Gå til innhold

sveise rustfri eksos

Ranger emnet

Radial

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har Aldri sveisa stort i mitt liv, kun prøvd et par ganger med et elektrode-apparat som jeg aldri fannt helt ut av, hehe.

Sitter nå og vurderer om jeg skal lage meg et custom Eksosanlegg til bilen, pga GOD tilgang på billig rustfritt materiale til en veldig rimelig penge.

Det står at jeg burde bruke Rustfri Ståltråd med en maximum 18% CO2 under sveising av materialet.

Materialet er ca 0,8-1mm tykt, og apparatet er et Telwin 180/2 MIG apparat, kjøpt på torshov for et år siden.

Har ei sånn engangs CO2/ARGON-flaske liggende som jeg kjøpte samtidig med apparatet. Apparatet er veldig lite brukt.

Den rustfrie tråden jeg skal bruke er på 0,8mm.

Har noen noen tips om hvordan jeg burde "øve" meg før jeg kaster meg på eksosen? Finne meg to tynnplater, og prøve å sveise disse sammen til det kjedsommelige til jeg klarer det greit nok, også prøve eksos?

Noen tips om hvordan jeg generelt "sveiser"?

Hørte av min gamle farfar en gang at man skal sveise i sakte "S"-bevegelser over plateskjøten... mens andre sier "C" bevegelser, og noen sier ingen bevegelse i det hele tatt,hehe.

Noen som veit noen kloke ord før jeg bestemmer meg?:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Aldri sveisa stort i mitt liv, kun prøvd et par ganger med et elektrode-apparat som jeg aldri fannt helt ut av, hehe.

Sitter nå og vurderer om jeg skal lage meg et custom Eksosanlegg til bilen, pga GOD tilgang på billig rustfritt materiale til en veldig rimelig penge.

Det står at jeg burde bruke Rustfri Ståltråd med en maximum 18% CO2 under sveising av materialet.

Materialet er ca 0,8-1mm tykt, og apparatet er et Telwin 180/2 MIG apparat, kjøpt på torshov for et år siden.

Har ei sånn engangs CO2/ARGON-flaske liggende som jeg kjøpte samtidig med apparatet. Apparatet er veldig lite brukt.

Den rustfrie tråden jeg skal bruke er på 0,8mm.

Har noen noen tips om hvordan jeg burde "øve" meg før jeg kaster meg på eksosen? Finne meg to tynnplater, og prøve å sveise disse sammen til det kjedsommelige til jeg klarer det greit nok, også prøve eksos?

Noen tips om hvordan jeg generelt "sveiser"?

Hørte av min gamle farfar en gang at man skal sveise i sakte "S"-bevegelser over plateskjøten... mens andre sier "C" bevegelser, og noen sier ingen bevegelse i det hele tatt,hehe.

Noen som veit noen kloke ord før jeg bestemmer meg?:)

hei du!

da jeg først begynte å sveise me rustfritt så ble jeg fortalt av min "læremeister" å sveise med C-bevegelser. men jeg sveiset da med elektrode og ikke med MIG. men trur prinsippet gjelder for begge:)

jeg er ingen ekspert på sveising på MIG. kun jobbet med elektrode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville øvd meg på å sveise sammen både plater og rør. Gjøre seg kjent med sveiseapparatet og fådd stilt det inn så innbrenning og matehastighet blir riktig. Ivertfall jeg syns det er enklest å sveise rør isammen ved å punkte hele veien runt:)

Lykke til. Øvelse gjør mester

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider