Gå til innhold

Tetting av hull i topp(530)

Ranger emnet


_240_turbo_

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte fra 398 topp til en 530 topp på 240`n og på undersiden av innsuget er det 2 små hull på 2. og 4. sylinder, samme på utblåsningsiden er det 4 små hull. Hva er dette og hvordan får jeg tettet de igjen, innbiller meg at jeg ikke har bruk for det da motoren er en b21at..

 

Noen som har peiling på dette??

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da ble jeg litt klokere på det, må se om det tetter på innsugstiden, men er litt usikker, hører mange som sier at det gjør det men vet ikke enda.

 

Takk for hjelpen!!

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PsychoSigV

De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold.. Har du en innsugmanifold uten kjølekanaler i, så vil hullene bli blokket når pakning og innsug er på plass. Disse hullene under hver eksoskanal tetter du med 50øringer, bruk de klemmene som er der som var brukt på egr manifolden. Kan bruke litt eksospasta rundt hullene så de blir tette. Kan hende du må kappa av litt av tappene der.. kan være i veien for montering av turbomanifolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold..

 

Må rette litt på deg

 

Vannet er til varming av innsugsmanifold og forgasser, og på den ha litt bedre beskyttelse mot ising i forgasseren.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hullene på innsugsiden trenger du ikke tette, er for kjøling av innsugsmanifold.. Har du en innsugmanifold uten kjølekanaler i, så vil hullene bli blokket når pakning og innsug er på plass. Disse hullene under hver eksoskanal tetter du med 50øringer, bruk de klemmene som er der som var brukt på egr manifolden. Kan bruke litt eksospasta rundt hullene så de blir tette. Kan hende du må kappa av litt av tappene der.. kan være i veien for montering av turbomanifolden.

 

Har ikke de klemmene da jeg har at-motor og de ikke fulgte med toppen, det var heller ikke på 398-toppen.. Men tetter de med stål-plast eller lignende.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke stålplast, det spretter ut, kjøp noen grove treskruer som du presser inn i hullene og kapper av enden.

 

Hmm, har tettet det med stålplast alerede.. Hvordan et det spretter ut? har du opplevd det?

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT hvorfor skifte fra 398 til 530 ???

 

398 og 530 har nøyakti de samme dataene, 398 ble erstattet med 530 siden volvo ville sette fordeleren bak toppen på 7 og 9 serien. I tillegg kom de nye lavfriksjons motorene ( B200 og B230 motorene) og da måtte man jo oppdatere toppene oxo. 16V toppene gjorde oxo at en ny fordelerplassering ble nødvedig.

 

Sjekka med vadis, bakmontert fordeler kom først på 740 i 1985, 16V kom i 1988. da vet vi det :)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

398 og 530 har nøyakti de samme dataene, 398 ble erstattet med 530 siden volvo ville sette fordeleren bak toppen på 7 og 9 serien. I tillegg kom de nye lavfriksjons motorene ( B200 og B230 motorene) og da måtte man jo oppdatere toppene oxo. 16V toppene gjorde oxo at en ny fordelerplassering ble nødvedig.

 

Sjekka med vadis, bakmontert fordeler kom først på 740 i 1985, 16V kom i 1988. da vet vi det :)

 

Aha... Men den gammle var uansett kaputt å måtte byttes... Så et godt råd er å ikke lån bort bilen til en dame som klarer å koke den å bare kjøre videre...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forresten takk lars_b for innspill, men jeg brukte stålplast kombinert med en 50-øring så vi får se hvor dette kommer til å gå. Skal gi beskjed om det ikke er å annbefale. hehe

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår