Gå til innhold

hvorfor er en turbo så dyr?

Ranger emnet


v740b230f

Anbefalte innlegg

Fordi silikon-karbid-kulene i lagrene (bl.a.) koster skjorta...De koster såpass fordi de er nesten uutslettelige,og derfor et helvete å lage til å begynne med.. På en ordentlig BB er lagringa ofte nesten halve prisen. En BB til 1500 spenn er enten ikke en BB annet enn i navnet eller en laber kopi som bare venter på å få knust kulene sine til støv hvis du lader litt solid og får en skikkelig "surge"..

 

Impellere lages enten fra ett stykke (altså billet) i en CNC 5-aksefres,eller de trykkstøpes i ekstremt nøyaktige former,da ofte etterfulgt av HIP'ing. Dette er en prosess som nesten smelter delen,og så utsetter den for en trykkforandring som "koker ut" all luft/gass og evt "impurities" (snakka for mye engelsk i det siste nå merker jeg).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevnes at pris på eksakt samme turbo i norge kontra usa er ekstrem.

 

Eksempel: Garret GT3076 i norge: 23500 kr

i usa: 8060 kr

 

Hvor tror du jeg kjøpte min garret turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi silikon-karbid-kulene i lagrene (bl.a.) koster skjorta...De koster såpass fordi de er nesten uutslettelige,og derfor et helvete å lage til å begynne med.. På en ordentlig BB er lagringa ofte nesten halve prisen. En BB til 1500 spenn er enten ikke en BB annet enn i navnet eller en laber kopi som bare venter på å få knust kulene sine til støv hvis du lader litt solid og får en skikkelig "surge"..

 

Impellere lages enten fra ett stykke (altså billet) i en CNC 5-aksefres,eller de trykkstøpes i ekstremt nøyaktige former,da ofte etterfulgt av HIP'ing. Dette er en prosess som nesten smelter delen,og så utsetter den for en trykkforandring som "koker ut" all luft/gass og evt "impurities" (snakka for mye engelsk i det siste nå merker jeg).

 

genialt..

 

takk! det har jeg å lurt på en stund, men fikk svar på det nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevnes at pris på eksakt samme turbo i norge kontra usa er ekstrem.

 

Eksempel: Garret GT3076 i norge: 23500 kr

i usa: 8060 kr

 

Hvor tror du jeg kjøpte min garret turbo ?

Tilogmed her koster vel ikke en GT3076R så mye som 23 lapper... jeg kan få tak i de til under 14 over disk her i landet jeg,hvis jeg handler dyrt. Som jeg ikke gjør. Hvem har kommet med den ågerprisen? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår