turtall, har ikke noe å si.

 

@ Volvo94016v, hva måtte du betale for den 9000rpm akslingen, og hvor mye hk/nm var den beregnet å tåle?

 

Takker for svar, alle sammen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselen blir noe lang ja, men det går fint.

 

Skal ha "safety rings" både forran og bak :)

 

Og er riktig som sies om diameter og turtall, har ikke noe å si.

 

@ Volvo94016v, hva måtte du betale for den 9000rpm akslingen, og hvor mye hk/nm var den beregnet å tåle?

 

Takker for svar, alle sammen.

Betalte 3900,- hos kardanaksleservice, de har nå skiftet navn til GKN europe tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår