umek Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 Lurer på hva som er maks forsvarlig rpm på en custom bygget mellomaksel. Har en girkasse som gir 0,50:1 på 6.gir, noe som gjør det mulig for meg å ha en MEGET akslerasjons vennlig utveksling i bakakselen. Dette er vel og bra, men jeg må jo ikke overdrive det heller. For problemet kommer jo når jeg kjører på 6.gir med flat pedal og 250+ kmt på si en 5000 RPM så vil jo mellom akselen gå med 10000!!!!!!!! RPM. Og det kan UMULIG være bra, så derfor spør jeg om det er noen her som vet hva "after market" mellom aksler er rated til? Gjerne av typen Alu, crom moly eller Carbonfiber. Noen som vet? Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Anyone???? Evt link til firma som lager custom mellomaksler, så skal jeg sjekke selv. Takker. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Hvis du f.eks bestiller hos UniCardan, kan du bare be dem balansere den for det turtallet. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 hmm ikke helt bra.... du burde tenke på a få montert inn en sikkerhets ring evt flere avhenging av om akselen din er leddet eller i ett stykke, så slipper du å få sabotert halve gulvet om den skulle havarere, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo 94016v Skrevet Januar 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 hvis du skal ha såpass rpm må du ha en grov mellomakslel hvis du skal være sikker... styrken ligger i diameteren, og ikke i godstykkelse fks.. fikk lagd en til 9000 rpm med mye krutt. den var ca 10cm i diameter her får du karbon og aluminium..http://www.moserengineering.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Januar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 hvis du skal ha såpass rpm må du ha en grov mellomakslel hvis du skal være sikker... styrken ligger i diameteren, og ikke i godstykkelse fks.. fikk lagd en til 9000 rpm med mye krutt. den var ca 10cm i diameter her får du karbon og aluminium..http://www.moserengineering.com/ Diameteren har ikke så mye å si på hvor mye RPM akselen tåler, det er lengden på røret som avgjør dette. Til bilen min var det bare mindre forskjeller på hvor mye RPM en 80mm kontra 90mm aksel tålte. Det er lengden som avgjør. Har man en lang aksel så må man ha støttelager på midten. Til trådstarter: Ring UNI Kardang og prat med Bjørn Barli. Det han ikke vet om emnet trenger man ikke å vite :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Januar 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 Akselen blir noe lang ja, men det går fint. Skal ha "safety rings" både forran og bak :) Og er riktig som sies om diameter og turtall, har ikke noe å si. @ Volvo94016v, hva måtte du betale for den 9000rpm akslingen, og hvor mye hk/nm var den beregnet å tåle? Takker for svar, alle sammen. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo 94016v Skrevet Januar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 Akselen blir noe lang ja, men det går fint. Skal ha "safety rings" både forran og bak :) Og er riktig som sies om diameter og turtall, har ikke noe å si. @ Volvo94016v, hva måtte du betale for den 9000rpm akslingen, og hvor mye hk/nm var den beregnet å tåle? Takker for svar, alle sammen. Betalte 3900,- hos kardanaksleservice, de har nå skiftet navn til GKN europe tror jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.