Gå til innhold

hvorfor er en turbo så dyr?

Ranger emnet

v740b230f

Anbefalte innlegg

Fordi silikon-karbid-kulene i lagrene (bl.a.) koster skjorta...De koster såpass fordi de er nesten uutslettelige,og derfor et helvete å lage til å begynne med.. På en ordentlig BB er lagringa ofte nesten halve prisen. En BB til 1500 spenn er enten ikke en BB annet enn i navnet eller en laber kopi som bare venter på å få knust kulene sine til støv hvis du lader litt solid og får en skikkelig "surge"..

Impellere lages enten fra ett stykke (altså billet) i en CNC 5-aksefres,eller de trykkstøpes i ekstremt nøyaktige former,da ofte etterfulgt av HIP'ing. Dette er en prosess som nesten smelter delen,og så utsetter den for en trykkforandring som "koker ut" all luft/gass og evt "impurities" (snakka for mye engelsk i det siste nå merker jeg).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevnes at pris på eksakt samme turbo i norge kontra usa er ekstrem.

Eksempel: Garret GT3076 i norge: 23500 kr

i usa: 8060 kr

Hvor tror du jeg kjøpte min garret turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi silikon-karbid-kulene i lagrene (bl.a.) koster skjorta...De koster såpass fordi de er nesten uutslettelige,og derfor et helvete å lage til å begynne med.. På en ordentlig BB er lagringa ofte nesten halve prisen. En BB til 1500 spenn er enten ikke en BB annet enn i navnet eller en laber kopi som bare venter på å få knust kulene sine til støv hvis du lader litt solid og får en skikkelig "surge"..

Impellere lages enten fra ett stykke (altså billet) i en CNC 5-aksefres,eller de trykkstøpes i ekstremt nøyaktige former,da ofte etterfulgt av HIP'ing. Dette er en prosess som nesten smelter delen,og så utsetter den for en trykkforandring som "koker ut" all luft/gass og evt "impurities" (snakka for mye engelsk i det siste nå merker jeg).

genialt..

takk! det har jeg å lurt på en stund, men fikk svar på det nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevnes at pris på eksakt samme turbo i norge kontra usa er ekstrem.

Eksempel: Garret GT3076 i norge: 23500 kr

i usa: 8060 kr

Hvor tror du jeg kjøpte min garret turbo ?

Tilogmed her koster vel ikke en GT3076R så mye som 23 lapper... jeg kan få tak i de til under 14 over disk her i landet jeg,hvis jeg handler dyrt. Som jeg ikke gjør. Hvem har kommet med den ågerprisen? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider