_240_turbo_ Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 Holder på å bytte fra 398 topp til en 530 topp på 240`n og på undersiden av innsuget er det 2 små hull på 2. og 4. sylinder, samme på utblåsningsiden er det 4 små hull. Hva er dette og hvordan får jeg tettet de igjen, innbiller meg at jeg ikke har bruk for det da motoren er en b21at.. Noen som har peiling på dette?? Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Racer Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 De småe hullene under eksosen, er EGR. Det er bare å tette om du skal bruke på B21at. Funker å tette med 50 øringer. evt. gjenge opp å skru en kort skru inn. Ikke Helt sikker på hvilke hull du mener på innsugs siden. ene kan vel være vanntemp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caferacer Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 disse hullene på innsug siden er vel kanskje kjølekanaler som kan gå inn i innsuget,Disse tetter seg selv ved bytte til et annet innsug. Siter Volvo 360(bilcross) 86mod. Volvo 244 78mod,volvo 245 79mod skoda octavia 01mod. Dodge coronet 56mod. Harley xlcr 77mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Aha, da ble jeg litt klokere på det, må se om det tetter på innsugstiden, men er litt usikker, hører mange som sier at det gjør det men vet ikke enda. Takk for hjelpen!! Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest PsychoSigV Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold.. Har du en innsugmanifold uten kjølekanaler i, så vil hullene bli blokket når pakning og innsug er på plass. Disse hullene under hver eksoskanal tetter du med 50øringer, bruk de klemmene som er der som var brukt på egr manifolden. Kan bruke litt eksospasta rundt hullene så de blir tette. Kan hende du må kappa av litt av tappene der.. kan være i veien for montering av turbomanifolden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold.. Må rette litt på deg Vannet er til varming av innsugsmanifold og forgasser, og på den ha litt bedre beskyttelse mot ising i forgasseren. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold.. Har du en innsugmanifold uten kjølekanaler i, så vil hullene bli blokket når pakning og innsug er på plass. Disse hullene under hver eksoskanal tetter du med 50øringer, bruk de klemmene som er der som var brukt på egr manifolden. Kan bruke litt eksospasta rundt hullene så de blir tette. Kan hende du må kappa av litt av tappene der.. kan være i veien for montering av turbomanifolden. Har ikke de klemmene da jeg har at-motor og de ikke fulgte med toppen, det var heller ikke på 398-toppen.. Men tetter de med stål-plast eller lignende. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 ikke stålplast, det spretter ut, kjøp noen grove treskruer som du presser inn i hullene og kapper av enden. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 ikke stålplast, det spretter ut, kjøp noen grove treskruer som du presser inn i hullene og kapper av enden. Hmm, har tettet det med stålplast alerede.. Hvordan et det spretter ut? har du opplevd det? Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Januar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 litt OT hvorfor skifte fra 398 til 530 ??? Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 litt OT hvorfor skifte fra 398 til 530 ??? fordi den gammle var ødelagt og 530`n er vell hakket bedre... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Januar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 Hmm, har tettet det med stålplast alerede.. Hvordan et det spretter ut? har du opplevd det? Nei, var bare en tanke, det blir jo veldig mye varme her, i tillegg til trykk, men det er jo bare å prøve Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Januar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 litt OT hvorfor skifte fra 398 til 530 ??? 398 og 530 har nøyakti de samme dataene, 398 ble erstattet med 530 siden volvo ville sette fordeleren bak toppen på 7 og 9 serien. I tillegg kom de nye lavfriksjons motorene ( B200 og B230 motorene) og da måtte man jo oppdatere toppene oxo. 16V toppene gjorde oxo at en ny fordelerplassering ble nødvedig. Sjekka med vadis, bakmontert fordeler kom først på 740 i 1985, 16V kom i 1988. da vet vi det :) Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 398 og 530 har nøyakti de samme dataene, 398 ble erstattet med 530 siden volvo ville sette fordeleren bak toppen på 7 og 9 serien. I tillegg kom de nye lavfriksjons motorene ( B200 og B230 motorene) og da måtte man jo oppdatere toppene oxo. 16V toppene gjorde oxo at en ny fordelerplassering ble nødvedig. Sjekka med vadis, bakmontert fordeler kom først på 740 i 1985, 16V kom i 1988. da vet vi det :) Aha... Men den gammle var uansett kaputt å måtte byttes... Så et godt råd er å ikke lån bort bilen til en dame som klarer å koke den å bare kjøre videre... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2007 Å forresten takk lars_b for innspill, men jeg brukte stålplast kombinert med en 50-øring så vi får se hvor dette kommer til å gå. Skal gi beskjed om det ikke er å annbefale. hehe Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.