Gå til innhold

Bygge litt anlegg i bilen, trenger hjelp med hva jeg trenger!

Ranger emnet

Rínerion

Anbefalte innlegg

Takker dere alle for svar. Blir klokere hver dag.

Har lest en del på nett og snakket med en kompis, så skal prøve bassen i 8ohm for å se hvordan lyd den leverer. Hvis det ikke blir slik jeg håpet blir den nok å se på qxl de nermeste dagene.

Jeg var litt for kjapp på "kjøp" knappen før jeg hadde sjekket godt nok ut hva som passet om hverandre.

Ang. komp. sett forran har jeg også sett på Focal sine. Ikke så gale i pris og hørt masse skryt om dem. Grunnen til at jeg fortsatt funderer på rockford sine er at jeg kan få dem billig, og er med 4stk diskanter i stedet for 2. Har også sett på pioneer frontsett, men får se hva det blir til utover.

Når det kommer til komp sett bak, er dette WIP. Har tegningen klar i hodet hvordan det skal se ut ferdig, og vidre utover det tar jeg som det kommer.

Når det kommer til spiller så "regner" jeg med at det blir pioneer, har enda ikke bestemt meg for modell, men hører bare skryt av pioneer i forhold til andre "kjente" merker i samme prisklasse. Dessuten har pioneer spillere et utseende etter min smak.

Men takk til deg for at du tok deg tid pondus-, og du skal ikke se bortifra at du får en pm i nermeste framtid ;)

Takker alle for hjelpen

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skulle bare mangle det...

Er også enig i deg med pioneer spillere...har selv en Pioneer DEH-P77MP (http://www.pioneer.no/no/products/archive/DEH-P77MP/index.html) og er strålende fornøyd!

Beklager igjen at jeg var litt for rask på knappen i stad vedr. basserne!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Bumper en gang til med 2 nye spm.

Bassen jeg har, RF P212D4 med doble 4 ohms spoler, 2 ohm totalt ved paralellkobling. 8ohm ved serie. Forsterkeren tåler da ikke 2ohm og vil helst unngå 8 ohm. Hørte et sted at i stedet for å brokoble 2 kanaler på forsterkeren og oppnå enten 2 eller 8 ohm, kunne jeg koble 1 spole på 1 kanal og den andre spolen på en kanal. den ville da bli på 4 ohm? Stemmer dette? Fungerer dette i praksis?

Slenger også ut en MSPaint tegning av tenkt kasse jeg skal bygge. Er uten eksakte mål, bare en tenkt kasse som skal stå rett bak skiposehullet mellom setene i min e34 sedan. Funderer på om dette kan være en løsning som fungere eller om den blir helt ubrukelig. Er altså en lukket kasse med sidevegger i trapesform slik at lyden ikke siver ut i bagasjen, men går rett til skiposehullet. Alt skal tettes mellom kasse og stålveggen bak seteryggen.

tenkt_basskasse2.jpg

Alle forslag, ros og ris, mottas med takk :D

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil bli 4 ohm, men det anbefales ikke. Et basselement skal ikke ha stereosignal inn på seg, som det da vil få ved en kanal pr spole på elementet. Hadde jeg vært deg ville jeg tittet etter en monoblokk eller en 2 kanaler som er stabil i 2 ohm mono. SoundStream Lil'Wouder 1.350 hadde vært ypperlig til deg..Den kan du se på hos http://www.engenaudio.com

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos strømmen bilradio i dag og hørte med gutta som var der, og han ene sa forøvering at det fungerte med en kanal pr spole, men har virka ikke spes int å snakke om de siden hverken bassen eller forsterkeren var kjøpt der :P

Har tenkt å prøve 8 ohm ja, men sies at man mister mye "effekt" av 8ohm. Skal prøve å høre hva som passer mitt øre best. Måtte bare spørre her i tilegg for å være på den sikre siden ang. 4ohms alternativet. Takker for svar.

Ps: hva syns dere om kassetegninga mi? :D

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker deg og for svar T0mmen, vet jeg hva jeg skal være obs på i såtilfelle. Vet at en egen monoblokk hadde vært optimalt for meg, men nå har jeg en 4 kanaler jeg skal bruke. Prøver å holde budsjettet på det laveste for dette prosjektet, så må nesten gå med det jeg har.

Eneste jeg mangler er forøvering mdf plate nok til å bygge en kasse på +-25liter, hvor i lillestrøm området anbefales det å anskaffe slikt? Store trelastforretninger har kanskje plater?

edit: 25mm plate burde vel holde.

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 synes jeg hørtes litt stort ut....19 eller 21 holder i massevis :)

MDF får du kjøpt på stort sett alle trelastforretninger, og koster ca 400 for en hel plate (hvis jeg ikke husker helt feil)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 synes jeg hørtes litt stort ut....19 eller 21 holder i massevis :)

MDF får du kjøpt på stort sett alle trelastforretninger, og koster ca 400 for en hel plate (hvis jeg ikke husker helt feil)

Var gamlefar i huset her som skulle helt opp i 35mm men det syns jeg selv hørtes noe drøyt ut, så tenkte 25mm holder nok. Greit å ha noe skikkelig når man først begynner. Men 400kr +- hørtes virkelig ikke galt ut for en plate. Hadde regnet med nesten det dobbelte. Takker igjen for svar pondus- ;)

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må du ikke ta den prisen for god fisk...er lenge siden jeg kjøpte inn sist...kjøpte masse da, så har stående hjemme :)

Men er uansett levelig!

Kan hende du får kjøpt en halv plate og...du trenger jo ikke så veldig mye mener jeg..

for noen hundrelapper kan du også gå til en møbelsnekker så kutter han ut platene helt perfekt for deg... (personlig synes jeg det er litt av sjarmen å gjøre det selv, men....)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til at jeg tar meg en kjørerunde til de lokale trelastforhandlere de nærmeste dagene og hører. Ang. kutting så har jeg det mest nødvendige utstyr og plass og diverse til å kunne klare det selv, så regner med at jeg prøver og ser hvordan det blir. ;)

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på er dette med jording til forsterkeren. Nå er det sånn at batteriet er topp 1m fra der forsterkeren skal ende opp (batteriet er under baksetet). Hvordan er det da med å faktisk koble jord på minuspolen i stedet for karosseriet? Noen sier dette er bra, andre ikke. Hva er å annbefale?

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på er dette med jording til forsterkeren. Nå er det sånn at batteriet er topp 1m fra der forsterkeren skal ende opp (batteriet er under baksetet). Hvordan er det da med å faktisk koble jord på minuspolen i stedet for karosseriet? Noen sier dette er bra, andre ikke. Hva er å annbefale?

Har vel ikke noe å si det, så fremt at batteriet er jorda i karroseriet, men det kommer vel egentlig på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tegnet og målt opp en basskasse jeg tenker å prøve meg på ;)

Regner med å bruke 19-22mm MDF til bygging. Mål på tegninger er det som er regnet ut. Kassa står da tettpakka rundt skiposehullet i bilen. Blir 27.93L lukket. Slenger ut et bilde i allefall.

Komentarer er hjertelig velkomne ;)

bb3.jpg

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest såvidt gjennom tråden din, en veldig ok løsning på problemet ang suben er å kjøpe en helt lik en, paralellkoble spolene, og serie koble subbene, da vil du få 4 ohm. har en kompis som har samme sub med like krafig forsterker, og det funker veldig bra :)

Men så var det at man ikke vil bruke så mye penger da..

Ang byggingen av kassen, så har jeg hørt at kassen ikke skal ha noen 90graders kanter pga lyd, men dette er jeg ingen ekspert på så får se om noen av proffene retter meg på det :)

lykke til med byggingen :thumb

PS: tror de subbene der liker åpen kasse?

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider